Negatief reisadvies: annuleren en je geld terugkrijgen?

Negatief reisadvies: annuleren en je geld terugkrijgen? In januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als hoogtepunt de demonstratie van 1 februari in het Egyptische Cairo. In februari van 2020 brak het Corona virus uit in veel delen van de wereld. Van China waar het begon, tot Italië en Duitsland werden mensen ziek of stierven aan de ziekte. Maar er waren ook veel mensen die een reis hadden geboekt naar 1 van de besmette gebieden. Voor sommige landen werd een negatief reisadvies gegeven, voor andere landen gold dat niet. Wat moet je doen als je een reis hebt geboekt naar een land waar het niet veilig is?

Wat is een negatief reisadvies?

Bepalend voor het reizen naar een land is of er een negatief reisadvies is uitgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit is te vinden op www.buitenlandsezaken.nl. Dit ministerie kijkt naar alle omstandigheden en bepaalt dan of het een negatief reisadvies afgeeft. Gebeurt dit dan wordt dit ook doorgegeven aan de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Bij een negatief reisadvies is het beter om niet naar het desbetreffende land af te reizen. Doen mensen dit toch dan is dit voor hun eigen risico.

Negatief reisadvies: kun je dan annuleren en het geld terugkrijgen van je reis?

Het feit dat er een negatief reisadvies wordt afgegeven zegt nog niet dat iemand ook direct alle kosten terug krijgt voor zijn reis of kan annuleren zonder te betalen. De calamiteitencommissie die onderdeel is van het Calamiteitenfonds bepaalt of er kosteloos geannuleerd kan worden. Daar komt nog bij dat een reis dan wel bij een aangesloten partner moet zijn geboekt die dus bij het calamiteitenfonds is aangesloten. Overigens zijn er ook zaken die zijn uitgesloten van het calamiteitenfonds. Zo vallen natuurrampen daar niet onder.

Er is al aanbetaald voor een reis, maar de reis kan niet doorgaan door het negatieve reisadvies

Als iemand een reis heeft gepland, maar nog niet is vertrokken en er wel sprake is van overmacht dan kan de reisovereenkomst worden ontbonden. Als de Calamiteitencommissie aangeeft dat de situatie in aanmerking komt voor een uitkering, dan zal de reisorganisator de vooruitbetaalde reissom terugvragen bij het Calamiteitenfonds. Het geld dat dan al voor de reis is betaald wordt dan teruggestort.
Als de reden waarom de reis niet door kan gaan niet wordt vergoed door het calamiteitenfonds dan is iemand zijn geld gewoon kwijt. Dat is het geval bijvoorbeeld bij natuurrampen. In dat geval loont het vaak wel om een reis om te boeken. Vaak zijn touroperators daar wel toe bereid.

Worden extra kosten ook vergoed bij een negatief reisadvies?

Wie eenmaal plannen heeft gemaakt voor een reis en bijvoorbeeld een paspoort heeft moeten aanschaffen of zich heeft moeten laten inenten, kan dit bij een negatief reisadvies niet terugvorderen. Ook de kosten voor een visum worden niet terugbetaald als de reis niet doorgaat door een negatief reisadvies. De premie voor de reisverzekering kan wel teruggevraagd worden in geval van een negatief reisadvies. Dit moet gebeuren bij de verzekeringsmaatschappij bij wie iemand verzekerd is.

