InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Het Planetree ziekenhuis

Het Planetree ziekenhuis

Je thuis voelen in een ziekenhuis? Dat kan! Ziekenhuizen die werken conform de Planetreegedachte hebben een hogere cliënttevredenheid, familietevredenheid en medewerkerstevredenheid. Planetree is er op gericht het beste van een kuuroord, hotel en ziekenhuis te verenigen: de mens voorop in een helende omgeving. Daarbij staan drie speerpunten centraal: betere zorg, helende omgeving en een gezonde organisatie. In dit artikel wordt ingegaan op dat wat Planetree is en hoe het concept ontstaan is.

Wat is Planetree?

Het Planetreeconcept van ziekenhuizen bestaat uit 12 componenten, namelijk:

Betere zorg

  • Menselijke interactie en liefdevolle bejegening
  • Eigen keuzen en verantwoordelijkheid door informatie en educatie
  • Uitstekende medische behandeling en zorg
  • Gezond eten, drinken en bewegen
  • Aanvullende zorg en zingeving

Helende omgeving

  • Menswaardige technologie
  • Architectuur en interieur leveren bijdrage aan gezondheid en heling
  • Vrienden, familie en gemeenschap spelen een positieve rol

Gezonde organisatie

  • Tevreden cliënten
  • Tevreden en gemotiveerde medewerkers
  • Gezonde financiële resultaten
  • Goede marktpositie en relaties met belanghebbenden

Het vrijwel bekendste voorbeeld van een ziekenhuis waar het concept is toegepast is het Griffin Hospital in Derby. Dit ziekenhuis staat inmiddels vele jaren in de top 100 van meest gewaarde ziekenhuizen in de VS terwijl het enkele jaren daarvoor op het punt stond om failliet te gaan. Een verslag van het bezoek aan dat ziekenhuis in 2006 beschrijft de kenmerken. Zo zijn er ruime eenpersoonskamers waarbij de apparatuur zo veel mogelijk weggewerkt is en er vloerbedekking ligt . Overal is volop kunst aanwezig in de vorm van schilderijen, beelden en bloemen. Verpleegafdelingen hebben eigen keukens waar patiënten zelf eten kunnen koken, er zijn zitruimtes met pelletjeshoeken en centrale ruimten waar patiënten, dokters en verpleegkundigen samen vertoeven. Ook is in het ziekenhuis een bibliotheek te vinden waar patiënten informatie kunnen vinden over bijvoorbeeld een behandeling, ziekte of alternatieve geneesmethoden. Zo zijn nog vele andere aspecten te noemen die het Griffin Hospital maken tot een volwaardig Planetreeziekenhuis.

Het ontstaan van Planetree

Het Planetree concept kent haar ontstaan in 1978 nadat Angelica Thieriot traumatische ervaringen had opgelopen in een ziekenhuis. Op de website van Planetree staat: "Angelica was vol lof over de high tech omgeving van een ziekenhuis maar voelde zich tegelijkertijd in de steek gelaten door het gebrek aan persoonlijke zorg en aandacht". Na de ziekenhuisopname heeft Angelica Thieriot met veel mensen zoals andere patiënten en verpleegkundigen gesproken over haar ervaringen. Het bleek dat veel mensen er hetzelfde over dachten als Angelica. Vervolgens heeft ze een visie ontwikkeld die bestond uit de gedachte dat een ziekenhuis een plaats moet zijn waar patiënten integraal worden behandeld, verpleegd en verzorgd; waar individuen meer over gezondheidszorg en geneeskunde kunnen leren; zodat zij actief participeren in hun eigen zorgverlening en welzijn. Vanuit deze visie was de eerste stap in 1981 het oprichten van Planetree. De ideeën met betrekking tot vraaggerichte zorg stuitten eerst op veel verzet en werden gezien als onrealistisch en nietszeggend. Uiteindelijk is de visie wel geaccepteerd wat ertoe heeft geleid dat Angelica in 1985 de leiding kreeg over een adviescollege om haar visie handen en voeten te geven in een ziekenhuis. Hierdoor ontstond de eerste Planetree unit met 30 bedden.

Implementatie Planetree

In 1989 begonnen de eerste ziekenhuizen, waaronder het California Pacific Medical Centre en de Delano Medical Centre’s, met het implementeren van het Planetree concept. Deze implementatie van het Planetree concept is een grootschalig traject dat niet van de ene op de andere dag gerealiseerd is. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het boek ‘Putting Patients First’ (2008) waarin best-practices worden beschreven die passen in het kader van de Planetreegedachte. Om het proces van implementatie toe te kunnen lichten wordt gebruik gemaakt van de casus in de Delano Medical Centre. In dat ziekenhuis werd de invoering van het Planetree concept opgesplitst in deelprojecten waarbij teams werden gevormd die elk verantwoordelijk waren voor de invoering van een onderdeel van het Planetree concept. Met betrekking tot Planetree is het veranderen van de denkwijze van de zorgverleners één van de belangrijkste zaken tijdens de implementatieperiode. Deze cultuurverandering is in de Delano Medical Centre’s ondermeer bewerkstelligd door workshops te organiseren voor de zorgverleners. Daarbij werden verpleegkundigen en artsen in de rol van de patiënt gezet. Ook werd werden discussiesessies georganiseerd omtrent de Planetreefilosofie. Daarnaast vonden fysieke veranderingen plaats aan de ziekenhuizen en hun inrichting. Zo werden wachtruimtes ingericht en gedecoreerd als een huiskamer en werden keukens neergezet waar patiënten en hun familie zelf eten konden bereiden. Tijdens het implementatieproces van Planetree zijn diverse aspecten van belang zoals leiderschap, de juiste mensen en betrokkenheid van werknemers zoals artsen, bestuur, vrijwilligers, patiënten en hun familie. Tijdens de toepassing van Planetree in een ziekenhuis vinden aanpassingen van de vernieuwing plaats en ontstonden allerlei best-practices die in het boek ‘Putting Patients First’ zijn gebundeld. Hierdoor heeft differentiatie plaatsgevonden van het Planetree concept maar de kernwaarden zijn dezelfde gebleven.

Planetree anno 2010

In 1978 begon de Planetreefilosofie kleinschalig. Nu is het uitgegroeid tot een soort fenomeen. Daarbij zijn veranderingen opgetreden. Zo is nu een keurmerk te behalen als Planetree instelling. Ook bestaan vandaag de dag 15 Planetree Resources Centres in de Verenigde Staten. Het concept is dan ook gegroeid. Waar het in de jaren ‘80 begon met een idee in het hoofd van Angelica is Planetree nu internationaal bekend en erkend. Ook in Nederland wordt er mee geëxperimenteerd, zoals ondermeer in het Hagaziekenhuis.
© 2010 - 2019 Penning236, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het Planetree ziekenhuis"

Infoteur: Penning236
Gepubliceerd: 29-09-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!