InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Advocaat of notaris?

Advocaat of notaris?

Advocaat of notaris? Wie kent de begrippen advocaat en notaris nou niet? De notaris regelt onder meer de koop van het huis of het opzetten van een bedrijf, terwijl de advocaat de overeenkomsten tussen contractspartijen kan regelen en als raadsman of -vrouw optreedt in rechterlijke zaken. Maar wat moet je nou worden als beide even aantrekkelijk klinken? Advocaat of notaris?

Advocaat

Een advocaat wordt ook wel een raadsman (of -vrouw) genoemd. Het is een persoon die werkzaam is bij een advocatenkantoor. Hij of zij krijgt cliënten en zodoende een "zaak" toegewezen die hij of zij moet weten op te lossen. Het oplossen kan verschillende dingen inhouden, het kan dat de advocaat slechts advies dient te geven aan de cliënt, maar het kan ook zijn dat de advocaat zijn of haar cliënt moet bijstaan. Bijstaan in een zaak die tegen zijn of haar cliënt is aangespannen (strafrechtelijke zaak) of die zijn of haar cliënt heeft opgestart (civiele zaak). Een advocaat is een vereiste indien men een civiele zaak voert. Van een advocaat wordt verwacht dat hij of zij de zaak kan omzetten in een juridisch verhaal (niet alles wat de cliënt te melden heeft, kan opgelost worden door het juridische) en dat hij of zij een pleidooi kan voeren. De advocaat dient in staat te zijn om de "zaak" te analyseren (Wat is er aan de hand? Welk recht is hier overtreden? Wat kan mijn cliënt hier tegen doen?) en om te redeneren (Waarom heeft de cliënt gelijk? Waarom is dit recht van toepassing?).

Hoe word ik advocaat?

Om een advocaat te worden dient men als eerste een (WO/universitaire) rechtenstudie te hebben gevolgd. Een student rondt het VWO af en begint aan een universiteit met de rechtenstudie. Het is ook mogelijk om via het havo dit punt te bereiken. De student kan ervoor kiezen om na HAVO5 door te stromen naar het VWO, maar de student kan er ook voor kiezen om naar het HBO te gaan. Op het HBO behaalt de student zijn propedeuse voor de opleiding rechten, waarna (onder voorbehoud) de student wordt toegelaten tot de WO rechten-studie. Tot slot is het mogelijk voor een HBO-student om na zijn studie rechten aan een HBO-instelling als schakelstudent aan de universiteit te studeren. De WO rechten-studie duurt vier jaar: drie jaar bachelors en één jaar masters. Het schakelprogramma is anders.

Men dient civiel effect te hebben om in aanmerking te komen voor het beroep van advocaat. Van civiel effect is sprake wanneer de student een Nederlandse rechtenopleiding heeft gedaan. Dit houdt in dat de student behaalde vakken zoals Nederlands strafrecht en Nederlands civiel recht moet hebben gevolgd. Voor meer informatie of een master in aanmerking komt voor civiel effect, dient men dit na te vragen aan de universiteit waar men van plan is om de master te volgen.

Na de studie, dien je te solliciteren bij een advocatenkantoor. Hier word je advocaat-stagiair. Tijdens het werken bij het advocatenkantoor ben je aan het leren om een advocaat te worden. Men kan het zo opvatten: de universitaire studie is de theoretische kennis die men nodig heeft, de periode van advocaat-stagiair is de praktische ervaring. Men is voor drie jaar advocaat-stagiair. In het eerste stagejaar krijg je de Beroepsopleiding Advocatuur. Voor deze opleiding krijg je maximaal drie jaar de tijd. Na het eerste jaar volg je twee jaar de Voortgezette Stagiaire Opleiding. De VSO is een verdiepingsprogramma. Er zijn advocatenkantoren die naast deze verplichte opleiding een eigen opleiding voorschrijven.

Tijdens deze periode ben je wel advocaat, maar niet een 'volledige' advocaat. Hetzelfde geldt bij de geneeskunde: het verschil tussen een arts en co-assistent. Een persoon dient te voldoen aan de eisen gesteld door de Advocatenwet, en is daaraan voldaan, dan zul je worden beëdigd door de Nederlandse Orde van Advocaten.

Hoeveel verdient een advocaat?

Hoeveel een advocaat verdient is lastig te zeggen. Zodra je bij een advocatenkantoor werkt, verdien je geld en elk jaar stijgt het loon. De salarissen verschillen per advocatenkantoor. Als advocaat vraagt men van cliënten een bedrag per uur. Dit bedrag omvat allerlei soorten kosten, waaronder de kosten van de ingehuurde advocaat. Dit bedrag gaat naar het kantoor en de advocaat krijgt een vast salaris. Om goede advocaten bij het kantoor te behouden, worden er hogere salarissen met deze advocaten afgesproken.

