InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Logistiek & Lean

Logistiek & Lean

Lean, oude wijn in een nieuw jasje? Kan de Lean filosofie gezien worden als ‘logistiek 2.0’ of is het daadwerkelijk een andere benadering richting processen?

Logistiek

Logistiek kan gedefinieerd worden als het organiseren, plannen, besturen en uitvoeren van de goederenstroom (zo efficiënt mogelijk van A naar B). Het logistieke proces start bij inkoop, productie en distributie richting de klant. Logistiek heeft als doel zo optimaal mogelijk te produceren / leveren, tegen weinig kosten, lage voorraad en hoge service graad, om te voldoen aan de behoefte van de markt / klant. Diverse stromen bestaan in de logistiek, zoals productie- en informatiestromen. Logistiek kom je overal tegen.

Lean

Lean is een filosofie die zich richt op het verbeteren van processen vanuit de waarde van de klant. Het gaat in de kern om het elimineren van verspillingen en het afstemmen van waardetoevoegende activiteiten, dit wordt gezien als een continu proces. De lean filosofie is tot ontwikkeling gekomen bij Toyota, de Japanse auto-industrie, sindsdien hebben vele organisaties zich laten inspireren in zeer uiteenlopende sectoren.

Combinatie logistiek & veranderkunde

Lean kan geïnterpreteerd worden op de combinatie van logistiek en veranderkunde. De logistieke kant van lean biedt voornamelijk de praktische hulpmiddelen zoals het verbeterbord, waarin traditionele logistiek wordt omgezet naar o.a. visueel management, processen begrijpbaar voor iedereen.

Veranderkunde richt zich op mensen. Hoe veranderen mensen, waar ligt persoonlijke kracht en hoe versterken we deze kracht? Cultuur en management zijn hierbij belangrijke aspecten. Maar ook interventies om te komen tot veranderen. Denken vanuit de Lean filosofie richt zich op mensen, bewustwording van dagelijkse processen en interventies voor verbetering.

Conclusie, logistiek 2.0?

Lean richt zich dus op een breder vlak dan enkel logistiek, met name het betrekken van mensen en menselijke kracht is lean verder ontwikkeld. Daar waar logistiek zich met name richt op efficiënte bedrijfsvoering door modellen, is lean een filosofie, een denkwijze, welke zich richt op cultuur. Ondanks verschillen zijn er ook overeenkomsten, beide streven naar betere processen met praktische handvatten, zoals 5s en Just-in-time. Lean is een afgeleidde, maar gaat breder.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Logistiek & Lean"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!