InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Wetgeving rondom cannabis

Wetgeving rondom cannabis

Het drugsbeleid in Nederland is gecompliceerd en zorgt vaak voor onduidelijkheden. De wetten zijn tegenstrijdig en de grens tussen legaal en illegaal is niet altijd helder. Veel landen hebben kritiek op het drugsbeleid in Nederland.

Gedoogbeleid Nederland

In Nederland is verkoop tot 5 gram per meerderjarige door bevoegde coffeeshops toegestaan. Bij gebruik van cannabis word je niet vervolgd, tenzij je dit doet op een plaats waar een blow-verbod geld.
Het kweken van cannabis is in Nederland verboden en wordt door de politie actief gecontroleerd. Maar het in het bezit hebben van 5 planten is toegestaan en zal in normale situaties niet vervolgd worden.
De teelt van cannabis voor medicinale doeleinden is legaal, maar dit moet wel onder staatstoezicht gebeuren. In Nederland zijn er maar twee kwekerijen die onder staatstoezicht staan. Hier wordt cannabis onder steriele omstandigheden gekweekt.

Voorwaarden coffeeshops

  • Alcoholvrije horecagelegenheden
  • Maximaal 500 gram cannabis in voorraad
  • Verkoop aan minderjarigen is verboden
  • Er geldt een maximum van 5 gram voor meerderjarigen
  • Geen reclame
  • Geen overlast(parkeeroverlast, geluidshinder, vervuiling, hangjeugd)
  • Geen harddrugs

Wetgeving voor het kweken van wiet

Professionele teelt van cannabis is verboden. Dit heeft betrekking op elk aspect van de teelt, dus ook de teelt in cannabis stekken. Dit omdat ieder deel van de plant, ongeacht hoeveel thc erin zit, onder de opiumwet valt. Er zijn een aantal maatstaven waar de overheid naar kijkt om vast te stellen of er sprake is van professionele teelt. Hieronder zijn ze weergegeven:
ProfessionaliteitLaag Hoog
Belichtingdaglicht kunstlicht op tijdklokken
Voeding gieter centraal geregeld bevloeiingssysteem
Ruimtetuin of balkonkas of grote, verdeelde en afgeschermde ruimte
Afscherminggeengeïsoleerd m.b.t. daglicht en temperatuur
Ventilatiegeenafzuiging
Verwarminggeen Thermostaat gestuurd
Bodemaarde of potgrondsteenwol
ZiektebestrijdinggeenSignaleringsvellen
Verwerkingklein uitbesteed aan manicultuurbedrijf
CO2-suppletiegeen gestuurde installatie

Strafmaat

Bij een plantenaantal dat kleiner is dan 5 wordt aangenomen dat er geen spraken is van professionele teelt. De situatie wordt dan behandeld als een hoeveelheid softdrugs voor eigen gebruik. Er volgt dan sepot met afstand, wat betekent dat je niet voor de rechter hoeft te verschijnen. In sommige gevallen kan het zijn dat je je planten toch in moet leveren. Bij een hoeveelheid van meer dan 5 planten of meer dan 5 gram worden de volgende straffen gehandhaafd:
Overtredingstrafmaat
Invoer/uitvoer4 jaar en/of € 45.000
teelt, verkoop, vervoer, vervaardiging2 jaar en/of € 11.250
bedrijfs-/ beroepsmatige teelt, verkoop, vervoer,vervaardiging4 jaar en/of € 45.000
bezit van meer dan 30 gram2 jaar en/of € 11.250
verkoop, vervaardiging, bezit tot 30 gram 1 maand en/of € 2.250
Gerelateerde artikelen
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
De feiten over wietDe feiten over wietDe werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet…
Recepten met cannabis (wiet) en hun werkingRecepten met cannabis (wiet) en hun werkingIn Nederland is het (persoonlijk) gebruik van cannabis, oftewel wiet, legaal. Hier zijn natuurlijk wel bepaalde regels a…
Hennep: Wiet en HasjAls je wiet hebt gehad kun je je heel raar en zweverig voelen en je moet dan overal om lachen. Het kan ook juist het teg…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…

Reageer op het artikel "Wetgeving rondom cannabis"

Reacties

Bas, 15-04-2017 21:48 #10
Kan je uit je koopwoning gezet worden als je gepakt wordt met een slaapkamer vol planten (professioneel)? Ik kan alleen iets vinden over West-Brabant en dat artikel komt uit 2011.

