InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Israël economie: relaties met China en India
nieuws uitgelicht

Israël economie: relaties met China en India

Israël economie: relaties met China en India In januari 2018 vierde Israël het feit dat het 26 jaar diplomatieke banden onderhoudt met zowel China als India. Hoewel dit nog relatief kort is moet wel gerealiseerd worden dat het Joodse volk al duizenden jaren geleden de eerste contacten legden met de Indiase en Chinese bevolking. India en China zijn twee economische grootmachten. Voor Israël is het uitermate belangrijk goede contacten met deze landen te onderhouden om minder afhankelijk te zijn van Europa en Noord-Amerika.

Diplomatieke betrekkingen Israël – India

Tegenwoordig zijn er veel banden tussen Israël en India. Van handel tot onderwijs, van landbouw tot wetenschap en technologie, van energie tot veiligheid.

Beide landen zijn open en vrije democratieën die de moderniteit met open armen ontvangen terwijl oude tradities gehandhaafd blijven. Beide landen streven naar stabiliteit, ontwikkeling en economische groei voor haar burgers. Beide landen hebben te maken met terrorisme, watertekort en energieschaarste. Op grond van deze overeenkomsten bestaat er dus een mogelijkheid om vruchtbaar samen te werken.

bilaterale handel Israël – India
De handel tussen beide landen is vanaf 1992 tot 2011 gegroeid van 180 miljoen dollar tot meer dan 5 miljard dollar (dat is bijna het dertigvoudige). In 2012 sloten India en Israël een vrijhandelsovereenkomst zodat de bilaterale handel nog verder kan toenemen.

landbouw
Landbouw is één van de belangrijkste steunpilaren van de handel. Israël levert agrarische knowhow aan India. Er zijn de afgelopen drie jaar 27 projecten van start gegaan in 17 deelstaten van India. Deze moeten bijdragen aan voldoende voedsel voor de bevolking.

wetenschap en technologie
Beide landen blinken uit in wetenschap en technologie. Er wordt hierbij samengewerkt.

bestrijding van terrorisme
Ook werken beide landen samen op het gebied van terrorismebestrijding. Dit is versterkt na de aanslag in Mumbai in november 2008 waarbij zowel Indiërs als Israëliërs het doelwit waren.

Bezoeken van de Indiase premier aan Israël in 2017 en van premier Netanjahoe aan India in 2018
In 2017 bracht de Indiase premier voor het eerst een historisch bezoek aan Israël. Premier Netanjahoe bracht in januari 2018 een tegenbezoek. Er is een video uitgebracht waarin zes manieren te zien zijn waarop Israël en India samen innoveren voor een betere toekomst

IAI wint India contract ter waarde van 777 miljoen dollars voor raketverdediging
Het Israëlische luchtverkeersleidingsbedrijf Israel Aerospace Industries tekent op 24 oktober 2018 een aanvullend contract om 7 Indiase marineschepen te voorzien van lucht- en raketverdedigingssystemen van LRSAM, ook wel bekend als Barak 8; 'India is een belangrijke markt voor IAI en we zijn van plan onze positie in India te versterken', zegt IAI chief executive officer.

Diplomatieke betrekkingen Israël – China

De banden tussen het Joodse volk en de Chinezen bestaan al heel lang. Maar tussen de staat Israël en China bestaat die band nog maar 26 jaar in 20181. China is voor Israël de derde grootste exportmarkt. In de laatste jaren zijn er belangrijke verdragen getekend op het gebied van economie en wetenschap. Op 24 oktober 2018 hebben beide landen een landbouwakkoord gesloten. Israël ziet grote mogelijkheden om de 1,5 miljard Chinezen te voeden met Israëlische landbouwproducten. Ook is er een culturele delegatie van Israël in China geweest. Israël heeft naast de ambassade nog drie consulaten in China (Guangzou, Shanghai en Hong Kong).

