InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadvies

Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadvies

Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadvies In januari 2011 schreeuwde de bevolking in een aantal Arabische landen om hervormingen. Er werd gedemonstreerd met als hoogtepunt de demonstratie van 1 februari in het Egyptische Cairo. Vanzelfsprekend zijn er altijd mensen die dan net een reis hebben geboekt naar zo’n land. Wat moet je doen als je een reis hebt geboekt naar een land waar het niet veilig is?

Wat is een negatief reisadvies?

Bepalend voor het reizen naar een land is of er een negatief reisadvies is uitgegeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit is te vinden op www.buitenlandsezaken.nl. Dit ministerie kijkt naar alle omstandigheden en bepaalt dan of het een negatief reisadvies afgeeft. Gebeurt dit dan wordt dit ook doorgegeven aan de Stichting Calamiteitenfonds Reizen. Bij een negatief reisadvies is het beter om niet naar het desbetreffende land af te reizen. Doen mensen dit toch dan is dit voor hun eigen risico.

Negatief reisadvies: kun je dan annuleren en het geld terugkrijgen van je reis?

Het feit dat er een negatief reisadvies wordt afgegeven zegt nog niet dat iemand ook direct alle kosten terug krijgt voor zijn reis of kan annuleren zonder te betalen. De calamiteitencommissie die onderdeel is van het Calamiteitenfonds bepaalt of er kosteloos geannuleerd kan worden. Daar komt nog bij dat een reis dan wel bij een aangesloten partner moet zijn geboekt die dus bij het calamiteitenfonds is aangesloten. Overigens zijn er ook zaken die zijn uitgesloten van het calamiteitenfonds. Zo vallen natuurrampen daar niet onder.

Er is al aanbetaald voor een reis, maar de reis kan niet doorgaan door het negatieve reisadvies

Als iemand een reis heeft gepland, maar nog niet is vertrokken en er wel sprake is van overmacht dan kan de reisovereenkomst worden ontbonden. Als de Calamiteitencommissie aangeeft dat de situatie in aanmerking komt voor een uitkering, dan zal de reisorganisator de vooruitbetaalde reissom terugvragen bij het Calamiteitenfonds. Het geld dat dan al voor de reis is betaald wordt dan teruggestort.
Als de reden waarom de reis niet door kan gaan niet wordt vergoed door het calamiteitenfonds dan is iemand zijn geld gewoon kwijt. Dat is het geval bijvoorbeeld bij natuurrampen. In dat geval loont het vaak wel om een reis om te boeken. Vaak zijn touroperators daar wel toe bereid.

Worden extra kosten ook vergoed bij een negatief reisadvies?

Wie eenmaal plannen heeft gemaakt voor een reis en bijvoorbeeld een paspoort heeft moeten aanschaffen of zich heeft moeten laten inenten, kan dit bij een negatief reisadvies niet terugvorderen. Ook de kosten voor een visum worden niet terugbetaald als de reis niet doorgaat door een negatief reisadvies. De premie voor de reisverzekering kan wel teruggevraagd worden in geval van een negatief reisadvies. Dit moet gebeuren bij de verzekeringsmaatschappij bij wie iemand verzekerd is.

De situatie in januari en februari 2011 naar Egypte

KLM heeft op 31 januari 2011 al aangegeven dat zij een omboekingsregeling invoert voor mensen die met deze maatschappij naar Egypte zouden vliegen. Vanwege het negatieve reisadvies kunnen mensen die al een ticket Amsterdam naar of via Cairo hadden een andere reisdatum vastleggen. Dit kan in eerste instantie tot 4 februari zonder dat daarvoor extra kosten hoeven te worden betaald. Daarvoor in aanmerking komen mensen die zouden gaan vliegen met:
  • KLM
  • Delta Airlines
De tickets moesten zijn geboekt in de periode van 28 januari tot en met 4 februari

Omboekregeling KLM – vliegen met de eerste mogelijkheid

Deze omboekregeling houdt in dat mensen die toch naar Egypte willen vliegen tot en met 28 februari mogen omboeken op de vlucht die het eerst beschikbaar komt van de volgende maatschappijen:
  1. Air France
  2. KLM
  3. Delta Air Lines

Omboekregeling KLM Egypte na 4 februari

Mensen die een ticket hebben in de periode dat het negatieve reisadvies geldt (in eerste instantie van 28 januari tot 4 februari) en die na 4 februari willen omboeken, mogen een andere datum uitzoeken. Wel moet de reis uiterlijk op 28 februari plaatsvinden.

