InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabel

Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabel

Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabel De kosten van een advocaat worden per zaak en per cliënt bepaald. Het tarief van een advocaat ligt dus niet vast. Een advocaat mag niet werken op basis van no cure no pay. Als je minder vermogend bent dan kun je een bijna gratis advocaat inhuren. Deze Pro Deo advocaat kost je slechts een eigen bijdrage. In de tabel kun je lezen hoeveel dit is. Of je recht hebt op gesubsidieerde rechtsbijstand hangt af van je inkomen.

Tarieven van een advocaat

Iedere advocaat kan zijn eigen tarieven bepalen. Er zijn wel richtlijnen voor het uurtarief van een advocaat, echter bij iedere zaak wordt opnieuw een kostprijs bepaald. Het is dus mogelijk om hier in te onderhandelen. Let goed op wat er wel en niet onder de kosten van de advocaat vallen. In een eerste gesprek met de advocaat kun je alles goed op een rij zetten. Probeer de kostenstructuur helder te krijgen. Wordt er gewerkt met een uurloon, of een totaal pakket? Welke kosten zijn gedekt, en vooral welke kosten niet? Probeer zoveel mogelijk helder te krijgen zodat je achteraf onduidelijkheden voorkomt. Het tarief van een advocaat staat dus niet vast.

Advocaat en no cure no pay

Volgens de Advocatenwet mag een advocaat niet werken op basis van no cure no pay. Je kunt wel een clausule in het contract met de advocaat inbouwen dat er minimale kosten in rekening worden gebracht als de zaak niet slaagt. De advocaat is verplicht om kosten in rekening te brengen, echter de hoogte daarvan is niet bepaald. In de clausule in het contract zou bijvoorbeeld kunnen staan dat er minder kosten in rekening worden gebracht als de zaak niet slaagt, en meer wanneer de zaak wel slaagt.

Wat kost een advocaat?

Afhankelijk van de zaak en het vermogen van de cliënt moet het bedrag dat in rekening wordt gebracht ‘billijk en gerechtvaardigd’ zijn. Wat een advocaat kost kan dus verschillen per zaak en per cliënt. Per zaak zal de advocaat bekijken wat er uit te halen valt en hoe vermogend de cliënt is. Op basis daarvan kan dan een kostprijs of een tarief worden berekend. Ook nemen niet alle advocaten zomaar alle zaken aan. De meeste advocaten zijn gespecialiseerd in bepaalde gebieden van het recht. Ook zijn er advocaten die minder vermogende mensen helpen vanuit een bepaald idealisme dat iedereen recht heeft op hulp.

Gratis advocaat - Pro Deo

Het klinkt leuk, een gratis advocaat. Dit wordt ook wel een Pro Deo advocaat genoemd. Echter, een Pro Deo advocaat is niet helemaal gratis. In Nederland is een systeem bedacht dat ook minder vermogende mensen een advocaat moeten kunnen inschakelen. Een gratis advocaat is er niet, de kosten van de advocaat worden dan gesubsidieerd vanuit de overheid. Afhankelijk van je jaar inkomen heb je recht op een tegemoetkoming in de kosten van een advocaat. Per jaar verschillen de eigen bijdragen. In de tabel hier onder zie je de eigen bijdragen staan voor 2011.

Eigen bijdrage Pro Deo advocaat

Stel dat je in aanmerking komt voor een Pro Deo advocaat dan gelden bepaalde grenzen ten aanzien van je inkomen. Hoe hoger je inkomen is des te meer moet je zelf bij dragen. Als het verzamelinkomen hoger is dan € 24.600 bij alleenstaanden dan het je geen recht op gesubsidieerde rechtsbijstand. Voor niet-alleenstaanden is deze grens € 34.700. De eigen bijdrage bij een Pro Deo advocaat zie je in de volgende tabel:

Eigen bijdrage gesubsidieerde rechtsbijstand
JaarinkomenEigen bijdrage
Alleenstaande
t/m € 17.300€ 101
€ 17.301 - € 17.900€ 159
€ 17.901 - € 18.900€ 274
€ 18.901 - € 20.700€ 482
€ 20.701 - € 24.600€ 757
Niet-alleenstaanden
t/m € 24.200€ 101
€ 24.201 - € 25.000€ 159
€ 25.001 - € 26.300€ 274
€ 26.301 - € 29.300€ 482
€ 29.301 - € 34.700€ 757
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.rvr.org

Reageer op het artikel "Wat kost een advocaat, eigen bijdrage tabel"

Reactie

C. van der Leest, 16-04-2012 18:24 #1
Beste medewerker, nu ben ik onvermogend, verdien per maand 1400 euro netto met vier studerende kinderen. Evt na rechtzaak krijg ik de helft vd overwaarde van mijn huidige huis circa 20.000 euor, moet ik daarvan dan mijn huidige advocaat betalen die mij nu vertegenwoordigt, prodeo… twee jaar geleden is mijn moeder overleden, erfenis is in opknappen van huis gegaan dus op, speelt dit nog mee in de verrekening vd advocaat. Netto besteedbaar maandinkomen is 1400 euro netto, incl. zorg vier studerende kinderen.
met vriendelijke groeten

c.van der Leest

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 06-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 1
Schrijf mee!