InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Boete voor no-show

Boete voor no-show

Het niet komen opdagen op een afspraak vormt vaker een motivatie voor organisaties om een boete uit te delen richting klanten. De financiële consequentie dient ervoor te zorgen dat klanten gemotiveerd blijven om afspraken na te komen. Dit artikel gaat in op de consequenties van boetes voor no-shows. Een vliegticket boeken, een hotelkamer reserveren of een doktersbezoek afspreken en niet komen opdagen zonder afmelding vormt steeds vaker een reden voor organisaties om een boete uit te delen richting klanten. Ook wel een “no-show fee” genoemd.

Oorzaken

No-shows worden over het algemeen veroorzaakt door klanten die de afspraak zijn vergeten, of (tijdig) vergeten af te zeggen. In andere gevallen is de klant door omstandigheden niet in de gelegenheid de afspraak na te komen en is de periode voor tijdig afzeggen al verlopen.

Algemene voorwaarden

De no-show fee kan enkel worden ingezet indien dit uitdrukkelijk vermeld staat binnen de algemene voorwaarden en klanten dus op de hoogte (kunnen) zijn van het krijgen van de boete. Doordat klanten niet komen opdagen, lopen organisaties omzet mis, maakt daarnaast ook onnodige kosten en de organisatorische planning loopt mis. Daarnaast is een no-show fee een extra administratieve rompslomp voor de organisatie.

Rechten en plichten

De andere kant van de medaille, laat echter zien dat de klant in de positie wordt gedreven van plichten en geen rechten. Wat gebeurt er namelijk met de klant als deze op tijd op de afspraak verschijnt, maar te laat wordt geholpen? Kan de klant dan aanspraak maken op onkostenvergoeding?

De rechten van de klant worden in sommige industrieën, zoals de luchtvaart, langzaam aan meer duidelijk. Zo kunnen reizigers aanspraak maken tot een vergoeding indien het vliegtuig meerdere uren vertraging oplevert. Ook de NS hanteert dit systeem voor extreme vertragingen. Echter, blijven de regels vaak onduidelijk en staan organisaties niet te springen om de klanten tegemoet te komen. Daaropvolgend ontpoppen nieuwe ondernemingen zich, om klanten weer te helpen om massaal het geld terug te krijgen van een vertraagde vlucht.

Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijk is de “no-show fee” in ieder geval niet. Veel organisaties zien het als bittere noodzaak en laatste redmiddel om klanten te verplichten om gemaakte afspraken na te komen. Het voorkomen van een no-show lijkt voor beide partijen een betere oplossing, zoals een SMS herinnering. De klant krijgt geen boete, wat een negatieve ervaring voorkomt en de organisatie leidt geen omzetverlies. Daarnaast kan het voorkomen van de no-show juist leiden tot een verhoogde klantvriendelijkheid. De organisatie denkt mee met de klant en herinnert deze aan de gemaakte afspraken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Boete voor no-show"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 22-05-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!