InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Ketenintegratie / Lean bouwen

Ketenintegratie / Lean bouwen

Binnen de bouwkolom zijn er veel ontwikkelingen gaande, belangrijke ontwikkelingen zijn ketenintegratie, lean bouwen, verscherpte EPC normeringen, ICT en duurzaamheid. Groothandels in de bouwkolom zullen moeten omgaan met deze ontwikkelingen en erop inspelen om niet de trein te missen. Belangrijk voor hen is dat er nu actie ondernomen moet worden.

Ontwikkelingen in de bouw

Ontwikkelingen in de bouw volgen zich in hoog tempo op. De bouw heeft jaren stil gestaan en weinig vernieuwends gebracht. De crisis heeft veel financiële gevolgen voor de bouw, echter biedt dit kansen om de bouw nieuw leven in te blazen. Nederland zal anders moeten gaan werken binnen de keten om meer kwaliteit te waarborgen en meer schaalvoordelen te behalen. Uit de interviews is gebleken dat bepaalde ontwikkelingen op dit gebied spelen. Dit zijn onder andere ketenintegratie en lean bouwen.

De woningmarkt heeft zijn dieptepunt bereikt, verwachtingen zijn dat volgend jaar de markt weer iets zal aantrekken. Internet speelt hedendaags een belangrijke rol, door in te spelen op de ontwikkelingen kan hier concurrentievoordeel behaalt worden. De overheid stelt steeds meer eisen op het gebied van energieprestaties van gebouwen. Er zal hier veel kennis moeten worden vergaard om een adviserende rol te kunnen spelen zodat de groothandel haar producten op de wens van de klant kan afstemmen. Duurzaam bouwen is een opkomende trend in de markt. Samenwerking zal in de toekomst de bouwkolom gaan veranderen. Er zal meer transparantie komen en meer worden samengewerkt om de beste resultaten te behalen. Dit gebeurt doormiddel van Ketenintegratie en lean bouwen

Toekomstige rol groothandels

De groothandel zit tussen de fabrikant en de retailer/onderaannemers in en heeft als kernfunctie het kwalitatief en kwantitatief afstemmen van vraag en aanbod van goederen op de markten. Als gevolg van enorme ontwikkelingen in ICT, waarbij fabrikanten en retailer/onderaannemers steeds gemakkelijker en intensiever elkaars vraag en aanbod op elkaar kunnen afstemmen zijn er tendensen zichtbaar dat de groothandel wordt uitgeschakeld. Hierop moet door de groothandels gereageerd worden door meer service aan te bieden aan de partijen, zoals educatie, nieuwe logistieke diensten en advisering. Natuurlijk gaat het nog veel om de prijs, maar toch wordt er aangegeven dat het niet zo zeer om de producten gaat maar om het gehele proces. Advies en logistiek gaan een steeds belangrijkere rol spelen.

Ketenintegratie

Ketenintegratie is de samenwerking tussen verchillende schakels van de bedrijfkolom. Alle organisaties en afdelingen in de keten die een rol spelen in het productie- of dienstverlenings-proces werken bij ketenintegratie met elkaar samen. Niet enkel tijdens één project, maar langdurig, waardoor de schakels steeds beter op elkaar aansluiten. Ketenintegratie wordt daarom ook wel een strategische samenwerking genoemd, omdat het projectgebonden is. Het doel is een structueel betere prestatie in tijd, geld en kwaliteit. Transparantie en wederzijds vertrouwen zijn belangrijke uitgangspunten. Het verbeterpotentieel wordt gerealiseerd oor inefficiënties in het proces weg te nemen. Ketenintegratie heeft daarmee ook veel te maken met lean bouwen.

Lean bouwen / Lean management

Eind jaren tachtig hebben enkele Amerikaanse onderzoekers de naam Lean gegeven aan de productiefilosofie van Toyota. Een veel gebruikte manier om tegen een bedrijfsproces aan te kijken is de Lean-filosofie die bijdraagd aan het continu verbeteren van de processen. Lean gaat uit van een heldere basisdefinitie: alle activiteiten binnen een organisatie die rechtstreeks bijdragen aan wat de klant als toegevoegde waarde ervaart is waarde; al het overige is verspilling. Verspilling is een noodzakelijk kwaad. Daar heeft een klant geen geld voor over. Er is eens een analyse gemaakt van de verhouding tussen waarde en geldverspilling in de bouw-, installatie- en vastgoedsector. Die verhouding lag op 80% verspilling en 20% waarde. Als die verhouding naar 60-40 terug gebracht kan worden, dan is dat een revolutie. In de bouw wordt het lean bouwen inmiddels al op veel locaties toegepast.
© 2011 - 2019 Robert1983, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Womack, J.P. en Jones, D.T. (1996), Lean Thinking, Simon & Schuster, Inc.: New York.

Reageer op het artikel "Ketenintegratie / Lean bouwen"

Infoteur: Robert1983
Gepubliceerd: 14-11-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!