InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Besparen op energieverbruik

Besparen op energieverbruik

De prijzen van gas, water en licht stijgen. De hoogste tijd om uw energieverbruik eens onder de loep te nemen. Er valt namelijk heel wat te besparen op energieverbruik. Zo kunt u energie besparen door uw woning te isoleren, door te besparen op verwarming en verlichting en door het aanschaffen van apparaten met een energielabel. Tips over het verminderen van de energiekosten.

Energie besparen

Energie besparen biedt tal van voordelen. Het is niet alleen goed voor uw portemonnee, maar draagt ook bij aan de besparing van kostbare grondstoffen. Ook helpt u klimaatproblemen. Het is algemeen bekend dat de gemiddelde temperatuur op aarde stijgt. De concentratie van broeikasgassen, zoals CO2, neemt toe. Menselijke activiteiten, zoals energieverbruik en vervuiling, werken dit broeikaseffect in de hand.

Energie besparen door woning isoleren

Het isoleren van de woning is een belangrijke stap op weg naar een lagere energierekening. De grootste energiebesparing kunt u realiseren door het dak, de ramen en de gevel te isoleren. Enkele voorbeelden;
  • Door een schuin dak met een verwarmde zolder te isoleren, bespaart u 570 euro
  • Enkel glas vervangen voor dubbel glas scheelt al snel 200 op uw energierekening
  • Spouwmuurisolatie

Energie besparen op verwarming

Door de thermostaat overdag een graad later te zetten, bespaart u maarliefst zeven procent op de kosten voor verwarming. Als u s nachts de verwarming omlaag draait tot 13 graden, bespaart u ook op de energierekening.

Als u een oude, energieslurpende cv-ketel heeft, loont het zeker om deze te vervangen voor een zuinige hr-107 ketel. Ook wanneer de oude ketel nog goed functioneert is dat het overwegen waard. De stookkosten zijn aanzienlijk lager.

Energie besparen op verlichting

Vervang uw gloeilampen door spaarlampen, of liever nog: led-lampen. Het verbruik is aanzienlijk minder. Vervang eerst de lampen die een hoog vermogen hebben en veel worden gebruikt.

Apparaten met energielabel

Uw diepvries of koelkast die u al jaren heeft, functioneert misschien nog prima, maar is verre van energiezuinig. Op deze apparaten kunt u aanzienlijk besparen door ze te vervangen door een apparaat met een energielabel. Er zijn verschillende gradaties. A+++ is zeer energiezuinig.

Stand-by

Ook door het uitschakelen van apparaten kunt u besparen op de energiekosten. Veel mensen laten hun radio of tv op stand-by staan en weten niet dat het energieverbruik gewoon doortikt. Er zijn zogenaamde bespaarstekkers of stand-by killers op de markt.

Energiezuinig koken

Het is misschien niet voor de hand liggend, maar een derde van de CO2-uitstoot van huishoudens is afkomstig van voeding. Het maakt verschil of u seizoensfruit en groente koopt of niet (in verband met het invliegen).Ook met koken valt het een en ander te besparen. Op gas koken is het voordeligst en milieuvriendelijk. De inductiekookplaat is de beste keuze.

Conclusie: besparen op energieverbruik

Besparen op energiekosten is zeker de moeite waard. Het mes snijdt aan twee kanten: u bespaart op de energierekening en levert een bijdrage aan het milieu. In het begin kan een energiezuinige leefstijl een investering zijn qua kosten. Maar die investering verdient zich terug.
Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan lang…
Energiebesparingstips: verlichtingEnergiebesparingstips: verlichtingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mog…
Spaarlampen besparen alleen in juli en augustus energieSpaarlampen besparen alleen in juli en augustus energieBesparen op elektriciteit als de kachel aan is (september t/m mei) heeft veel minder nut dan wordt gesuggereerd. Omdat b…
Besparen op energie: besparingen zonder investeringenBesparen op energie: besparingen zonder investeringenDoor energie te besparen verlaag je je energierekening. Voor sommige besparingen moeten flinke kosten gemaakt worden, ma…
Bronnen en referenties
  • Milieucentraal
  • Essent

Reageer op het artikel "Besparen op energieverbruik"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!