InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Logistiek: Voorraadmanagement

Logistiek: Voorraadmanagement

Logistiek: Voorraadmanagement Voorraad wordt gezien als één van de vormen van verspilling, desondanks hebben de meeste organisaties een forse voorraad. Voorraad heeft een veiligheidsfunctie, om klanten niet teleur te stellen. Voorraad is echter ook kostbaar, dit artikel gaat in op handvatten om op een juiste manier voorraad te managen.

Voorraad

Onder voorraad wordt verstaan: Aangekochte producten die verder verkocht of gebruikt worden, dit kunnen zowel halffabrikaten zijn als producten direct klaar voor de verkoop (afgewerkte producten).
Het doel van voorraad kan samengevat worden in één woord; Service. Ofwel het beheersen van onzekerheden in het fluctueren van vraag en aanbod.

Voorraadkosten:

Het behouden van voorraad is kostbaar, in totaal worden vier kostenposten erkend:
  • Rente; Voor de aanschaf van voorraad is kapitaal nodig. Het aantrekken van vreemd vermogen brengt rentekosten met zich mee.
  • Ruimte; kosten van de fysieke ruimte waar voorraad wordt opgeslagen, zoals stroom, water, stellingen, verzekeringen, etc.
  • Risico; voorraadvorming gevoel voor prijsverschillen, het is mogelijk dat op een later moment hetzelfde product voor minder ingekocht kan worden.
  • Alternatieve kosten (ook wel Opportunity costs genoemd); geld dat geïnvesteerd wordt in voorraad wat anders in ontwikkeling van het bedrijf gestopt had kunnen worden.

Voorraadmanagement

Voorraadmanagement is verantwoordelijk voor het plannen en controleren van voorraad van ruw materiaal tot klantlevering. Voorraad kan bestaan op verschillende niveaus en is daardoor onderdeel van productieplanning.

Doel voorraadmanagement:

Maximaliseren van customer services, lage productiekosten (hoge efficiency) en minimale voorraad realiseren.

Functie van voorraad:

  1. Veiligheidsvoorraad, voorraad om onzekere tijden te overbruggen, in zowel vraag als in levertijden vanuit de leverancier. Ofwel anticiperen op verbruik.
  2. Lot voorraad; doordat productie in vast hoeveelheden produceert, maar minder wordt afgeleverd. Het restant wordt opgeslagen als voorraad.
  3. Transport voorraad; Voorraad om periode te overbruggen waarin transport plaatsvindt.
  4. Buffer voorraad; Inkopen omdat de prijs nu laag is (komt voor bij veel voorkomende producten, zoals suiker, graan e.d.) Bij schaarste van te voren inslaan.

Methodes voor voorraadmanagement

  • First-in-first-out (FIFO)
  • Last-in-first-out (LIFO)
  • Gemiddelde kosten
  • Standaard kosten
  • ABC voorraadmanagement (Pareto’s wet, ofwel 80/20 regel)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat zijn voorraadkosten, de 3 R'sWat zijn voorraadkosten, de 3 R'sVoorraadkosten zijn kosten waar een bedrijf bijna niet onderuit komt. Het zijn kosten die gemaakt moeten worden om het b…
APICS, Studie Certified Production and Inventory ManagementVoor het volgen van een logistieke opleiding wordt al snel verwezen naar de Amerikaanse APICS organisatie. De bekendste…
Waarde van de voorraad bepalenWaarde van de voorraad bepalenHet is voor ondernemers belangrijk om nauwkeurig de waarde van hun voorraad te kunnen vaststellen. Het kan immers een be…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
8 vormen van waste, Lean managementDe filosofie achter lean management is meer doen met weinig door te werken vanuit waarde. Werken vanuit de lean filosofi…
Bronnen en referenties
  • APICS: basics voor supply chain

Reageer op het artikel "Logistiek: Voorraadmanagement"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 15-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!