Verkopen aan de deur: wat mag en wat niet?

Verkopen aan de deur: wat mag en wat niet? Verkoop aan de deur is ook aan voorwaarden gebonden. Sinds de invoering van het bel-me-niet-register worden steeds minder mensen lastig gevallen per telefoon met de vraag of ze iets willen open. Dat betekent echter wel dat veel bedrijven overgaan op het huis-aan-huis verkopen van diensten en producten. Daarmee worden vooral ouderen vaak overrompeld. Wat te doen als iemand aan de deur iets aan komt bieden? Wat mag bij verkoop aan de deur en wat mag niet bij verkoop aan de deur?

Het bel-me-niet register had in 2010 al meer dan 4 miljoen geregistreerden

In 2010 hadden al meer dan 4 miljoen mensen zich laten registreren bij het bel-me-niet-register. Dit betekende dat zij niet meer gebeld mogen worden over allerlei producten. Het effect is geweest dat de verkoop van onder andere energie-, telefoon-, en internetverkopen heel erg is gedaald. Bedrijven die het daar van moeten hebben, grijpen daardoor terug op ouderwetse methoden. De verkoop aan de deur is daar een belangrijk onderdeel van.

In het bel-met-niet-.register, maar je wordt toch gebeld?

Wie staat ingeschreven in het bel-me-niet register kan er donder op zeggen dat hij toch vaak wordt gebeld door een aanbieder van een dienst. Dat kan te maken hebben met diverse oorzaken, maar er kan ook een klacht worden ingediend als iemand niet onder die 4 voorwaarden valt en er 6 weken na inschrijving toch nog gebeld wordt. De 4 redenen waarom mensen met een reden nog gebeld worden zijn:
  1. Je aanvraag is nog niet verwerkt
  2. Je bent klant van een bedrijf of klant geweest
  3. Je hebt zelf aangegeven dat ze je mogen bellen. Bijvoorbeeld door mee te doen aan een winactie
  4. Je hebt meegedaan aan marktonderzoek

Wie niet onder de bovenstaande zaken valt en na 6 weken nog steeds telefoontje krijgt, kan daarover een klacht indienen.
Dat kan via Consuwijzer. Wie niet meer gebeld wil worden door een bedrijf waar hij klant is geweest of klant is, moet dat bij het bedrijf zelf aangeven. Dit heet het recht van verzet. Wie niet gebeld wil worden voor marktonderzoek kan dat melden bij Onderzoekfilter.

Waar moeten deurverkopers zich aan houden?

De vertegenwoordigers hebben zich echter wel aan een aantal wetten te houden. Die zijn:
  1. Verkopers moeten meteen duidelijk maken dat ze iets willen verkopen
  2. De verkopers mogen niets verkopen dat door de klant niet betaald kan worden
  3. De verkopers mogen geen misleidende informatie geven over het product of over eventuele concurrenten
  4. De klanten moeten altijd een afschrift krijgen van de overeenkomst
  5. Klanten hebben altijd het recht om binnen acht dagen nadat de overeenkomst is getekend het contact op te zeggen, zonder opgave van redenen.

Meldpunt bij klachten bij deurverkoop

Mensen die toch zo overrompeld worden en later vinden dat de hele gang van zaken beslist niet goed is gegaan kunnen zich wenden tot het Meldpunt van de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingautoriteit. Deze kunnen niet alleen een waarschuwing geven, maar zelfs een boete opleggen die kan oplopen tot 450.000 euro.

Verkoop aan huis ook wel colportage genoemd

Het verkopen van huis tot huis wordt ook wel colportage genoemd. Daarbij kan het gaan om een groot aantal varianten, want niet alleen de man die onverwacht bij de deur staat met een fantastische(!) aanbieding voor energie behoort daaronder. Ook bijvoorbeeld een lingerieparty bij iemand thuis of een busreis waarbij ook nog eens allerlei producten worden aangeboden vallen er onder. Het is wel belangrijk om te weten wat colportage is en wat niet, want de rechten van de consument zijn groot in dat opzicht. Zelfs groter dan wanneer iemand iets gewoon in de winkel koopt.

Wat zijn de rechten van de consument bij deurverkopen of colportage?

Bij een aankoop ter hoogte van 34 euro of meer is er altijd een bedenktijd van 8 dagen. Wie binnen 8 dagen een brief schrijft en verstuurt en laat weten dat hij het product toch niet wil, kan dat op die manier annuleren. Het geld moet dan teruggestort worden. Als er al producten zijn geleverd, moeten die teruggestuurd worden.
Er moet een contract zijn waarin alle voorwaarden zijn vermeld. Belangrijk daarin is dat zowel de verkoper als de koper tekenen. Maar ook moet op de overeenkomst adres van de verkoper staan en moet heel nadrukkelijk vermeld staan dat de koper een bedenktermijn heeft van 8 dagen. Is dit niet het geval dan is het contract niet geldig.