De situatie in januari en februari 2011 naar Egypte

KLM heeft op 31 januari 2011 al aangegeven dat zij een omboekingsregeling invoert voor mensen die met deze maatschappij naar Egypte zouden vliegen. Vanwege het negatieve reisadvies kunnen mensen die al een ticket Amsterdam naar of via Cairo hadden een andere reisdatum vastleggen. Dit kan in eerste instantie tot 4 februari zonder dat daarvoor extra kosten hoeven te worden betaald. Daarvoor in aanmerking komen mensen die zouden gaan vliegen met:
  • KLM
  • Delta Airlines
De tickets moesten zijn geboekt in de periode van 28 januari tot en met 4 februari

Omboekregeling KLM – vliegen met de eerste mogelijkheid

Deze omboekregeling houdt in dat mensen die toch naar Egypte willen vliegen tot en met 28 februari mogen omboeken op de vlucht die het eerst beschikbaar komt van de volgende maatschappijen:
  1. Air France
  2. KLM
  3. Delta Air Lines

Omboekregeling KLM Egypte na 4 februari

Mensen die een ticket hebben in de periode dat het negatieve reisadvies geldt (in eerste instantie van 28 januari tot 4 februari) en die na 4 februari willen omboeken, mogen een andere datum uitzoeken. Wel moet de reis uiterlijk op 28 februari plaatsvinden.

Naar een andere bestemming vliegen met KLM omdat reis naar Egypte niet door kan gaan

Mensen die al wel geboekt hebben, maar liever naar een ander land gaan, kunnen hun bestemming veranderen. Dat kan op verschillende manieren:
  • Bij een fully flexibel ticket kan de passagier het zelf veranderen.
  • In alle andere gevallen (andersoortige tickets) moet contact worden opgenomen met de KLM. Er moet bovendien wel plaats zijn in een klasse waar ook voor geboekt is.
  • Is dat er niet en wil de passagier toch naar dat land vliegen, dan moeten de extra kosten betaald worden.

Geld terug voor vliegreis naar Egypte

Mensen die wel een vliegticket hebben voor hun vliegreis naar Egypte maar toch niet durven te gaan, kunnen ook hun geld terugvragen. Bij het reisbureau of bij KLM zelf kan dan een verzoek worden gedaan tot teruggave van het reisgeld.

Als een vliegreis naar Egypte niet is doorgegaan?

Als de vliegreis met KLM, Air France of Delta Airlines helemaal is geannuleerd of iemand heeft 5 uur of meer vertraging opgelopen dan kan het geld van de ticket volledig worden teruggevraagd.

Coronavirus 2020 en reizen en annuleren

Wie bang is voor het Coronavirus, maar niet naar een risicogebied gaat waarvoor een negatief reisadvies geldt, kan een reis altijd annuleren, maar hier zijn dan wel annuleringskosten aan verbonden. Hoeveel dat is staat in de regels van de reisorganisatie. De kosten terugvorderen via de annuleringsverzekering kan dan niet, tenzij er op de plaats van bestemming sprake is van overmacht. Daaronder valt ook de uitbraak van een ernstige ziekte. In dat geval is er wel recht op terugbetaling van het hele bedrag van de reis. Een schadevergoeding zit er dan niet in. Wil de reisorganisatie niet meewerken dan kan iemand ook naar de Geschillencommisssie Reizen stappen. Dan moet de reisorganisatie wel zijn aangesloten bij de ANVR.

Reizen naar China en de annuleringsverzekering

De ANVR heeft het advies gegeven om hun reizen naar het vaste land van China te annuleren tot en met 29 februari 2020. Annulering kost dan niets, maar wie een andere reis wil boeken moet dan wel meer betalen als de reis ook meer kost. Wie alleen een soort tussenstop maakt, bijvoorbeeld in Hongkong op weg naar Bali, heeft daar niets aan. Dan geldt het reisadvies van de ANVR weer niet.

Reis naar China annuleren, maar reisorganisatie die niet is aangesloten bij de ANVR

Wie een reis heeft geboekt via een reisorganisatie die niet is aangesloten bij de ANVR moet contact opnemen met die reisorganisatie. Ook dan kan de reis zonder kosten worden geannuleerd, door een beroep te doen op onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. De annuleringsverzekering vragen of de annulering onder de dekking valt is ook mogelijk.

Vliegreis naar China door Coronavirus is afgeblazen door de luchtvaartmaatschappij

Als de luchtvaartmaatschappij alle vluchten naar China zelf niet meer door laat gaan, dan worden de ticketkosten sowieso door hen terugbetaald.

