InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale Ombudsman

Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale Ombudsman

Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale Ombudsman Hoewel de overheid de naam vaak wel heeft, gaat ook op het hogere niveau weleens wat mis. De oplettende burger kan hier bezwaar tegen maken door naar de Nationale Ombudsman te stappen, welke de klacht/aanmerking serieus beoordeeld en de overheid mogelijk advies geeft naar aanleiding van deze klacht.

Wat is de Nationale Ombudsman?

De Nationale Ombudsman stelt burgers in staat om hun klacht over de overheid en hun taken voor te leggen aan een onafhankelijke jury; dit kan leiden tot het alsnog nemen van een maatregel die eerder afgewezen/onbesproken was. De Nationale Ombudsman wordt aangesteld door de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Deze bekleedt de functie vervolgens voor zes jaar.

Voor wie?

De Nationale Ombudsman is er voor burgers die een klacht hebben over de overheid of de manier waarop de overheid haar taken uitoefent. Deze klacht kan gaan over bekende en minder bekende overheidsinstanties, zoals de Belastingdienst, de politie, het UWV en ministeries. U krijgt bijvoorbeeld een aanmaning brief of vordering van het incasso bureau welke onterecht is. Men kan u helaas niet helpen met klachten over winkels, woningbouwverenigingen en particuliere bedrijven etcera.

Hoe gaat dit in zijn werk?

  1. U legt uw klacht eerst voor aan de desbetreffende overheidsinstantie. Wanneer u er samen niet uitkomt, dán kan u pas de Nationale Ombudsman inschakelen.
  2. U legt uw klacht voor bij de Nationale Ombudsman
  3. Als u klacht voldoet aan de voorwaarden start de Nationale Ombudsman een onderzoek
  4. De Nationale Ombudsman stelt een rapport op van de bevindingen
  5. De Nationale Ombudsman spreekt met de desbetreffende overheidsinstantie de mogelijke oplossingen door en maakt hier een verslag van
  6. De Nationale Ombudsman doet een voorstel aande desbetreffende overheidsinstantie welke vrijwel altijd aangenomen wordt
  7. De Nationale Ombudsman sluit het dossier

De voorwaarden

  • De klacht betreft er een over een overheidsinstantie
  • U heeft zelf al - liefst schriftelijk - geklaagd bij die overheidsinstantie, eventueel met behulp van een jurist
  • Die instantie heeft uw klacht niet langer dan één jaar geleden afgehandeld
  • Er is geen bezwaar of beroep mogelijk (geweest)
  • Uw klacht gaat niet over de inhoud van wettelijke regels
  • Het gaat niet om een uitspraak van de rechter

Tijdsduur

De tijdsduur is onder meer afhankelijk van de soort actie die de Nationale Ombudsman met de klacht onderneemt. Men kan een interventiemethode volgen; dit is voor de noodgevallen en minder complexe klachten en duurt van een paar weken tot een paar maanden. Een uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar complexere zaken waar niet eenvoudig een oplossing voor te vinden is, dit duurt van enkele maanden tot meer dan een jaar.
Gerelateerde artikelen
Klacht over je bank: hoe dien je een klacht over je bank in?Als je niet tevreden bent over je bank om wat voor reden dan ook, kun je bij de bank zelf een klacht indienen. Maar als…
De taak van de Nationale ombudsman is breedDe taak van de Nationale ombudsman is breedIn Nederland kennen we het instituut van de Nationale ombudsman. Wanneer kan men een beroep doen op de Nationale ombudsm…
Consumenten en Klachten - Wie behandelt welke klacht?Consumenten en Klachten - Wie behandelt welke klacht?Consumenten met klachten over producten of diensten kunnen bij een Geschillencommissie terecht (44 branches); bij geschi…
Schadeclaim indienen bij de overheidSchadeclaim indienen bij de overheidU kunt een schadeclaim indienen bij de overheid wanneer u vindt dat u schade heeft geleden door toedoen van een overheid…
Klachten sociale zekerheid: waar kunt u terecht?Klachten sociale zekerheid: waar kunt u terecht?In Nederland kennen we een stelsel van sociale zekerheid wat is onder te verdelen in sociale verzekeringen (zoals de WW…
Bronnen en referenties
  • http://www.ombudsman.nl/

Reageer op het artikel "Klacht over de overheid? Stap naar de Nationale Ombudsman"

Infoteur: Melod
Laatste update: 17-06-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!