InfoNu.nl > Zakelijk > Management > Certificeringen voor project managers

Certificeringen voor project managers

Voor elk soort werk bestaat er wel een opleidings- of certificeringstraject. Zo ook voor Projectmanagers. Door het enorme aanbod door een ontelbaar aantal opleidingsinstituten zien we de bomen door het bos niet meer. Daarom in dit artikel de meest belangrijke certificaten die elke project manager in zijn zak zou moeten hebben.

Opleiding versus Certificering

Als Project manager kun je kiezen uit een scala van opleidingen en certificeringstrajecten. Opleidingen zijn vaak noodzakelijk op het vlak van persoonlijke vaardigheden. Te denken valt aan conflicthantering, overtuigingstechnieken, communicatie workshops etc. Daarnaast eist de markt steeds meer dat project managers een bepaalde graad van certificering hebben.

Welke certificeringen zijn belangrijk?

Prince II (Projects in Controlled environments)

Prince II certificering valt uiteen in 2 onderdelen, te weten:

  • Prince II foundation: dit omvat de basis kennis van het Prince II gedachtengoed
  • Prince II Practitionar: dit omvat een verdieping op de basiskennis

Het is noodzakelijk voor een beginnend project manager om minimaal foundation te hebben. Men kan kiezen om voorafgaand aan het examen een examen training te volgen. Dit is vaak een cursus van 4 dagdelen waarin het Prince II principe wordt uitgelegd. Erg handig om zo niet door het hele dikke boek van Prince II heen te moeten!. Indien je wilt uitgroeien naar een zwaardere project manager dan is Prince II Practitionar een must.

IPMA (International Project Management Association)

Naast Prince II is IPMA een andere manier van certificeren. IPMA kent verschillende levels waarbij D het laagste en A het hoogste is. Om de exclusiviteit aan te geven, er is maar 1 man in Nederland IMPA A gecertificeerd.

  • IPMA-D: Certified Project Management Associate, voor beginnende project managers;
  • IPMA-C: Certified Project Manager, voor project managers met minimaal 3 jaar ervaring;
  • IPMA-B: Certified Senior Project Manager, voor project managers met minimaal 5 jaar ervaring;
  • IPMA-A: Certified Projects Director, voor project managers met minimaal 8 jaar ervaring.
Voor de laatste 3 certificeringen geldt dat er complexe projecten zijn gedaan.

PMI (Project Management Institute)

Dit traject kent 3 soorten certificeringen:

  • CAPM™ (Certified Associate in Project Management), voor de minder ervaren project managerWereldwijd zijn er meer dan 50.000 PMP gecertificeerden;
  • PMP® (Project Management Professional);
  • CAQ™ (Certificate of Added Qualification) een industrie-specifieke verdieping aan PMP's.

Indien je 1 of meerdere certificaten van bovengenoemde cursussen in bezit hebt, weet je zeker dat je op scholingsgebied een goede ondergrond hebt om als project manager te fungeren.
© 2008 - 2018 Booijen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is IPMA voor project managersNaast Prince II en PMI bestaat er nog een zeer belangrijke certificerings mogelijkheid voor project managers. In deze ro…
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
Prince2: Alles over de standaard in project managementPrince2 stamt al uit 1996 maar de methodiek is nog steeds wereldwijd de standaard op het gebied van project management.…
Cursus Time managementCursus Time managementVeel mensen vinden het lastig om met hun tijd om te gaan. Daarom is er Time Managent. Tijdsmanagement is een methode die…
Mogelijkheden van een opleiding financieel managementMogelijkheden van een opleiding financieel managementHet financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bied…

Reageer op het artikel "Certificeringen voor project managers"

Infoteur: Booijen
Gepubliceerd: 12-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!