Naar een andere bestemming vliegen met KLM omdat reis naar Egypte niet door kan gaan

Mensen die al wel geboekt hebben, maar liever naar een ander land gaan, kunnen hun bestemming veranderen. Dat kan op verschillende manieren:
  • Bij een fully flexibel ticket kan de passagier het zelf veranderen.
  • In alle andere gevallen (andersoortige tickets) moet contact worden opgenomen met de KLM. Er moet bovendien wel plaats zijn in een klasse waar ook voor geboekt is.
  • Is dat er niet en wil de passagier toch naar dat land vliegen, dan moeten de extra kosten betaald worden.

Geld terug voor vliegreis naar Egypte

Mensen die wel een vliegticket hebben voor hun vliegreis naar Egypte maar toch niet durven te gaan, kunnen ook hun geld terugvragen. Bij het reisbureau of bij KLM zelf kan dan een verzoek worden gedaan tot teruggave van het reisgeld.

Als een vliegreis naar Egypte niet is doorgegaan?

Als de vliegreis met KLM, Air France of Delta Airlines helemaal is geannuleerd of iemand heeft 5 uur of meer vertraging opgelopen dan kan het geld van de ticket volledig worden teruggevraagd.
Gerelateerde artikelen
Calamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenCalamiteitenfonds: bij natuurrampen en onlustenReizigers die een vakantie hebben geboekt naar een land waar een dierziekte zoals de varkensgriep ernstig om zich heen g…
Reisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsReisverzekering & calamiteiten: calamiteitenfondsUw vakantieplezier kan behoorlijk worden verpest door een burgeroorlog of natuurramp. Voor dit soort onvoorziene gebeurt…
De schatten van EgypteEgypte is vooral bekend om haar rijke geschiedenis. De koningsgraven in de vorm van piramide’s, de dodenmaskers en de ve…
Reisinformatie EgypteReisinformatie EgypteEgypte is een prachtig vakantieland dat veel mensen iets te bieden heeft, denk aan duiken in Hurghada en Sjarm-el-Sjeik…
Goedkoop vliegen naar Italië met Belle AirGoedkoop vliegen naar Italië met Belle AirWanneer je erover denkt om vanuit België op vakantie te gaan naar Italië, Albanië, Kosovo, Turkije, Egypte of Kroatië, e…
Bronnen en referenties
  • KLM Globe Reizen Reisrevue

Reageer op het artikel "Je hebt vakantie geboekt, maar er is een negatief reisadvies"

Reacties

Teddy, 28-02-2011 13:58 #2
Wij hebben een week geleden een reisgeboekt naar Egypte voor 12personen. D reizen vertelde ons dat het calamiteitenfonds wel van toepassing was. Vandaag moest ik vertellen aan d reizen dat het niet zo is. Nu krijg ik van skytours een mail dat ze zelf een pot hebben om dit te vergoeden. Ik vertouw het niet, is een bevestiging met handtekening genoeg?

Els Twiss, 13-02-2011 22:34 #1
Hebben reis geboekt met Egyptian Airline op zaterdag 19 februari a.s. naar Nairobi( kenya).
Moeten overstappen in Cairo, .
Momenteel is er een negatief reisadvies.
Mocht er op zaterdag 19 februari nog een negatief reisadvies gelden krijg ik dan de kosten van mijn ticket vergoed?hartelijk dank voor de te nemen moeite, vriendelijke groet els twiss Reactie infoteur, 14-02-2011
Bij een overstap zou ik informeren bij Egyptian Airline. Dat moet toch sowieso en in dit geval lijkt me dat helemaal wel nodig, omdat er voor zo'n overstap mogelijk wel andere regels gelden.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 01-02-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!