InfoNu.nl > Zakelijk > Management > CEO zijn we allemaal

CEO zijn we allemaal

CEO zijn we allemaal Traditionele bedrijven worden vaak geleid volgens hiërarchische structuren met de CEO als hoogst verantwoordelijke. Het succes van bedrijven hangt er echter in belangrijke mate af van de vraag hoe ondernemend de werknemers zelf zijn.

Organigram als schematische weergave van een organisatie

Gevestigde bedrijven beschikken over organigrammen die hiërarchieën uitdrukken. Elk niveau in die hiërarchie bezit een bepaalde verantwoording. Hoe hoger men stijgt in dat organigram, hoe meer de verantwoordelijkheid toeneemt. Anders gezegd: hoe hoger we komen, hoe ijler de lucht, óók op papier.

Helemaal bovenin verschijnt plotseling de CEO (chief executive officer) ten tonele, naar wie, boven alles uittronend, alle lijnen toelopen en van waaruit alle pijlen weer naar beneden wijzen.

Medewerkers zijn het voornaamste bedrijfskapitaal

Toegegeven, duidelijke structuren zijn onmisbaar en verantwoordelijkheden moeten er zijn. Bij jonge bedrijven worden die pas na verloop van tijd vorm gegeven. Randy Zuckerberg, de zus van Marc Zuckerberg, vertelde eens dat Facebook ooit begon met visitekaartjes met alleen naam, e-mailadres en telefoonnummer.

Zodra een onderneming begint te groeien, groeien ook de werknemers van het eerste uur mee. De functiebeschrijvingen wijzigen en verantwoordelijkheden nemen toe.

Een goed bedrijf zorgt ervoor dat de raakvlakken met de activiteiten van andere werknemers voor elk afzonderlijk individu behouden blijven. Zo vervreemden, om het maar eens met Karl Marx te zeggen, de werknemers niet van de productiemiddelen, maar blijft in beeld wat de collega's doen, waar ze verantwoordelijk voor zijn en hoe zij de ontwikkeling van het product in de toekomst zien.

Gezag en verantwoordelijkheid horen ook decentraal

Het voornaamste kapitaal dat bedrijven bezitten, zijn hun werknemers. Dat betekent dat men ze op een zinvolle manier moet voorzien van informatie over het reilen en zeilen van de onderneming en naar hun mening moet luisteren.

Benedictus van Nursia schreef al in de 6e eeuw: "allen in een klooster moeten worden gehoord". En wat geldt voor een door en door hiërarchisch geleid instituut als de katholieke kerk, geldt nog meer voor een echte economische organisatie.

Zo bezien, is een organigram natuurlijk niet overbodig. Maar het bevat al gauw elementen die in de hand werken dat werknemers alle gezag en verantwoordelijkheid bij de top leggen en niet ook een beetje bij zichzelf. Iedereen zou in een bepaald opzicht ook een beetje eigen CEO moeten zijn.

De medewerker als eigen CEO

Elke werknemer heeft een aandachtsgebied dat hij naar eigen verantwoordelijkheid dient te beheren en te promoten. Ter illustratie: op een krantenredactie bijvoorbeeld, zou men kunnen denken aan zaken als coöperatie en social-media-activiteiten, om maar twee elementen te noemen.

In een dergelijke opzet communiceren de "kleine CEO's" direct met de uitgever of de bedrijfsleiding. Dat kan in de vorm van aparte bijeenkomsten met "de mensen aan de top". Van deze meetings kan een belangrijke impuls naar het hele bedrijf uitgaan. Dat de volledige verantwoordelijkheid voor dergelijke projecten bij de medewerkers ligt, blijkt uit het feit dat een initiatief ook de volle lading aan kritiek ontvangt als iets niet werkt en alle lof als het slaagt.

De mening van elke medewerker telt

Voor elke werknemer zou de mogelijkheid moeten bestaan om met ideeën door te dringen tot de top van het bedrijf. En een dergelijke rol voor werknemers is heus niet alleen weggelegd voor kleinere organisaties.

Illustratief in dit verband is een opmerking van een persoonlijke assistent van Marissa Mayer van Google. Ze houden daar regelmatig vaste bijeenkomsten waarbij elke werknemer van het bedrijf zijn ideeën kan presenteren. Centraal daarin staat de medewerker die weet dat ook zijn mening gevraagd is als het gaat om het succes van de onderneming, een zelfbewuste medewerker derhalve.
Gerelateerde artikelen
Ouderlijk gezag: wat is ouderlijk gezag?Wat betekent ouderlijk gezag en wie hebben er ouderlijk gezag over een kind? En is het ook belangrijk of een stel getrou…
De afdeling PersoneelszakenBij veel organisaties is de afdeling personeelszaken een erg belangrijke afdeling. Deze afdeling zorgt voor alles wat me…
Lijnorganisatie en lijn-staforganisatieEen lijnorganisatie en lijn-staforganisatie zijn twee veel voorkomende vormen van organisaties. Een lijnorganisatie is o…
HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, wat is dat nou eigenlijk?HRM, waarschijnlijk heeft u er wel eens over gehoord. Personeelsbeleid en personeelsmanagement worden tegenwoordig steed…
Bedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaat verbeteren: omgaan ontevreden medewerkersBedrijfsresultaten kunnen tegenvallen als er ontevreden medewerkers werkzaam zijn binnen het bedrijf. Ontevreden medewer…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "CEO zijn we allemaal"

Infoteur: Grosso_Modo
Gepubliceerd: 27-12-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!