InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Logistiek: Productie strategieën

Logistiek: Productie strategieën

Het kiezen van de productie strategie is inherent aan het te verkopen product. Binnen de logistiek worden vijf strategieën erkend, dit artikel beschrijft de functie en nut van de productie strategie.

Supply Chain Concept:

Het totale pakket van activiteiten van grondstof tot eindproduct (incl. proces van informatie, materiaal en financiën). De Supply Chain bestaat uit drie fases:
  1. Fysieke stroom,
  2. Productie stroom
  3. Controle stroom (financiële / administratieve stroom)

Om als bedrijf zo veel mogelijk winst te genereren, dienen vier doelstellingen in acht genomen te worden:
  • Beste customer service
  • Minimale productiekosten
  • Minimale voorraad investering
  • Lage distributie kosten

Productie strategie, vijf vormen

Om dit te bereiken dient - afhankelijk van het te leveren product of dienst - de productie strategie hier op aangepast te zijn. Vijf verschillende productiestrategieën zijn te definiëren, met ieder een eigen besturingsstrategie:

Engineer-to-order (ETO)

Deze productievorm gaat uit van klant specifieke productie en vraagt maatwerk. Produceren van producten begint niet voor een klantenorder is gearriveerd.

Make-to-order (MTO)

Producten worden pas geproduceerd als orders arriveren. Echter, is dit een combinatie van maatwerk en standaard onderdelen. Productie bestaat uit een groot assortiment eindproducten, gecreëerd van relatief weinig grondstoffen. Bv staal, één grondstof maar vele mogelijkheden tot eindproducten. De klant is bereid te wachten voor exclusiviteit. Een goed voorbeeld van een make-to-order product is Zeilboten, een combinatie van maatwerk en standaard onderdelen.

Assemble-to-order (ATO)

Maatwerk geproduceerd uit basis componenten of halffabricaten. Basis componenten of de halffabricaten liggen vooraf op voorraad en worden gefabriceerd tot een eind product bij een klantorder. Voorbeeld hiervan is de auto-industrie. Het lijkt erg op make-to-order, echter zijn er meer halffabricaten in het spel, inclusief meer voorrad.

Make-to-stock (MTS)

Deze productiestrategie gaat uit van een hoog volume van standaard producten. Het bedrijf produceert in batches en op voorraad, nog voordat klantorders arriveren. Een make-to-order omgeving gaat vaak uit van flow productie, er zijn meer grondstoffen dan eindproducten (vb: balpennen, lampen etc.).

Massa maatwerk

Hoog volume met weinig variatie. Productiekosten zijn laag door grote volumes.

Product levenscyclus

Bovenstaand beschreven productiestrategieën kunnen gerelateerd worden aan de product levenscyclus. Afhankelijk van de fase (en de exclusiviteit) waarin het product zich bevind wordt de productie strategie gekozen.
  • Introductie: ETO
  • Groei: MTO / ATO
  • Volwassenheid: MTS
  • Terugval: MTO
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Logistiek: Productie strategieën"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 02-02-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!