InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?

Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?

Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering? Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de afwikkeling van de schade. Om een schadevergoeding te krijgen die je een whiplash claim in te dienen. Whiplash claims kunnen via de rechtbank maar ook via de verzekering ingediend en afgehandeld worden. Hoeveel is de pijn en het ongemak dat je ervaart na een whiplash waard? Deze vraag is lastig te beantwoorden, de hoogte van de schadevergoeding hangt af van een aantal factoren. Je kan er voor kiezen de whiplash claim via de verzekering af te handelen of via de rechtbank.

Via de rechtbank

Algemene schadeposten

Allereerst heb je een categorie waarin alle schadeposten opgenomen worden die blijvend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld de fysieke pijn die je als direct gevolg van het ongeval te lijden hebt. Je kan ook een claim indienen voor emotionele pijn en verlies van vreugde in het leven. In sommige gevallen kunnen je psychische klachten zelfs zo ernstig zijn dat ze tot een psychische stoornis zoals een depressie kunnen leiden.

Specifieke schadeposten

Specifieke schadeposten zijn die kosten die je gemaakt hebt voor zaken die tijdelijk van aard zijn. Hierbij kan je denken aan onder andere:
  • Salaris dat je misloopt tijdens de herstelperiode
  • De huur van een vervangende auto
  • Hulp in de verzorging

Wanneer je dergelijke kostenposten wilt claimen is het belangrijk dat je een goed overzicht houdt van alle uitgaven die je gedaan hebt en het bewijs hiervoor, zoals bonnetjes en rekeningafschriften. Je kan een letselschade advocaat in de armen nemen om je te helpen.

Wat je aan whiplash claim ook werkelijk terugziet is afhankelijk van onder meer de hoogte van de schadeclaim die de rechters voor een eerder, vergelijkbaar geval uitgekeerd hebben en je medische dossier.

Via de verzekering

Je kan ook besluiten om in plaats van whiplash claims via de rechtbank in te dienen direct contact op te nemen met de verzekering van de tegenpartij. Je treft hierbij een schikking met de verzekering. Wanneer je de keuze maakt om voor afwikkeling van de schade via de verzekering te gaan dien je je te realiseren dat je zeer voorzichtig en alert moet zijn met betrekking tot de schikkingsvoorwaarden. Bovendien kan je de whiplash claim in dit geval meer één enkele keer indienen en afwikkelen en dien je dus een goed overzicht te hebben van huidige en toekomstige schadeposten. Ook hierbij kan je de hulp inschakelen van een letselschade advocaat.

Voordeel van schikking

Het indienen van een schadeclaim via de rechtbank en de uitkering van de schadevergoeding kan heel veel tijd in beslag nemen. Je hebt namelijk te maken met ingewikkelde rechterlijke processen en vooral heel veel administratieve rompslomp. Een schikking treffen met de verzekering is in vrijwel alle gevallen sneller dan het verkrijgen van een schadevergoeding via de rechtbank.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?"

Infoteur: Melod
Laatste update: 29-09-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!