InfoNu.nl > Zakelijk > Juridisch > Rechten voor passagiers bij vertraging vlucht

Rechten voor passagiers bij vertraging vlucht

Rechten voor passagiers bij vertraging vlucht Door de Europese Unie werd in 2004 een verordening in het leven geroepen die de Europese luchtvaartmaatschappijen de verplichting geeft om bij ernstige vertraging van de vlucht aan gedupeerde passagiers een vergoeding aan te bieden. Lange tijd echter hebben de maatschappijen getracht deze verordening naast zich neer te leggen en niet uit te betalen. Op 17 september 2015 is er een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie uitgesproken die de passagiers betere bescherming moet gaan bieden. Hierbij werd het begrip buitengewone omstandigheden waar maatschappijen zich vaak op beroepen nauwkeurig gedefinieerd.

Luchthavens in Europa geven verordening aan

Op veel luchthavens in Europa staat de verordening 261/2004 aangeplakt en in diverse talen staat dat men recht heeft op vergoeding van de Europese luchtvaartmaatschappij bij vertraging of annulering. Het doel van de maatregel is om passagiers te beschermen tegen de gevolgen van annulering of vertraging.Ook wanneer men vliegt vanaf een luchthaven buiten Europa maar met bestemming Europa dan geldt de genoemde verordening. In de praktijk blijkt n.l. dat luchtvaartmaatschappijen deze verordening naast zich neer leggen en weigeren te betalen of slechts de door de passagier gemaakte kosten willen vergoeden.

Hoogte van de vergoeding voor passagiers

In de Verordening van de Europese Unie die al dateert van 11 februari 2004 staan de vergoedingen als volgt vermeld:
Als de vertraging 3 uur of méér bedraagt dan is als vergoeding vastgesteld:
  • Bij een afstand tot 1500 kilometer 250 euro
  • Bij een afstand tussen 1500 en 3500 kilometer buiten de EU 400 euro
  • Voor alle overige vertragingen en vluchten heeft u recht op een compensatie van 600 euro.
  • De verordening 295/91 die voordien geldig was werd hierbij ingetrokken met het vaststellen van de nieuwe verordening.

Wat te doen bij vertraging van de vlucht

Als u vertraging heeft dan kunt u bij iedere Europese luchtvaartmaatschappij waarbij u vertraging heeft opgelopen zelf vergoeding aanvragen op basis van deze verordening. Echter veel luchtvaartmaatschappijen behandelen de aanvraag als een klacht en bieden alleen de gemaakte kosten van telefoon, mail of een hapje en een niet- alcoholisch drankje. Indien de vertraging langer duurt worden soms hotelkosten vergoed. Daarom is het noodzakelijk dat u:
  • De vertraging zelf vaststelt (bijvoorbeeld de melding op de foto zetten).
  • Alle tickets en bonnen bewaren.
  • Bij de maatschappij ter plekke vragen wat de reden van vertraging is en welke oplossing de maatschappij in gedachten heeft.

Belangrijk verschil tussen annulering en vertraging

Geannuleerde en vertraagde vluchten zijn twee verschillende begrippen. Artikel 6 van de verordening zegt dat een vlucht is vertraagd als ze volgens de oorspronkelijke planning wordt uitgevoerd en de vertrektijd later ligt dan de geplande vertrektijd.
Bij een annulering wordt de oorspronkelijke vlucht niet uitgevoerd. Pas als de luchtvaartmaatschappij de passagiers met een andere vlucht vervoert dan de oorspronkelijke geplande vlucht dan is er sprake van annulering.

Buitengewone omstandigheden

Maatschappijen verschuilen zich vaak achter de term dat er sprake is geweest van Buitengewone omstandigheden.
Onder deze buitengewone omstandigheden vallen niet de onvoorziene technische problemen die niet zijn vastgesteld bij routine controle en ook niet bij geprogrammeerd onderhoud. In al deze gevallen moet wel degelijk schadevergoeding worden betaald. Alleen zeer specifieke problemen zoals fabricagefouten die de veiligheid van de passagiers in gevaar kunnen brengen worden beschouwd als buitengewone omstandigheden. Maar ook sabotage en terrorisme zijn zaken waarbij de maatschappij niet hoeft te betalen. Tevens kunnen weersomstandigheden het noodzakelijk maken dat een vlucht wordt uitgesteld. Ook plotselinge staking waarbij het onmogelijk was om te anticiperen kunnen tot buitengewone omstandigheden leiden.

Europese Hof van Justitie

In een arrest van 17 september 2015 heeft het Europese Hof van Justitie in Luxemburg uitgesproken dat voor alle passagiers afkomstig uit de EU de verordening 261/2004 van toepassing is. Het Hof geeft duidelijke uitleg inzake de buitengewone omstandigheden waar de maatschappijen een beroep op kunnen doen. Het zal daarom voor de luchtvaartmaatschappijen lastiger worden om zich te beroepen op de buitengewone omstandigheden.

Hoe compensatie aan te vragen

Vanzelfsprekend kan men zelf de luchtvaartmaatschappij schrijven en om vergoeding vragen. Dit kan o.a. door taalproblemen lastig zijn. Een stichting die een groot slagingspercentage heeft is: EUclaim. Men kan op de website in eerste instantie zelf aan de hand van het vluchtnummer bekijken of er recht op schadevergoeding bestaat. Vervolgens kan men dan een verzoek indienen bij EU claim om de zaak te behartigen. EUclaim rekent een vaste vergoeding. Het is daarom wel belangrijk dat u zich vooraf op de hoogte stelt van het te betalen bedrag.
Gerelateerde artikelen
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Compensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigCompensatie bij aanzienlijke vertraging van uw vliegtuigAlhoewel een reis met het vliegtuig tegenwoordig niets bijzonders meer is en we er toch vanuit beginnen te gaan dat de m…
Vaak recht op  600,- bij vluchtvertraging van vliegtuigVaak recht op 600,- bij vluchtvertraging van vliegtuigAls je vliegtuig meer dan drie uur vertraging heeft, heb je al recht op een financiële vergoeding van de luchtvaartmaats…
Recht van consument bij vliegvakantieRecht van consument bij vliegvakantieNederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegve…
Vergoeding bij vertraging met het vliegtuigVergoeding bij vertraging met het vliegtuigVertraging als je met het vliegtuig op vakantie gaat of een zakelijke reis wil maken, het is een grote ergernis. Het is…
Bronnen en referenties
  • www.EUclaim.nl
  • https://www.vlucht-vertraagd.nl/sturgeon-arrest
  • Vlucht-Vertraagd.nl

Reageer op het artikel "Rechten voor passagiers bij vertraging vlucht"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-01-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Juridisch
Schrijf mee!