InfoNu.nl > Zakelijk > Management > 8 vormen van waste, Lean management

8 vormen van waste, Lean management

De filosofie achter lean management is meer doen met weinig door te werken vanuit waarde. Werken vanuit de lean filosofie streeft erna om continue efficiënt en kwaliteit verhogend te werken. Dit kan onder andere bereikt worden door overbodige stappen (waste) te elimineren.

Processtappen

De lean literatuur erkent drie vormen van processtappen, te weten waardetoevoegende stappen, verspilling en nodige-verspilling (non-value added but necessary). De nodige verspilling zal de klant niet als waarde beschouwen, maar zijn noodzakelijk om het proces juist te laten verlopen. Hierbij kan gedacht worden het omstellen van productiebanden omdat het technisch nog niet mogelijk is, maar ook werken volgens verplichte regelgeving. Doel hierbij is om het zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Waarde

Waarde kan gedefinieerd worden als;
  • De stappen welke bijdragen aan het verwachte eindresultaat voor de klant. Ofwel, waar is de klant bereid voor om te betalen?
  • Het product of service transformeert in vorm
  • De uitvoering van de processtap gaat in één keer goed

Waste

Om te komen tot een proces bestaande uit enkel waarde toevoegende activiteiten dient verspilling geëlimineerd te worden, dit is een continuerend proces. Onnodige stappen worden in de lean literatuur gedefinieerd als ‘Waste’ of ‘Muda’ (verspilling). Waste zijn de processtappen die geen waarde toevoegen aan het eindresultaat voor de klant. Door waarde toevoegende processtappen achter elkaar te plaatsen ontstaat er ‘flow’ (een proces zonder verspilling). Door continue verspilling te elimineren wordt tevens de doorlooptijd voor klanten verminderd en gestreefd naar een optimaal proces.

De lean literatuur onderscheid hierin 7 vormen.
  1. Overproductie; meer doen dan nodig of te vroeg uitvoeren van handelingen dan nodig; bv kopiëren van formulieren die niet nodig zijn.
  2. Wachten; periodes van inactiviteit voor zowel klanten als medewerkers
  3. Transport; onnodige verplaatsing van spullen, mensen of materialen
  4. Extra processtappen; onnodige of te complexen processtappen
  5. Voorraad; meer voorraad aanwezig dan nodig of het ontstaan van tussenvoorraden.
  6. Verplaatsing; afstanden afleggen binnen één processtap, bv tussen apparaten kopieerapparaat en fax staan niet naast elkaar
  7. Defecten / correctie; het heruitvoeren van taken doordat het de eerste keer niet goed is gegaan, herstelwerkzaamheden.

De achtste vorm:

Later is aan de literatuur een achtste vorm toegevoegd, onbenutte creativiteit van medewerkers of onvoldoende verantwoordelijkheid voor basistaken.

(tip; om de 8 vormen van verspilling goed te kunnen onthouden kan het woord DOWNTIME gemaakt worden; Defects, Overproduction, Waiting, Non-used creativity, Transport, Inventory, Motion, Excess processing).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Logistiek & LeanLean, oude wijn in een nieuw jasje? Kan de Lean filosofie gezien worden als ‘logistiek 2.0’ of is het daadwerkelijk een…
Lean Manufacturing als productiemethodeLean Manufacturing als productiemethodeLean Manufactering wordt als productiemethode steeds vaker toegepast. Lees hier alles over Lean Manufactering als produc…
Ketenintegratie / Lean bouwenBinnen de bouwkolom zijn er veel ontwikkelingen gaande, belangrijke ontwikkelingen zijn ketenintegratie, lean bouwen, ve…
Kwaliteitsverbetermethodiek: Lean Six SigmaIn de huidige economie krijgen de klanten een steeds meer bepalende stem: men wil diensten of producten sneller ontvange…
Just-in-Time, nader toegelichtHet Just-in-Time principe is afkomstig van de Lean filosofie en gaat uit van correcte levering precies op het moment dat…
Bronnen en referenties
  • The Toyota Way; J. Liker

Reageer op het artikel "8 vormen van waste, Lean management"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 03-01-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Special: Lean management
Schrijf mee!