Al in China zijn en veel kosten maken door Coronavirus

Als iemand al op vakantie is in China en daar langer moet blijven of eerder naar huis wil of moet, dan moet de reisverzekering worden gevraagd om die kosten te dekken. Daaronder vallen extra overnachtingen, vervoerskosten, telefoonkosten en het dagelijkse eten en drinken. Wel bepaalt de verzekering wat en hoeveel er wordt vergoed. Dit staat in de polisvoorwaarden.
Gerelateerde artikelen
Vakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaatVakantieoord Sharm-el-Sheikh: reisadvies, ligging en klimaatVakantieoord Sharm-el-Sheikh, dat veel Nederlandse en Belgische toeristen aantrekt, neemt een bijzondere plaats in in he…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…
Reisinformatie EgypteReisinformatie EgypteEgypte is een prachtig vakantieland dat veel mensen iets te bieden heeft, denk aan duiken in Hurghada en Sjarm-el-Sjeik…
Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenCalamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenReizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen g…

De Voetbalwet: niet alleen voor overlast voetbalwedstrijdenDe Voetbalwet: niet alleen voor overlast voetbalwedstrijdenOp 1 september 2010 is de Voetbalwet ingegaan. Deze Voetbalwet bestrijdt voetbalvandalisme. Maar hij doet meer. De Voetb…
Rechtszaken worden veel duurderRechtszaken worden veel duurderIn 2013 wil de overheid dat rechtszaken kostendekkend worden. Dit betekent dat wat een rechtszaak kost, ook betaald moet…
Bronnen en referenties
  • KLM
  • Globe Reizen
  • Reisrevue
  • ANWB

Reageer op het artikel "Negatief reisadvies: annuleren en je geld terugkrijgen?"

Reacties

Beek, 02-04-2020 17:14 #3
Wij zouden op 15 maart voor een reis naar Portugal, wij werden een dag voor vertrek gebeld zaterdag 14 maart door prima vera reizen gebeld daar kregen wij de mededeling dat de reis werd geannuleerd.
Wij willen onze betaalde reissom dan ook terug hebben maar dat weigeren zij, er is door verschillende reisorganistaties besloten om een Voucher te geven, maar daarmee hebben wij niets te maken wat zij onderling zijn overeengekomen. Verschillende mailberichten hebben tot niets geleid.
Hoe kunnen wij nu ons geld terug krijgen of moeten wij dit gewoon maar nemen het is voor ons veel geld wat wij toch terug willen hebben.Kunt u ons hierbij helpen.

Vriendelijke groet Mevrouw A.G.Beek

Teddy, 28-02-2011 13:58 #2
Wij hebben een week geleden een reisgeboekt naar Egypte voor 12personen. D reizen vertelde ons dat het calamiteitenfonds wel van toepassing was. Vandaag moest ik vertellen aan d reizen dat het niet zo is. Nu krijg ik van skytours een mail dat ze zelf een pot hebben om dit te vergoeden. Ik vertouw het niet, is een bevestiging met handtekening genoeg?

Els Twiss, 13-02-2011 22:34 #1
Hebben reis geboekt met Egyptian Airline op zaterdag 19 februari a.s. naar Nairobi( kenya).
Moeten overstappen in Cairo, .
Momenteel is er een negatief reisadvies.
Mocht er op zaterdag 19 februari nog een negatief reisadvies gelden krijg ik dan de kosten van mijn ticket vergoed?hartelijk dank voor de te nemen moeite, vriendelijke groet els twiss Reactie infoteur, 14-02-2011
Bij een overstap zou ik informeren bij Egyptian Airline. Dat moet toch sowieso en in dit geval lijkt me dat helemaal wel nodig, omdat er voor zo'n overstap mogelijk wel andere regels gelden.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 26-02-2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 3
Schrijf mee!