De Nederlandse Orde van Advocaten heeft een modelrichtlijn waarin de (bruto) salarissen van advocaat-stagiaires worden weergegeven. Per 1 januari 2008 geldt het volgende:
  • eerstejaars: 2.000
  • tweedejaars 2279
  • derdejaars: 2532

Notaris

De notaris is de persoon die allerlei soorten zaken regelt: hij of zij schrijft het huis in het register, regelt de erfenis en helpt een bedrijf neer te zetten. Soms is zelfs een akte van de notaris een vereiste!

Hoe word ik een notaris?

Om notaris te worden, studeert men Nederlands recht. Men dient de notariële opleiding aan de universiteit te volgen. Meestal bieden universiteiten de mogelijkheid om in het tweede jaar van de rechtenstudie de richting van het notariaat te kiezen. Na de driejarige bachelor volgt de student de master notarieel recht.

Na de WO-studie volgt de student een beroepsopleiding. De net afgestudeerde jurist solliciteert voor een baan bij een kantoor. Indien hij of zij wordt aangenomen, wordt hij of zij kandidaat-notaris voor zes jaar. Tijdens deze zes jaar leert de student verschillende zaken, maar is hij of zij wel volledig aan het werk als een notaris.

In de eerste drie jaar volgt men een opleiding die door de officiële instantie die belast is met het notariaat (de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie) is opgericht van de Stichting Beroepsopleiding Notariaat. Na deze zes jaar is men benoembaar tot notaris.

Hoeveel verdient een notaris?

Dit is tevens afhankelijk van waar men gaat werken. Het ene kantoor biedt een hoger salaris aan de kandidaat-notaris dan een ander. Voor een overzicht van kantoren en hun minimale maand brutosalaris in 2007.

Advocaat of notaris?

Toch besluiteloos? Volg dan beide opleidingen. Bij de meeste universiteiten is het eerste jaar gelijk, het tweede jaar nagenoeg gelijk. Het verschil duikt op in het derde jaar. Kijk eerst naar de mogelijkheden bij de studieadviseur, wellicht kunnen een aantal vakken worden overgeslagen. Het volgende is mogelijk:
  • volg de vakken die verschillen gelijktijdig met de studie (rechtsgeleerdheid, dan wel notarieel)
  • de vakken die verschillen volg je niet intensief, maar van deze vakken probeer je alleen de toetsen (dan wel de herkansingsmogelijkheden ervan) te behalen
  • kies in de vrije ruimte voor de vakken van de andere opleiding
  • kies per semester één tot twee extra vakken (per blok 1 vak), als dit niet te zwaar wordt (normaliter is een extra vak wel mogelijk)
  • volg de masters achter elkaar (werk in de tussentijd bij een kantoor)

Tips

  • bezoek open dagen en carrièredagen
  • verdiep je in je toekomst, wat wil je worden? Strafrecht of privaatrecht?
  • doe mee aan de speciale dagen georganiseerd door de kantoren, zo leer je niet alleen de praktijk een beetje kennen maar ook het kantoor
  • werk tijdens de studie voor een kantoor, dit verdient niet alleen goed maar laat je makkelijker inrollen bij het kantoor
  • heb je een minpunt, zoals het niet kunnen schrijven van een essay of niet kunnen debatteren, doe dan mee aan verschillende cursussen of werkgroepen (dit is het moment om te falen en te overwinnen!)

Lees verder

© 2009 - 2019 Servanda, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat doet een advocaat?Wat doet een advocaat?In Nederland werken meer dan 15.000 advocaten. Wat doet een advocaat eigenlijk? Wat verdient hij? Waar werkt hij?
Advocaat WerkzaamhedenAdvocaten kennen we allemaal van de vele televisieseries, de films of misschien wel de spannende boeken van bijvoorbeeld…
Gemeenschap van goederen omzettenGemeenschap van goederen omzettenIn bepaalde gevallen kan het noodzakelijk zijn om een gesloten huwelijk in gemeenschap van goederen om te zetten naar ee…
Advocaat (beroep)Advocaat (beroep)Een advocaat verdedigt de juridische belangen van zijn cliënten. Het woord advocaat komt van het Latijnse woord advocatu…
Beroep onder de loep: advocaatBeroep onder de loep: advocaatAdvocaat worden of zijn is een mooi maar ook een moeilijk beroep: er is veel studie voor nodig. Ook is het soms hard wer…

Reageer op het artikel "Advocaat of notaris?"

Infoteur: Servanda
Laatste update: 25-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!