InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Werken? Carrière tips van topvrouwen

Werken? Carrière tips van topvrouwen

Werken? Carrière tips van topvrouwen Loopbaan verbeteren? Heb jij ambitie? Wil jij hogerop komen? Openstaande vacature die jij graag wil hebben? Heb jij tips nodig voor je carrière? Wil je promotie maken op je werk? Ben jij een vrouw? Hier enkele carrieretips van topvrouwen: vrouwen die de top hebben bereikt in het zakenleven. Hun ervaringen kunnen jouw loopbaan goed doen.

Niet over je heen laten lopen

Europees Commissaris Neelie Kroes: laat je niet weg zetten als meisje of als vrouw. Soms wordt er op de werkvloer hard gespeeld, gaat het er hard aan toe. Besef dat schelden geen pijn doet. Laat je niet in de hoek drijven. Wat moet je wel doen?
  • Zorg dat jij je zaken kent en
  • Zeg wat jij er van vindt.

Part time

Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Melanie Schultz van Haegen: De Nederlandse part time cultuur is een hindernis voor vrouwen: hoe wil je de top bereiken als je part time werkt? Hoe wil je de baas zijn als je part time werkt? Niemand kan part time de baas zijn. Een part time functie sluit de weg naar de top voor een vrouw af.

Onzichtbaar

Eerste vrouwelijke generaal Leanne van den Hoek: stel je als vrouw niet onopvallend op. Als je onzichtbaar bent, wie moet je dan opmerken? Wie kan jou kwaliteiten opmerken als jij onzichtbaar bent?

Breng offers

Oud-bestuursvoorzitter van Delta Lloyd Chris Tesselhoff: werk jij graag aan je contacten buitenshuis en aan je persoonlijke voldoening? Daar kom je niet ver mee. Carrière maken doe je vooral door:
  • Wilskracht en door
  • Offers te brengen.
Hoger management is bloed, zweet en tranen. Het betekent voornamelijk dat je werkweken van 60 uur of meer draait.

Stel vragen

Lid raad van bestuur ABN Amro Caroline Princen: stel vragen! Schaam je niet als je iets niet weet, door het stellen van vragen leer je. Vragen stellen is verstandig! Niemand kan alles al weten als je net binnenkomt, maar je moet wel alles snel onder de knie hebben.

Kennis is macht

Supercommissaris Irene Asscher: specialiseer jezelf in een bepaald onderwerp. Als je echt iets wilt bereiken, specialiseer jezelf. Besef altijd dat: kennis macht is. Als jouw onderwerp aan de orde komt, kan niemand om je heen.

Breng je ideeën onder de aandacht

Bestuursvoorzitter Erasmus Universiteit Pauline van der Meer-Mohr: Neem altijd het initiatief! Heb jij goede ideeën? Breng deze ideeën rustig naar voren tijdens een vergadering, met een luide en duidelijke stem. Wacht niet totdat de vergadering voorbij is! Gaat iemand anders met jou idee er van door? Doe net als Neelie Kroes: Recht je rug (ga recht op zitten!) en zeg: “Ja, dat idee was inderdaad van mij.”

Spelregels

Lid van de raad van bestuur van KPMG Pepi Rozendaal: ken de regels van het spel. Belangrijke beslissingen worden niet altijd tijdens een vergadering genomen, maar vaak in de wandelgangen of tijdens borreluurtjes. Hier zijn vrouwen zeer ondervertegenwoordigt. Besef dat vaak:
  • Vrouwen werken van 9 tot 5, mannen van 5 tot 9 tijdens borrels en de recepties,
  • Vrouwen bereiden de vergadering voor, mannen lopen vooraf even bij de baas naar binnen,
  • Vrouwen stellen zich onzichtbaar op terwijl mannen hun successen vieren en dus opvallen
  • Vrouwen hebben inhoudelijke interessante staffuncties, mannen hebben ervaring in lijnfuncties die toegang bieden tot de top.

Niet zeuren

Eurocommissaris Neelie Kroes: vrouwen moeten niet zeuren maar werken. Stop met zeuren! Vrouwen kunnen uren zeurend met elkaar doorbrengen i.p.v. te gaan werken! Wil jij overleven op je werk? Pas je dan aan aan de heersende cultuur op het werk, maar stop met het nodeloze en tijdrovende zeuren en klagen! Met zeuren kom je geen stap verder met je carrière!

Zelfvertrouwen

Commissaris bij Fortis Bank en verbonden aan Nyenrode Annemiek Roobeek: mannen willen niet samenwerken of vrouwen in dienst nemen die zich onzeker voelen en zich steeds verontschuldigen, zich zenuwachtig opstellen en onredelijk perfectionistisch bezig zijn. Wees krachtig, sterk en menselijk. Blijf altijd dicht bij jezelf en er is niets mis mee om zo af en toe ronduit toe te geven dat je ergens heel erg goed in bent. Durf zo af en toe te bluffen en besef dat het niet erg is om af en toe onderuit te gaan.
Gerelateerde artikelen
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Carrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwenCarrière: nuttige tips om je loopbaan verder uit te bouwenIn tijden van crisis is het niet makkelijk om werk te vinden, en evenmin om je baan te behouden. Daarom moet je als werk…
The Sims 4: Parttime banen voor de tienerThe Sims 4: Parttime banen voor de tienerIn The Sims 4 is het voor de tieners mogelijk om geld te verdienen voor het huishouden. Zij kunnen, naast hun reguliere…
Loopbaancoaching en loopbaanadviesLoopbaancoaching en loopbaanadviesBen je gelukkig met je werk? Ben je gelukkig met je beroepskeuze? Ben je gelukkig met je studiekeuze? Nee? Misschien is…
Werk omgaan met tegenslagWerk omgaan met tegenslagHoe ga jij om met de tegenslag op het werk? Zie jij de tegenslag als een leermoment? Raak je van de tegenslag in de stre…
Bronnen en referenties
  • Marike van Zanten. Mevrouw, mijne heren... 25 vrouwen over de weg naar de
  • Top. Uitgeverij Archipel, 2005.
  • http://jobbroker.nl/nieuws/311_Topvrouwen_geven_carri%C3%A8retips_
  • http://bizz.knack.be/economie/business/business-tips/carrieretips-van-topvrouwen/article-1194963971255.htm
  • http://carrieremagazine.nl/artikel/28-tips-voor-de-top
  • http://www.opzij.nl/Werk-Maatschappij/Werk-Maatschappij-Artikel/Tips-voor-carrierevrouwen.htm
  • http://www.ceome.nl/

Reageer op het artikel "Werken? Carrière tips van topvrouwen"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 11-10-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!