InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrage

Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrage

Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrage Als u de kosten voor rechtsbijstand niet kunt betalen omdat uw inkomen ontoereikend is, kunt u een beroep doen op gesubsidieerde bijstand. U betaalt wel een eigen bijdrage. Om in aanmerking te komen voor gesubsidieerde bijstand, geldt een aantal voorwaarden met betrekking tot uw inkomen en vermogen.

Gesubsidieerde rechtsbijstand

Bij gesubsidieerde rechtsbijstand vergoedt de overheid een deel van de kosten die u maakt als u een advocaat of mediator inschakelt. U betaalt wel een eigen bijdrage, die afhankelijk is van uw inkomen of vermogen.

Gesubsidieerde rechtsbijstand aanvragen

Uw rechtsbijstandverlener of mediator stelt samen met u een aanvraag op voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Deze wordt aangevraagd bij de Raad voor Rechtsbijstand. Afhankelijk van uw vermogen en inkomen komt u al dan niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. De gegevens worden verkregen via de Belastingdienst.

Voorwaarden gesubsidieerde rechtsbijstand

De voorwaarden voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben betrekking op uw inkomen en vermogen. Deze voorwaarden worden in de loop van het artikel besproken. Er zijn ook inhoudelijke voorwaarden:
  • U kunt het probleem niet zelf oplossen. De Raad voor Rechtsbijstand oordeelt dat rechtsbijstand of mediation noodzakelijk is
  • De zaak gaat over uzelf of uw minderjarige kind
  • Het gaat om een zaak waar een Nederlandse rechter over moet beslissen
  • Het gaat niet om problemen die te maken hebben met uw bedrijf
  • Het financiële belang is minimaal € 500 of € 250 bij een subsidie voor een klein advies

Gesubsidieerde rechtsbijstand: inkomensgrens

U krijgt gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation als uw bruto verzamelinkomen lager is dan:
  • € 24.000 voor alleenstaanden
  • € 34.700 voor gehuwden, geregistreerde partners, samenwonenden of eenoudergezinnen

Peiljaar

De Belastingdienst verstrekt gegevens van het inkomen en vermogen van 2 jaar terug: dat wordt het peiljaar genoemd. Als uw inkomen of vermogen flink is gedaald, kunt u de Raad voor Rechtsbijstand verzoeken om het peiljaar te verlagen.

Gesubsidieerde rechtsbijstand: vermogen

Als uw vermogen hoger is dan de fiscale vrijstelling die in box 3 van de inkomstenbelasting geldt, dan komt u niet in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand.

Eigen bijdrage rechtsbijstand

Niet alles wordt vergoed: u moet ook een eigen bijdrage betalen die afhankelijk is van uw inkomen en vermogen in het peiljaar. De eigen bijdrage die u betaalt voor mediation, is lager dan de eigen bijdrage voor een (pro deo) advocaat. De hoogte van de eigen bijdrage varieert van € 125 tot € 775 wanneer u een advocaat inschakelt. Voor juridisch advies bij eenvoudige zaken is de eigen bijdrage € 40 tot € 75. Bij mediation geldt een eigen bijdrage van € 50.

Rechtsbijstandverzekering afsluiten

U kunt de kosten van rechtsbijstand voor een groot gedeelte vergoed krijgen wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft afgesloten. Dit is een verzekering van ondersteuning door advocaten of juristen bij een geschil.
Gerelateerde artikelen
Rechtsbijstand: voorwaarden en tipsMocht je onverhoopt in een rechtszaak verwikkeld raken of op een andere manier juridische hulp nodig hebben waar je niet…
Wie heeft er recht op gratis rechtsbijstand?Wie heeft er recht op gratis rechtsbijstand?De kosten van een gerechtelijke procedure kunnen eenvoudig in de duizenden tot tienduizenden euro’s lopen. Om ook juridi…
Kosten voor gefinancierde rechtsbijstand in 2014Kosten voor gefinancierde rechtsbijstand in 2014Alles wordt duurder, zo ook de kosten voor gefinancierde rechtsbijstand in 2014. Mocht je in 2014 een advocaat nodig heb…
Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelWat kost een advocaat, eigen bijdrage tabelDe kosten van een advocaat worden per zaak en per cliënt bepaald. Het tarief van een advocaat ligt dus niet vast. Een ad…
Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2017Toevoeging advocaat: eigen bijdrage in 2017Wanneer je een juridisch probleem hebt waarvoor je een advocaat nodig hebt dan is dit een flinke kostenpost. Als particu…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid

Reageer op het artikel "Gesubsidieerde rechtsbijstand: voorwaarden & eigen bijdrage"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 01-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!