InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De zorgplicht van de werkgever

De zorgplicht van de werkgever

De zorgplicht van de werkgever Een werkgever heeft een zorgplicht. Die zorgplicht heeft als consequentie dat de werkgever bij een bedrijfsongeval aansprakelijk gesteld kan worden. De werkgever kan deze aansprakelijkheid op geen enkele manier uitsluiten. Een werkgever kan bij een bedrijfsongeval aansprakelijk worden gesteld als het ongeval voorkomen had kunnen worden.

Verwijtbaarheid werkgever

Om de werkgever aansprakelijk te kunnen stellen moet het ongeval de werkgever dus verweten kunnen worden. Als dat niet kan is er ook geen sprake van aansprakelijkheid, maar anderzijds: de werkgever kan deze aansprakelijkheid op geen enkele manier uitsluiten.

Uitzendkrachten

Als je een uitzendkracht bent en een bedrijfsongeval krijgt, is het belangrijk dat je je realiseert wie je werkgever is. Je kunt het uitzendbureau aansprakelijk stellen. Ook als het ongeval niet de schuld is van het uitzendbureau, moet je evengoed het uitzendbureau aansprakelijk stellen van dat is je werkgever. Het uitzendbureau kan vervolgens het inlenende bedrijf aansprakelijk stellen.

Dienstverband

Van belang is dat op het moment van het bedrijfsongeval er een dienstverband is tussen de werkgever en de werknemer. Je werkt dus op een arbeidsovereenkomst.

Freelancers

Als je een freelancer bent ligt het lastiger. Ook als freelancer kun je je opdrachtgever aansprakelijk stellen bij een bedrijfsongeval, maar je moet dan aan kunnen tonen dat je opdrachtgever een onrechtmatige daad heeft gepleegd.

Onrechtmatige daad

Volgens artikel 6:162 van het Burgerlijk wetboek is een onrechtmatige daad: "Een inbreuk op een recht van een ander en het doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens een rechtvaardigingsgrond."

Veiligheidsvoorschriften

Samengevat komt het erop neer dat de werkgever moet zorgen dat er zo weinig mogelijk gevaar is voor de werknemers. Wat dat precies inhoudt, wordt aangegeven in de Arbeidsomstandighedenwet en die verschilt per bedrijfstak.

Maar ook als een werkgever zich netjes aan de Arbeidsomstandighedenwet gehouden heeft en alle veiligheidsvoorschriften in acht genomen heeft, ook dan is de werkgever aansprakelijk als de werknemer schade heeft als gevolg van een bedrijfsongeval.

Schuld werknemer

Er is een uitzondering. De werkgever is niet aansprakelijk als het ongeval overduidelijk de schuld is van de werknemer. En dat is overduidelijk als ongeval opzettelijk op touw gezet is.

Verzekering

De werkgever is tegen dit soort risico's verzekerd. Een dergelijke verzekering is in Europa verplicht. Die verzekering dekt:
  • medische kosten
  • schade die de werknemer lijdt
  • een overlijdensuitkering als de werknemer door het ongeval zou overlijden.

Arbeidsinspectie

Een onderneming is verplicht een bedrijfsongeval te melden bij de arbeidsinspectie. Een bedrijfsongeval mag beslist niet in de doofpot gestopt worden. Een onderneming is verplicht het ongeval te melden bij de arbeidsinspectie als
  • er iets gebeurd is dat een bedreiging is voor de veiligheid of de gezondheid van de werknemer
  • er iets gebeurd is wat grote schade geeft
  • er werknemers gewond zijn geraakt over zijn overleden
  • soms als het om een beroepsziekte gaat
Gerelateerde artikelen
Wat is een beroepsziekte?Een beroepsziekte is een ziekte of aandoening die is veroorzaakt door uw beroep, of door de omstandigheden op uw werk. D…
Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?Ontslagvergoeding 2013: Worden de ontslagvergoedingen lager?Per 1 januari 2013 is in de begrotingsplannen van de overheid bepaald dat de ontslagvergoeding voor werknemers die hun b…
Is een arbodienst verplicht?Is een arbodienst verplicht?Als werknemer heeft u recht op een veilige en een gezonde werkplek. Het risico van tijdelijke arbeidsongeschiktheid is d…
Opzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagOpzegverboden arbeidsovereenkomst, opzegverboden ontslagBij opzegverboden gaat het om een aantal omstandigheden waaronder de werkgever de arbeidsovereenkomst niet mag beëdigen.
Ontslag aanvechtenOntslag aanvechtenAls u ontslag krijgt en het niet eens bent met het ontslag of de hoogte van de ontslagvergoeding, dan kunt u het ontslag…
Bronnen en referenties
  • Praktijkdiploma Sociale Zekerheid
  • Burgerlijk wetboek

Reageer op het artikel "De zorgplicht van de werkgever"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!