Wat is geen colportage of deur-tot-deur verkoop?

Er zijn ook veel zaken die niet onder de colportage vallen. Dat is bijvoorbeeld het geval als de persoon in kwestie zelf iemand heeft opgebeld en gevraagd om producten mee te nemen. Wordt dan een koop gesloten dan valt dan niet onder de colportagewet en gelden er dus ook andere wetten.
Ook de groenteman met de groentekar of de melkboer van de SRV vallen niet onder de colportagewet.
Een verkoper die iemand op straat aanspreekt voor de verkoop van een abonnement van een krant of de donatie voor een goed doel valt ook niet onder de colportagewet. Als een verkoper iemand telefonisch iets verkoopt valt dat ook niet onder de colportage. In dat geval is overigens wel een bedenktermijn.

Niet aan mijn deur

Overigens zijn er tegenwoordig ook stickers te koop die aangeven dat iemand niet lastig gevallen wil worden door verkopers. Dit zijn de zogenaamde Niet aan de deur stickers.
Gerelateerde artikelen
Misleiding door energiebedrijvenMisleiding door energiebedrijvenIn het verleden waren marketingacties via de telefoon of via mailingen vaak gericht op verzekeringen. De verdiensten op…
Oneerlijke handelspraktijken: Misleiding en agressieOneerlijke handelspraktijken: Misleiding en agressieDe Wet Oneerlijke Handelspraktijken beschermt consumenten tegen misleidende en agressieve verkooptrucs. Want iedereen ke…
Vruchtgebruik in een notendopVruchtgebruik in een notendopVaak hoort men over vruchtgebruik, maar wat is dit precies? Wat zijn de rechten en de plichten van een vruchtgebruiker?…
Verkoop brocante, antiek en curiosa op marktenVerkoop brocante, antiek en curiosa op marktenLijkt het je leuk om wat bij te verdienen met de verkoop van tweedehands artikelen, brocante, curiosa en antiek of wil j…

Definitie van 'het recht'Het recht is dagelijks aan de orde, je zal er waarschijnlijk niet bij stilstaan. Alleen al in dagelijkse bezigheden is h…
Recht binnen de Europese UnieRecht binnen de Europese UnieIn dit artikel zal er een beschrijving worden gegeven van het recht dat wordt gehanteerd binnen de Europese Unie. Het ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FaceMePLS, Flickr (CC BY-2.0)
  • Consuwijzer
  • Geen geleur aan mijn deur
  • Kassa
  • Leeuwarder Courant
  • Consuwijzer
  • Onderzoekfilter

Reageer op het artikel "Verkopen aan de deur: wat mag en wat niet?"

Reacties

Mar, 17-12-2013 09:29 #2
Ik ben gewisseld van energieleverancier omdat een door-to-door verkoper mij middels een berekening gebaseerd op mijn verbruik liet zien dat ik in dat geval zou besparen. Een paar dagen geleden kreeg ik van deze nieuwe leverancier mijn nieuwe maandelijkse voorschotbedrag te kennen. Omdat dit bedrag extreem hoog was in vergelijking met het voorschotbedrag bij mijn vorige leverancier ben ik gaan rekenen. Zo ben ik erachter gekomen dat ik met mijn verbruik bij mijn nieuwe leverancier helemaal niet goedkoper uit ben. Zelfs ca 125 euro duurder per jaar. Dit komt door het vastrechtbedrag. De verkoper aan de deur had nadrukkelijk gezegd dat het enige variabele tarief van de verschillende energieleveranciers de prijs per kwh en m3 is. Op grond daarvan werd mijn 'korting' berekend. Nu voel ik mij misleid en ik wil eigenlijk van het contract af, maar er zijn al ca 35 dagen voorbij sinds ik heb getekend. Volgens de leverancier is het contractbreuk als ik nu het contract nog beëindig en moet ik 125 euro boete betalen. Sta ik in mijn recht als ik het contract wil annuleren?

Nadine Hoet, 29-10-2011 13:04 #1
Mevrouw uit de buurt belt aan met de vraag of ik koekjes wil kopen, ze zegt voor de wielersbond van haar kleinzoon, mijn vraag bij welke wielersbond speelt hij. Het is eigenlijk voor hemzelf zegt ze een betere fiets is duur en daarom. Koekjes bij de groothandel kopen en verkopen, de opbrengs voor een kleinkind. Kan dat zomaar? Reactie infoteur, 29-10-2011
Nou nee eigenlijk kan dat niet, tenzij mevrouw had gezegd dat ze geld aan het inzamelen is voor haar kleinkind omdat hij een betere fiets nodig heeft voor zijn sport en daar geen geld voor is en dit een "burendienst" is. Waar overigens ook niets mis mee is, want je mag elkaar als mensen natuurlijk best helpen. Ik denk overigens niet dat dit onder colportage valt, maar meer onder het goede doel.

Infoteur: Singalees
Laatste update: Maart 2020
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 2
Schrijf mee!