InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Ontslag op staande voet: redenen

Ontslag op staande voet: redenen

Als er sprake is van een dringende reden, kunnen werkgever en werknemer het dienstverband met onmiddellijke ingang beëindigen. Men spreekt dan van “ontslag op staande voet”.

Ontslag: kantonrechter of CWI

Een werkgever moet bij het ontslag van zijn werknemer rekening houden met de opzegtermijn en de aanzegdag. Voor een ontslag tegen de wil van de werknemer heeft hij een ontslagvergunning nodig van het CWI of toestemming van de kantonrechter.

Ontslag op staande voet

Maar in sommige gevallen kan de werkgever of de werknemer niet wachten op de toestemming van het CWI of de kantonrechter, omdat er onmiddellijk een einde moet komen aan het dienstverband. Het Burgerlijk Wetboek noemt dit “opzegging met onmiddellijke ingang vanwege een dringende reden”. Er moet dus sprak zijn van een dwingende reden. In het dagelijks spraakgebruik is de term “ontslag op staande voet” gangbaar.

Ontslag op staande voet: Dringende reden

Ontslag op staande voet is dus alleen toegestaan bij een dringende reden. Dit wil zeggen dat er iets is gebeurd waardoor het onmogelijk is het dienst verband voort te zetten. Art. 7:676 en 7:677 BW noemen een aantal voorbeelden van dringende redenen, zoals:
  • Ernstige belediging
  • Beschadiging van goederen
  • Mishandeling
  • Dronkenschap
  • Weigeren van redelijke bevelen of opdrachten
  • Plichtsverzuim

Uiteindelijk moet er per geval bekeken worden of er inderdaad zo iets ernstigs is voorgevallen dat het redelijk is dat het dienstverband onmiddellijk wordt opgezegd.

Als er sprake is van een dringende reden, hebben werkgever en werknemer het recht om de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen. Zij hoeven geen rekening te houden met de opzegtermijn of de aanzegdag. Ook is er geen toestemming nodig van de kantonrechter of een ontslagvergoeding van het CWI.

Eisen ontslag op staande voet

Een ontslag op staande voet moet aan een aantal eisen voldoen om rechtsgeldig te zijn. Bij een opzegging met onmiddellijke ingang moet de reden van de opzegging duidelijk worden aangegeven. Bovendien moet de opzegging onmiddellijk ingaan. Als het ontslag op staande voet niet aan deze eisen voldoet, kan de kantonrechter het ontslag ongeldig verklaren.

Risico werkgever ontslag op staande voet

De werkgever loopt een risico bij een ontslag op staande voet. Als de rechter later concludeert dat er onvoldoende redenen zijn voor het ontslag, duurt het dienstverband gewoon voort, met alle (financiële) gevolgen van dien. Daarom vragen veel werkgevers ook bij een ontslag op staande voet een ontslagvergunning aan bij het CWI of verzoeken zij de kantonrechter om “ontbinding voor zover vereist”. Zo “gebruiken” zij het CWI of de kantonrechter als vangnet.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Arbeidsrecht en sociale zekerheid - L. Janssen

Reageer op het artikel "Ontslag op staande voet: redenen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-04-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!