De wietpas: wat is een wietpas?

De wietpas: wat is een wietpas? Het is de bedoeling om in 2012 een wietpas in Nederland in te voeren. Met de wietpas moet de overlast worden beperkt van drugstoeristen. Maar hoe werkt zon wietpas? En wanneer moet wie in het bezit zijn van een wietpas?

Langer wennen aan de wietpas

Oorspronkelijk moesten coffeeshops in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg op 1 januari 2012 de wietpas ingevoerd hebben. Dit gaat niet lukken en daarom is nu besloten dat de handhaving pas vanaf 1 mei 2012 gaat plaatsvinden. De maatregel komt uit de koker van Ministier Ivo van Opstelten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Coffeeshop wordt een besloten club

Coffeeshops worden in de nieuwe situatie besloten clubs. Deze clubs mogen dan hooguit 2000 leden hebben. De coffeeshophouder moet er voor zorgen dat er een goede ledenlijst wordt bijgehouden. Alleen meerderjarige mensen die in Nederland wonen mogen lid worden van een coffeeshop. Daarmee moet het drugstoerisme worden geweerd. Wie een pasje heeft en dus lid is van een coffeeshop kan wiet of hasj kopen. Per dag mag aan een lid 5 gram verkocht worden. Mensen die zo nu en dan een coffeeshop bezoeken of mensen uit een ander land kunnen er dus niet meer terecht.

Vanaf 2013 moeten alle coffeeshops een wietpas hebben

In 2013 moeten ook coffeeshops uit andere delen van het land de wietpas invoeren. Voor hen geldt ook dat de coffeeshops maximaal 2000 leden mogen hebben en dus geen buitenlanders op de lijst mogen hebben staan.

Negatieve reacties

Een groot aantal gemeenten vindt het een slecht idee om een wietpas in te voeren. Zij verwachten dan juist meer straathandel met alle problemen van dien. Ook coffeeshops zijn niet bepaald blij met de maatregel. Ze vinden dat de wet veel te snel is doorgedrukt. Bovendien raken zij met de maatregel veel van hun buitenlandse klanten kwijt, terwijl ze daar toch een groot deel van hun inkomsten vandaan halen. Het zuiden zal daarvan de meeste last ondervinden. In het zuiden van het land bevinden zich 60 van de 600 coffeeshops van Nederland.

Afschaffing van de wietpas

De wietpas werd eind 2012 al weer afgeschaft. Gemeenten mogen vanaf dat moment zelf hun beleid rond coffeeshops en drugsoverlast weer gaan bepalen. De wietpas is volgens minister Ivo Opstelten van Veiligheid niet meer nodig omdat de overlast door drugstoeristen is verminderd. Bovendien hoopt hij dat Nederlanders die zich niet wilden laten registreren en zich dus tot de handel op straat richtten weer naar de coffeeshops gaan. Wel is het zo dat bezoekers van coffeeshops moeten aantonen dat ze in Nederland wonen. Dat kan met een identiteitsbewijs of een verblijfsvergunning, in combinatie met een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie. Gemeenten mogen zelf bepalen wanneer ze gaan controleren of coffeeshops deze regels ook daadwerkelijk uitvoeren.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Friescfh Dagblad
  • Wikipedia
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "De wietpas: wat is een wietpas?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: Februari 2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!