bilaterale handel Israël – China in 2011
In 2011 bedroeg de bilaterale handel tussen beide landen 8 miljard dollar. Israël exporteert telecommunicatie, hightech, agrotechnologie, veiligheid, milieu en infrastructuren naar de Chinese markt. Er zijn verschillende Israëlische handelskantoren in China gevestigd (Guangzhou, Shenzhen, Chengdu en binnenkort Dalian)

export en import in 2010
In 2010 exporteerde Israël voor 2,10 miljard dollar en importeerde het voor 4,70 miljard dollar.
  • Export betreft: elektrische apparatuur, juwelen, edelstenen, kunstmest, medische apparatuur, machinerie, computer onderdelen, organische chemicaliën.
  • Import betreft: elektrische apparatuur, machinerie, computer onderdelen, organische chemicaliën, kleding, meubels, etc.

Chips, elektronische componenten export van Israël naar China bijna verdubbeld in 2018
In 2018 steeg de uitvoer van elektronische componenten van Israël naar China met 80%, volgens nieuwe gegevens die in maart 2019 door het Israëlische overheidsinstituut het Israëlische Export Instituut werden gepubliceerd. Het rapport laat zien dat 2,6 miljard dollar aan elektronische componenten in het afgelopen jaar van Israël naar China zijn verzonden, de meesten zijn geproduceerd door slechts enkele bedrijven, waaronder chipmaker Intel. Volgens het rapport exporteert Intel de meeste van zijn door Israël gefabriceerde onderdelen naar China, waar het verschillende test- en assemblagefaciliteiten heeft. De export van elektronische componenten van Israël naar de VS daalde volgens het rapport in 2018 met 20% tot een totaal van $ 860 miljoen. Terwijl de VS nog steeds de grootste exportmarkt van Israël is, ondanks een daling van 3% ten opzichte van 2017, bedroeg de totale export nog steeds $ 10,9 miljard. China is nu het Verenigd Koninkrijk voorbijgestreefd als de op een na grootste exportmarkt van Israël.

Voetnoot

1 De regering-Trump heeft in oktober 2018 contact opgenomen met premier Binyamin Netanyahu om haar bezorgdheid uit te spreken over de groei van de relaties van Israël met China, meldde Channel 2 News. De zorg komt omdat de Chinese vicepresident Wang Qishan in Israël in oktober 2018 een officieel bezoek brengt om de economische banden tussen de twee landen te versterken. Ten minste drie Amerikaanse functionarissen hebben Israël benaderd om erachter te komen wat voor soort relaties zij hebben. De VS en China bevinden zich midden in een moeilijk handelsgeschil en de VS hebben Israël onder druk gezet om in 2005 een deal met China te sluiten. Israël haastte zich om een geruststellende boodschap over te brengen en maakte de Amerikanen duidelijk dat het veiligheidsvraagstuk helemaal niet op de agenda stond en dat alle vergaderingen over dit bezoek uitsluitend betrekking hadden op de civiele en technologische aspecten - en op de wens van Israël om een deel van de enorme markt. Het kabinet van de premier weigerde commentaar te geven op het rapport.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Specerijen: zoethoutZoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuke…
Beleggen in IndiaBeleggen in IndiaIndia wordt een steeds aantrekkelijker land om in te beleggen. De rendementen van het land zijn zeer hoog. Toch ontwikke…
China: de bevolkingsgroepen van ChinaDe bevolkingsgroepen van China zijn divers en uiteenlopend. Hoeveel mensen er precies in China wonen is nog steeds ondui…
Eeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaEeuwenoude trans-Atlantische handel: Latijns-AmerikaDe belangrijkste herkomstgebieden van zilver waren de mijnen van Potosí, in wat nu Bolivia is, en de mijnen van Zacateca…
Kruidenthee uit Azië: Masala Chai en Chrysanthemum TeaVanaf 1995 is de meest opvallendste verandering in het Nederlandse theegebruik de verandering van de theesoort en het ge…
Bronnen en referenties
  • Ministerie BuZa Israël
  • http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/253735

Reageer op het artikel "Israël economie: relaties met China en India"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 24-03-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!