Rene Arpad, 20-03-2017 22:37 #9
In mijn huis zijn na een huiszoeking kweekgerelateerde artikelen in beslag genomen, geen kweekruimte alles lag los verspreid door het huis, hoe strafbaar is dit, ze gaan me het huis uitzetten binnen 2 maanden, terwijl ik allang niet meer kweek

Haze, 20-06-2016 15:00 #8
0 planten zijn het aantal die je mag. Tot 5 word gedoogd. Wat inhoud, je mag er geen 1, tot 5 kan je hebben. Stel je veroorzaakt overlast (stank, groeit boven de schutting uit etc etc) en de Politie komt langs en je heb er 5, dan nemen ze ze mee en word er geen proces verbaal opgemaakt. Komen ze langs en heb je er meer als 5. Dan nemen ze jou ook mee.

@Eickholt, volgens mij begrijp je Martin niet helemaal. Dan zou de Praxis ook moeten stoppen, die verkopen namelijk dezelfde apparatuur. En weten ook niet wat de klant er mee zal gaan uitspoken.

@Rick, ja dat mag, zelfs 2 tegelijk pik!

@BartieB, een plant in afgesloten ruimte, of met lamp er boven of met ventilatie of allemaal. dan ben je professioneel bezig en dus strafbaar.

@ A.D.C. Dorst, ja dit mag behalve op een manier zoals hierboven (BartieB) beschreven is.

@S, De stof THC van de plant, is de werkende stof waar je je high/stoned van gaat voelen. Dit voel je alleen als je de THC consumeerd (roken, eten of drinken). Dit betekend dus dat de stank geen schade toebrengt. Een grappig weetje voor je misschien. Marijuhuana is helemaal niet schadelijk, hetgeen het niet gerookt word. THC de werkende stof van de hennep plant word al jaren door Apothekers en Medici in de doofpot gestopt onder druk van de Farmaceutische industrie. Er zitten namelijk een hoop positieve kanten aan Hennep. Kankerbestrijdend, kleine sneetjes en wondjes herstellen sneller, pijnbestrijdend en nog zoveel meer. Ik zou zeggen. Google bied je het beste antwoord!

@Ragga, veel succes met je 5 buiten en 3 binnen. Elk zaadje wat ontkiemt, word als 1 plant gerekend. Ventilatie? Dan ben je pro. dus ook illegaal.

En een tip voor iedereen. Donder je troep niet op een forum, bigbrother is watching you!

Eickholt, 17-12-2014 12:19 #7
@Martin. Heb je onder een steen geleefd!? Check eens wat er allemaal in een growshop verkocht wordt… Ga maar weer voor een baas werken, want als je niet eens weet of de spullen die je verkoopt legaal te verkopen zijn dan heb je niet echt een toekomst.

Martin, 11-08-2014 18:36 #6
Ik verkoop kweeksystemen voor plantengroei. Helaas worden deze ook ingezet bij het kweken van wiet. Ben ik dan strafbaar als ik deze systemen verkoop zonder dat ik weet dat het voor wietkweek gebruikt wordt?

Rick, 18-11-2013 12:18 #5
Is het legaal om op je eigenbalkon een joint te roken?

Bartie B., 08-08-2011 18:26 #4
Ik heb buiten twee mooie planten staan die ik al vroeg in de bloei heb gezet.
Vanaf 24 April 3 weken om 1900 uur naar binnen en om 0700 weer naar buiten.
Ze staan elk in een mooie ruime emmer met bewerkte aarde van de growshop.
Helaas is het weer (weinig zon) niet optimaal om ze lekker vet te laten bloeien.
Dus heb ik een lamp buiten opgehangen (600 watt).
Kan ik daar geen gezeik mee krijgen?

A. D. C. Dorst, 24-07-2011 13:38 #3
Ik wil thuis (huurhuis) 5 hennepplanten houden mag dit van het O.M. en de verhuurder?

S., 26-04-2011 11:58 #2
Vijf planten per jaar/ per maand / per week? Hoe zit dit en hoe kom je van de stank af? Wat doet de lucht van de planten met de hersenen bij het inaandemen?

Ragga, 18-05-2009 07:25 #1
Hoe zit het met plantjes die men op laat groeien uit zaad. Stel ik doe 100 zaden in een bak kleiner dan 1m2, zonder afzuiging op potgrond, dan mag dat toch. Dan doe je bijna hetzelfde als een stekkenboer, alleen wat minder professioneel. Voor de verkoop houd je je dan wel aan het gedoogbeleid van 8 stuks (5 binnen, 3 buiten)
Pas maar op… Straks stappen ze nog massaal over naar de erythrolum coca novogratense… Als ze de hele stad volgooien met die struiken zal er niemand zijn die het ziet… ze zijn al gewend aan ons klimaat.

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 21-10-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Reacties: 10
Schrijf mee!