InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Werknemer ontslaan

Werknemer ontslaan

Werknemer ontslaan Een werknemer ontslaan kan op verschillende manieren, namelijk met wederzijds goedvinden, ontslag via UWV en ontbinding via de kantonrechter. Kiest u voor ontslag via het UWV of via de kantonrechter? En op welke wijze geniet de werknemer ontslagbescherming?

Werknemer ontslaan

Werkgevers worden steeds inventiever bij het ontslaan van werknemers. Ze voeren redenen aan, zoals disfunctioneren, zetten opleidingen stop of laten functies plotseling vervallen. Ook wordt er vaak gerommeld met de zogenaamde “payrollconstructie”, waarbij de werknemer, vaak zonder het te weten, het payrollbedrijf als werkgever heeft. Hij kan zomaar ontslagen worden. Een werknemer geniet in principe ontslagbescherming. Toch proberen werkgevers dit te omzeilen. Er zijn verschillende, geoorloofde manieren om de werknemer te ontslaan en het ontslag op een correcte wijze af te handelen:
  • Ontslag met wederzijds goedvinden
  • Ontslag via UWV
  • Ontslag via kantonrechter

Ontslag met wederzijds goedvinden

Ontslag met wederzijds goedvinden is de meest ideale situatie. De werknemer aanvaardt het ontslagvoorstel van zijn baas. Dat kan gepaard gaan met een financiële vergoeding. Voor de werknemer is het echter in veel gevallen niet verstandig om akkoord te gaan en zijn handtekening te zetten onder het ontslagvoorstel. Het is mogelijk dat hij geen aanspraak kan maken op een WW-uitkering, omdat het UWV oordeelt dat hij “verwijtbaar” werkloos is geworden.

Ontslag via UVW

De weg die de meeste werkgevers bewandelen, is die van de ontslagaanvraag via het UWV. Het UWV-WERKbedrijf toetst de ontslagaanvraag volgens een vaste procedure. De werkgever moet precies aan de voorwaarden voldoen. Zorgvuldigheid is belangrijk, omdat de ontslagaanvraag anders geweigerd wordt. Bedrijfseconomische redenen kunnen aanleiding zijn voor het ontslag. Maar ook het disfunctioneren van een werknemer kan een geldige redenen zijn om het arbeidscontract te beëindigen. De UWV- ontslagprocedure wordt in de praktijk vooral gebruikt voor ontslag vanwege bedrijfseconomische gronden.

Kennelijk onredelijk ontslag procedure

De werkgever hoeft geen ontslagvergoeding te betalen als de ontslagprocedure via het UWV gaat. De werknemer kan echter wel een “kennelijk onredelijk ontslagprocedure” in werking zetten. De zaak wordt dan aan de kantonrechter voorgelegd.

Ontslag via kantonrechter

De werkgever kan de ontslagprocedure ook via de kantonrechter laten verkopen. Voor ontbinding door de kantonrechter zijn er gewichtige redenen nodig. Het gaat dan om een dringende reden, zoals een ontslag op staande voet, of een verandering van omstandigheden (arbeidsongeschiktheid, bedrijfseconomische redenen) Bij de kantonrechtersprocedure staat een ontslagvergoeding, ook wel “gouden handdruk” genoemd, centraal.

De rechter beslist over ontbinding van het arbeidscontract. Ook stelt hij vast of de werknemer recht heeft op een eventuele ontslagvergoeding en hoe hoog die zal zijn, aan de hand van de kantonrechtersformule.

Ontslag via UWV of kantonrechter?

Wanneer doorloopt u de ontslagprocedure bij het UWV en in welke situaties stapt u naar de kantonrechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden? De kantonrechter wordt meestal ingeschakeld in de volgende gevallen:
  • Als het UWV WERKbedrijf geen ontslagvergunning heeft verleend
  • Als er sprake is van ontslagbescherming
  • Als uw werknemer het ontslag aanvecht

Ontslagbescherming

Een werknemer mag niet zomaar ontslagen worden: hij geniet ontslagbescherming. Er gelden bepaalde situaties, ontslagverboden, waarbij de werkgever niet mag worden ontslagen. Voorbeelden zijn zwangerschap, lidmaatschap van een vakbond of politieke organisatie en de eerste twee jaar tijdens ziekte.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij ontslag?Wat te doen bij ontslag?De werknemer wordt beschermd tegen de werkgever. Hierdoor kan de werkgever een werknemer niet zomaar ontslaan. Er zijn e…
Ontslag Op Staande VoetOntslag Op Staande VoetOntslag op staande voet kan alleen bij dringende reden. In artikel 1639 van het Burgerlijk Wetboek staan deze dringende…
Op staande voet ontslagen – Heb ik recht op WW?Op staande voet ontslagen – Heb ik recht op WW?In bepaalde situaties heeft de werkgever de mogelijkheid om een medewerker op staande voet te ontslaan. Bestaat er in da…
Bronnen en referenties
  • UWV
  • ND

Reageer op het artikel "Werknemer ontslaan"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 31-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!