InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechtszaken worden veel duurder

Rechtszaken worden veel duurder

Rechtszaken worden veel duurder In 2013 wil de overheid dat rechtszaken kostendekkend worden. Dit betekent dat wat een rechtszaak kost, ook betaald moet worden door degene die de rechtzaak aanspant. In de praktijk betekent het dat de griffierechten heel erg zullen stijgen. Maar dat betekent dat een rechtzaak voor veel mensen onbetaalbaar wordt en zij dus hun gelijk niet kunnen halen.

Rechtzaken duurder: het staat in het regeerakkoord

In het regeerakkoord staat dat de overheid de rechtspraak kostendekkend wil maken. Daarmee moet dan 240 miljoen euro in de schatkist vloeien. Alle kosten die worden gemaakt, moeten dus betaald worden door de persoon die de rechtzaak aanspant of degene die verliest. Dit betekent dat de tarieven enorm omhoog gaan. In 2011 kost een ontslagzaak bij de kantonrechter bijvoorbeeld nog 210 euro. In 2013 wordt dan maar liefst 1540 euro.

Familierecht wordt helemaal onbetaalbaar

Nog erger is het gesteld met het familierecht waaronder allerlei zaken vallen rond scheiding, alimentatie en voogdij. Twee echtelieden die het niet eens zijn en die naar de rechter stappen, betalen in 2011 nog tussen de 70 en de 260 euro om te horen te krijgen wie er gelijk heeft. In 2013 kost zon zelfde uitspraak echter maar liefst 1180 euro. Komen de partijen er dan nog niet uit en gaan ze in hoger beroep dan zijn de bedragen echt niet te betalen. Een geschil over alimentatie in hoger beroep moet dan een dikke 4000 euro gaan kosten. Dit betekent echter wel dat mensen dan maar doorsukkelen met hun problemen, in plaats van te kiezen voor een uitspraak van de rechter. Gewoon omdat ze het geld niet hebben voor zon rechtszaak. Maar het betekent ook dat vrouwen die denken recht hebben op meer alimentatie dan niet meer gaan aanvragen of mannen die teveel betalen dat dan ook maar laten. Zeker mensen met lage en middeninkomens zullen zich wel drie keer achter het oor krabben of de gang naar de rechter financieel wel kunnen maken. En in veel gevallen zal waarschijnlijk dan niet het geval zijn, want voor iemand met een modaal inkomen is 4000 euro meer dan 2 complete maandinkomens.

Nederlanders betalen met zn allen al fors voor de rechtspraak in Nederland

Via belastingen betalen alle Nederlanders al aan het rechtssysteem in Nederland. Het is dus niet zo dat de overheid dit allemaal zelf bekostigd. Door de griffierechten nu ook nog eens te verhogen, wordt het een dubbele belasting. Gevreesd wordt dat door de nieuwe maatregel wel 20 procent minder rechtzaken zullen worden aangespannen.

Wie worden het dupe van de hogere kosten van rechtzaken?

De vrees bestaat dat vooral mensen met een middeninkomen gedupeerd worden door de maatregel. Onder hen zullen zich vooral zzp-ers bevinden met een eigen bedrijf die hun recht willen halen en kleinere bedrijven uit het midden- en kleinbedrijf. Maar dus ook gewone particulieren.

Europese regelgeving: burgers garanderen dat zij toegang hebben tot onafhankelijke rechtspraak

In de Europese regelgeving staat echter dat burgers altijd toegang moeten hebben tot onafhankelijke rechtspraak. Het is maar de vraag of dat zo is als het mensen financieel onmogelijk wordt gemaakt om zich te wenden tot die rechtspraak.

De gevolgen van het duurder worden van rechtszaken

De gevolgen van het duurder worden van rechtszaken laten zich raden. Mensen zullen zich veel minder tot de rechter wenden, zelfs al zitten ze in een heel moeilijk parket. Maar het maakt ook de weg vrij voor mensen die minder goede bedoelingen hebben. Als iemand een wanbetaler wil aanpakken, maar hij meer geld moet uitgeven voor de rechtzaak dan hij terugkrijgt, is dat financieel de moeite niet. Die wanbetaler zal zich daar terdege van bewust zijn en wellicht profiteren van de veranderingen in de wet. Daarmee wordt strafbaar gedrag eigenlijk in de hand gewerkt. Bovendien moet alles uit de lengte of uit de breedte. Bedrijven die keer op keer gedupeerd worden, zullen dat uiteindelijk op hun klanten verhalen om toch nog een goed bedrijfsrendement te halen. Daarmee worden de verkeerde mensen benadeeld, terwijl de wanbetalers ongestraft door kunnen gaan met hun vreemde praktijken.

