InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Inspirerend leiderschap; de golden circle

Inspirerend leiderschap; de golden circle

Het motiveren en inspireren van medewerkers is een uitdaging, maar kritisch voor een gezonde bedrijfscultuur. Sommige managers gaat dit beter af dan andere. Charismatische leiders zoals Martin Luther King en Steve Jobs deden dit als vanzelf, wat maakt inspirerend leiderschap? Inspirerende leiders gebruiken hun kracht om mensen te motiveren en hebben hier weinig machtsmiddelen voor nodig. Doordat het algemeen opleidingsniveau stijgt hebben werknemers de behoefte aan meer zelfstandigheid en zij zijn minder afhankelijk van de kennis en kunde van managers. Dit vraagt een andere management benadering, meer gebaseerd op persoonlijke kracht.

"Golden Circle"

Een principe achter inspirerend leiderschap, ontwikkeld door Simon Sinek. Denken vanuit de' waarom' in het sturen van een organisatie en niet vanuit 'wat'. Dat klinkt wellicht logisch, echter werken de meeste bedrijven precies andersom, vanuit de 'wat', ofwel taakgericht.

Waarom

De kern van de cirkel is ‘waarom’. Waarom doet een bedrijf wat het doet, wat zijn de drijfveren? Het antwoord hierop kan niet zijn 'winst proberen te maken', dit is een resultaat. Het gaat om het idee achter het bedrijf, waarom doet het bedrijf wat het doet? Waarom heeft het bedrijf bestaansrecht? De waarom vraag kan filosofisch beantwoord worden is daarom niet altijd even duidelijk. Dit in tegenstelling tot de 'wat' vraag. Deze is praktisch en concreet.

Hoe

‘Hoe’ wordt vaak gebruikt om dingen uit te leggen, 'hoe' voeren we onze taken uit en is vaak een gevolg op de 'wat' of de 'waarom'. Hoe verklaart waarom dingen beter zijn.

Wat

De 'wat' vraag geeft ander op de producten of diensten die het bedrijf levert. Wat maken we? Computers / auto's / zieke mensen weer beter enzo.

Aanspreken op 'waarom'

Inspirerende bedrijven of inspirerende leiders hebben de waarom duidelijk, ze spreken mensen aan op intrinsieke motivatie. Startend vanaf het plaatsen van een vacature. Apple is één van de meest aansprekende bedrijven die op het oog mensen aanspreekt op motivatie en inspiratie. Het openen van de website voor vacatures start met 'Amaze yourself, Amaze the world', dit in tegenstelling tot menig ander groot bedrijf 'talent gezocht'. Apple geeft direct bij het openen van de vacaturebank een boodschap af, wij zijn vooruitstrevend, ben jij dit ook? Kijk dan verder. En heel ander beeld dan enkel 'talent gezocht', waarbij geen boodschap wordt afgegeven over intenties en geloof van het bedrijf, ofwel denkend vanuit het 'wat'.

Loyaliteit

Om als werknemer of klant loyaal te zijn aan een bedrijf of manager sta je vaak (wellicht zelfs onbewust) achter de 'waarom'. Je ligt op één lijn als het gaat om ideeën en de benadering richting de wereld, dit maakt geld niet de belangrijkste motivatie om te werken.

Inspirerend leiderschap voor managers

Voor managers is het aan te raden om zich te richten op de ‘waarom’ en mensen aan te spreken op de eigen kracht. Als jij een inspirerende leider wil zijn, moet je weten waardoor je gedreven wordt en welke doelen je nastreeft. Bij inspirerend leiderschap hoort dat je steeds oog hebt voor wat werknemers drijft en welke doelen anderen nastreven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action.html
  • http://www.startwithwhy.com/

Reageer op het artikel "Inspirerend leiderschap; de golden circle"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 05-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!