InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > De verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureau

De verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureau

De verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureau Het komt in 2018 en 2019 nogal eens voor dat debiteuren niet op tijd of zelfs helemaal niet betalen en er vele openstaande vorderingen zijn. Wanbetalers, met de kredietcrisis wordt dat er niet beter op. U hebt de mogelijkheid om uw openstaande vorderingen te verkopen aan een incassobureau. Beperk het aantal wanbetalers door uw klanten op de juiste wijze aan te spreken. Zakelijk is het eenvoudigst om dit uit handen te geven aan een incasso bureau. Een klant kan weg lopen, maar u wilde die klant waarschijnlijk toch al niet.

De verkoop van openstaande vorderingen

In de praktijk lopen financiële instellingen en bedrijven grote bedragen mis, omdat de rekeningen gewoonweg niet worden betaald. Meestal nemen zij dan hun verlies, omdat het innen van de openstaande vorderingen nogal wat tijd en geld kost. Men vreest een langdurig traject, waarop men niet zit te wachten en gooit het kind met het badwater weg. Immers u hoeft helemaal niet bij de pakken neer te zitten. Maar u kunt als bedrijf uw openstaande vorderingen ook direct doorverkopen voor cash geld. Hebt u daar al aan gedacht.

Basel 2

Ook het Basel 2 en 3 akkoord zet het geheel in een stroomversnelling. Banken brengen de kredietrisico’s versneld in beeld en willen af van de slechte leningen en openstaande vorderingen. De verkoop van openstaande vorderingen zorgt voor een lager krediet risico, een directe positieve cashflow, en een besparing op mensen en administratie.

Incassobureau inschakelen

En daarmee krijgen de incasso bureaus het dus druk. Een incassobureau is immers bij uitstek geschikt om uw debiteurenbeheer over te nemen. U vraagt gewoon bij een aantal bureaus offerte aan, en bekijkt wie u het meeste voor uw vorderingen biedt en wat de voorwaarden zijn. Meestal zijn valse namen in de database geen probleem, als de adressen van betrokkenen maar bekend en traceerbaar zijn. Bovendien staat in de voorwaarden meestal dat, als de wanbetaling voortkomt uit klachten, uw bedrijf in goede samenwerking met het incassobureau de klachten eerst moet afhandelen. Populair gezegd, kunt u niet zo maar een slechte database over de schutting kieperen.

Wat zijn de kosten van een incasso?

In plaats van de vordering te verkopen, kunt u natuurlijk ook een incassobureau in schakelen om de openstaande vorderingen voor u te helpen innen. U krijgt dan niet vooraf een bepaald bedrag uitgekeerd, maar achteraf, nadat de vorderingen in kas zijn. De kosten van incasso zijn vaak hoog, WIK wet incassokosten en kunnen voor een klant dus fors oplopen.

Slot

Dubieuze debiteuren zijn nooit vooraf uit te sluiten, maar u kunt de klant wel flink op zijn huid zitten door bijvoorbeeld niet te lang te wachten met het versturen van een factuur. Vermeld daarin een duidelijke betalingstermijn. Voer een actief debiteurenbeheer binnen het bedrijf:
  • Spreek mogelijk aanstaande wanbetalers tijdig aan.
  • Zorg voor een goed dossier, waarin afspraken zijn bevestigd en gesprekken worden bijgehouden.

Zo bent u er veel eerder bij om te kunnen besluiten op welke manier u een incassobureau desnoods gaat inschakelen. Het kan daarbij zeker geen kwaad om u ook vooraf te informeren bij een aantal verschillende incassobureaus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kopen en verkopen van een vorderingKopen en verkopen van een vorderingEr is een grote handel in het kopen en verkopen van vorderingen. Dit komt doordat er ook steeds meer mensen zijn met sch…
Wanbetalers aangepaktWanbetalers aangepaktWanbetalers, lieden die het met de betaalmoraal niet zo nauw nemen, kunnen tegenwoordig wat minder gerust slapen. Schuld…
Sommatie-explootSommatie-explootPer 1 juli 2012 moeten de incassokosten inzichtelijker worden. In de praktijk is het tegendeel waar. De incassoprocedure…
Ondernemen: factoringOndernemen: factoringEen belangrijk risico bij ondernemen is de debiteurenportefeuille. Een sterk groeiend bedrijf kan een uitstekende omzet…
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…

Reageer op het artikel "De verkoop van openstaande vorderingen aan een incassobureau"

Reactie

Gedupeerde, 15-06-2009 10:13 #1
Mooi artikel, maar welk incassobureau koopt dan ook daadwerkelijk deze openstaande vorderingen op? Heb er al een aantal gehad die beweren dit te doen maar in feite op verkapte wijze gewoon het incassotraject voor je willen aangaan i.p.v. dat de vordering wordt gekocht én betaald! Reactie infoteur, 15-06-2009
Beste Gedupeerde,
Intrum Justitia al geprobeerd?
Groetjes,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Special: Faillissement
Reacties: 1
Schrijf mee!