InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wat doet een Advocaat

Wat doet een Advocaat

Wat doet een Advocaat Een korte uitleg over het werk van een advocaat en hoe alles in zijn werk gaat. Ook zal er aandacht worden besteed aan wat voor soorten advocaten er zijn.

De advocaat in het algemeen

De advocaat is een persoon die geschoold is op juridisch gebied. Deze persoon verleent diensten op juridisch gebied aan particulieren en/of bedrijven. Dit doet de advocaat altijd partijdig. Hij spreekt altijd in het belang van het ingehuurde persoon/bedrijf. Het uitoefenen van het beroep kan binnen of buiten de rechtszaal zijn. De advocaat kan de cliënt adviseren voor contracten. Maar het voornaamste wat hij doet is het verdedigen in de rechtszaal. Hij staat dan zijn cliënt bij. Dat kan in verschillende type zaken. Zowel bij het civiele strafrecht als bij strafzaken.

Er zijn verschillende soorten advocaten, even een lijstje:
  • Arbeidsrecht Advocaat
  • Echtscheidings Advocaat
  • Letselschade Advocaat
  • Pro-Deo Advocaat
  • Vreemdelingenrecht Advocaat
Er zijn nog veel meer soorten advocaten.

Advocaat in strafrecht

Een advocaat in strafrecht wordt vaak ook wel aangeduid als een raadsman of raadsvrouw. Bij strafrecht verdedigt de advocaat altijd de verdachte tegen te rechter. Hij verdedigt de verdachte tegen de ten laste legging. Een raadsman (advocaat in strafrecht) is vooral niet te verwarren met een raadsheer. Een raadsman is een advocaat terwijl de raadsheer juist de mannelijke of vrouwelijke rechter bij de hoge raad wordt bedoeld.

Procedure

Als een persoon ervan wordt verdacht een strafbaar feit te hebben gepleegd kan deze worden opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. De persoon in kwestie (verdachte) kan ervoor kiezen om zichzelf te verdedigen of een advocaat in te huren. Als hij voor deze laatste optie kiest kan hem een advocaat aangewezen worden of kan hij zelf een advocaat kiezen of naar een advocatenbureau gaan. Aan de uiteindelijke advocaat wordt de zaak voorgelegd. Deze bekijkt de zaak en beslist vervolgens of hij de verdachte wil verdedigen. De advocaat kan de zaak ook weigeren als de verdachte hem heeft benaderd als advocaat. Als de advocaat de zaak accepteert bekijkt hij nogmaals de zaak en bekijkt hij waar de mogelijkheden liggen om zijn cliënt (verdachte) vrij te pleiten of een zo laag mogelijke tenlastelegging te bezorgen. De advocaat kan dit op verschillende manieren doen.

  • Via het wetboek van strafrecht
  • Door te kijken uit zaken uit het verleden
© 2006 - 2019 Besto, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een advocaat?Wat doet een advocaat?In Nederland werken meer dan 15.000 advocaten. Wat doet een advocaat eigenlijk? Wat verdient hij? Waar werkt hij?

Reageer op het artikel "Wat doet een Advocaat"

Reacties

Ezgi, 06-11-2013 14:05 #2
Ik ben gedaagde in een civiele rechtszaak, ik vraag mij af hoe zo een zitting verloopt en hoe ik mij hierop kan voorbereiden. Moet ik mijn punten nogmaals op papier zetten en meenemen? Of doet mijn advocaat het woord? Moet ik zelf weer alles gaan uitleggen?

Betul, 13-09-2007 10:07 #1
Ik wil dit weten: wat doet een advocaat aan of hoe heet het wat ze aan doen? Reactie infoteur, 10-12-2007
Een Toga heet dat wat een advocaat draagt.

Infoteur: Besto
Gepubliceerd: 04-10-2006
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!