InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Lean filosofie: Verbeterbord

Lean filosofie: Verbeterbord

Het verbeterbord is één van de visuele management methodes van de Lean filosofie en richt zich op praktische verbeteringen op de werkvloer. Door de werkvloer direct te betrekken bij verbeteringen ontstaat een leereffect voor het gehele team. De basis achter het verbeterbord is ‘Andon’, ofwel het Japanse woord voor ‘lamp’, afkomstig uit de Lean filosofie. Andon is een visueel middel om de status van een proces aan te geven. Als het proces correct verloopt, geeft het een groen licht, indien een medewerker een inconsistentie ontdekt in het proces kan hij of zij een signaal geven waardoor het licht verspringt op oranje of rood, afhankelijk van de ernst. Op dat moment komen de betreffende medewerkers bijeen om direct een oplossing voor het probleem te zoeken.

Niet ieder proces is echter geschikt om op ieder willekeurig moment stil te leggen. Voor deze processen is de vertaalslag van Andon gemaakt naar het verbeterbord. Tevens een visueel management tool om inconsistenties in het proces aan te wijzen.

Verbeterbord

Het verbeterbord is niets meer dan een whiteboard welke op een centrale ruimte opgehangen wordt. Belangrijk is dat dit een ruimte is waar medewerkers regelmatig bij elkaar komen, zoals de koffiekamer of de vergaderruimte van het werkoverleg. Op deze manier is het bord visueel voor iedereen en wordt de drempel verlaagd iets op te schrijven. Het bord bestaat uit vier vlakken, met daarin de vaste blokken:
  • Datum
  • Waar loop ik tegen aan
  • Verbetervoorstel
  • Actie

Eventueel Naam van de persoon die het opschrijft en oorzaak van het probleem. De systematiek ‘5 keer waarom vragen’ kan hierbij te pas komen om de oorzaak van het probleem te achterhalen.

Waarom het verbeterbord?

  • Samen problemen oplossen
  • Iedereen neemt eigenverantwoordelijkheid binnen het team
  • Verbeteren als normaal onderdeel van het dagelijks werk
  • Acties klein houden en snel verbeteren
  • Duidelijk: iedereen ziet waar aan gewerkt wordt en hoe
  • Leren door te doen en door reflectie op wat er vaak op komt

Spelregels voor wat je op het bord schrijft:

  • Het ligt binnen de invloed van de afdeling logistiek, of direct daarnaast
  • Je verwacht dat het binnen 30 dagen opgelost kan worden
  • Houd het probleem zo klein mogelijk en dicht bij je zelf

Voorwaarden is dat de onderwerpen praktisch en concreet zijn. Beleidsmatige beslissingen die maanden ofwel jaren kunnen duren, horen niet op het verbeterbord thuis. Ook gevraagde dure investeringen vinden hun plaats niet op het verbeterbord. De kunst van het verbeterbord is juist kleine praktische onhandigheden op te kunnen lossen en hierbij het gehele team te verbeteren. Werken met het verbeterbord is een continu proces, zonder grote projectplannen en bureaucratische verbetervoorstellen. Afgehandelde punten worden verwijderd waardoor er plaats ontstaat voor nieuwe punten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://leandenkenindezorg.blogspot.com
  • The Toyota Way

Reageer op het artikel "Lean filosofie: Verbeterbord"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!