Griffierechten betalen in 2011

  • Bij strafzaken wordt geen griffierecht geheven.
  • Bij civiele zaken worden verschillende tarieven geheven door de griffie.
  • In het bestuursrecht worden ook verschillende tarieven in rekening gebracht
  • Mensen die een laag of gemiddeld inkomen hebben, kunnen wel in aanmerking komen voor een verlaagd tarief. Toch moeten ze dan altijd nog wel zelf een deel van de griffierechten betalen. Dat is minimaal 25 procent en maximaal 75 procent van het totale griffiegeld.
  • Mensen met een laag inkomen kunnen ook in aanmerking komen voor een advocaat die door de overheid wordt betaald. Mensen met een hoger inkomen moeten dit zelf bekostigen. Het uurloon van een advocaat ligt tussen de 200 en 600 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blackfish; orka's in gevangenschapBlackfish; orka's in gevangenschapBlackfish is een aangrijpende documentaire uit 2013 die het verhaal van Tilikum, een orka die in gevangenschap leeft, ve…
De procedure bij de rechtbankDe procedure bij de rechtbankEen procedure bij de rechtbank start bij het aanhangig maken van de zaak door middel van het versturen van een dagvaardi…
Wat kost een echtscheiding?Wat kost een echtscheiding?Scheiding lijkt tegenwoordig net zo vanzelfsprekend als het huwelijk zelf. Jaarlijks scheiden er tussen de 32.000 en 37.…
Kosten van een gerechtelijke procedureKosten van een gerechtelijke procedureEen rechtzoekende kan bij het voeren van een gerechtelijke procedure te maken krijgen met diverse soorten kosten. Kosten…
Grooveshark: de gratis online muziek streaming-siteGrooveshark: de gratis online muziek streaming-siteGrooveshark is een website waar je volledig gratis en legaal je favoriete muziek kan upstreamen en beluisteren. Op Groov…
Bronnen en referenties
  • http://www.xs4all.nl/~advocare Leeuwarder Courant Rechtspraak

Reageer op het artikel "Rechtszaken worden veel duurder"

Reacties

Marcel Bakker, 01-11-2012 08:18 #2
Reactie:
Kijk goed nieuws. Een rechtszaak aanspannen is een vorm van ruzie maken, oorlog voeren, leidt tot verharding en afstand. Wat we nodig hebben is vrijwillige samenwerking, zelfstandigheid, dienstbaarheid, vergevingsgezindheid, eigenlijk gewoon diverse vormen van liefde. Mensen moeten inzicht krijgen in elkaars sociale behoeften en beslissen om elkaar daar vrijwillig in te willen voorzien omdat we allemaal van elkaar afhankelijk zijn.
Laten we ons geld en energie stoppen in de bewustwording hier van, persoonlijke groei etc in plaats van een rechtssysteem systeem te sponsoren die alleen maar een lapmiddel functie vervult.

Poipo, 25-05-2012 13:49 #1
Bezuinigen doe je vandaag de dag zonder problemen. Alleen wanneer de bezuinigingen op iedereen van toepassing zijn, zal er mogelijk gestaakt/ geprotesteerd worden. Solidariteit is niet meer van toepassing in de politiestaat der neDDRlanden.

We houden meer van geld dan van mensen, ben je rijk dan hoor je erbij en kom je overal mee weg. Ik snap nog steeds niet dat er vandaag de dag alleen protest is van gedupeerde. Bv de langstudeerders boete is een van de slechtste asociaalste bezuinigingsmaatregelen in jaren. Maar alleen studenten waren tegen, iedereen die nu werkt en dus vroeger wel kon profiteren van de oude situatie, vinden het niet erg voorral omdat de ingreep hen niet raakt.

Er komen vrees ik weer hitleriaanse tijden aan. Vandaag de dag zijn mensen zeer naïef en egoïstisch. Principes hebben we niet meer, iedereen buigt voor geld :(

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 31-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Rechtspraak
Reacties: 2
Schrijf mee!