InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Boete voor no-show

Boete voor no-show

Het niet komen opdagen op een afspraak vormt vaker een motivatie voor organisaties om een boete uit te delen richting klanten. De financiële consequentie dient ervoor te zorgen dat klanten gemotiveerd blijven om afspraken na te komen. Dit artikel gaat in op de consequenties van boetes voor no-shows. Een vliegticket boeken, een hotelkamer reserveren of een doktersbezoek afspreken en niet komen opdagen zonder afmelding vormt steeds vaker een reden voor organisaties om een boete uit te delen richting klanten. Ook wel een “no-show fee” genoemd.

Oorzaken

No-shows worden over het algemeen veroorzaakt door klanten die de afspraak zijn vergeten, of (tijdig) vergeten af te zeggen. In andere gevallen is de klant door omstandigheden niet in de gelegenheid de afspraak na te komen en is de periode voor tijdig afzeggen al verlopen.

Algemene voorwaarden

De no-show fee kan enkel worden ingezet indien dit uitdrukkelijk vermeld staat binnen de algemene voorwaarden en klanten dus op de hoogte (kunnen) zijn van het krijgen van de boete. Doordat klanten niet komen opdagen, lopen organisaties omzet mis, maakt daarnaast ook onnodige kosten en de organisatorische planning loopt mis. Daarnaast is een no-show fee een extra administratieve rompslomp voor de organisatie.

Rechten en plichten

De andere kant van de medaille, laat echter zien dat de klant in de positie wordt gedreven van plichten en geen rechten. Wat gebeurt er namelijk met de klant als deze op tijd op de afspraak verschijnt, maar te laat wordt geholpen? Kan de klant dan aanspraak maken op onkostenvergoeding?

De rechten van de klant worden in sommige industrieën, zoals de luchtvaart, langzaam aan meer duidelijk. Zo kunnen reizigers aanspraak maken tot een vergoeding indien het vliegtuig meerdere uren vertraging oplevert. Ook de NS hanteert dit systeem voor extreme vertragingen. Echter, blijven de regels vaak onduidelijk en staan organisaties niet te springen om de klanten tegemoet te komen. Daaropvolgend ontpoppen nieuwe ondernemingen zich, om klanten weer te helpen om massaal het geld terug te krijgen van een vertraagde vlucht.

Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijk is de “no-show fee” in ieder geval niet. Veel organisaties zien het als bittere noodzaak en laatste redmiddel om klanten te verplichten om gemaakte afspraken na te komen. Het voorkomen van een no-show lijkt voor beide partijen een betere oplossing, zoals een SMS herinnering. De klant krijgt geen boete, wat een negatieve ervaring voorkomt en de organisatie leidt geen omzetverlies. Daarnaast kan het voorkomen van de no-show juist leiden tot een verhoogde klantvriendelijkheid. De organisatie denkt mee met de klant en herinnert deze aan de gemaakte afspraken.
© 2012 - 2019 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De European Dog Show: wat is de European Dog ShowDe European Dog Show: wat is de European Dog ShowOp de European Dog Show in Leeuwarden zijn meer dan 300 soorten honden te vinden. In totaal zullen zo’n elfduizend diere…
Katten showen: de voorbereidingAls je wil gaan showen moet je zorgen dat je goed voorbereid begint. Lees in dit artikel hoe je goed voorbereid aan een…
Dr. Phil McGraw tv-psycholoogDe Amerikaanse psycholoog en televisiepresentator Dr. Phil is beroemd geworden door een gastopreden bij de Oprah show. D…
The Hills: Nep of echt?The Hills: Nep of echt?Het is misschien wel de populairste realityshow van het moment: The Hills. De show volgt Lauren Conrad, die verhuisd is…
Stephen Colbert: de intellectueel met humorStephen Colbert: de intellectueel met humorStephen Colbert is door het gezaghebbende Time in 2006 en 2012 tot één van de honderd meest invloedrijke mensen ter were…

Reageer op het artikel "Boete voor no-show"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!