InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Willen we doorwerken na ons 65e? Onderzoek en cijfers

Willen we doorwerken na ons 65e? Onderzoek en cijfers

Willen we doorwerken na ons 65e? Onderzoek en cijfers Doorwerken na je 65e? Een heet hangijzer. Toch levert onderzoek van Robert Half onder managers verrassende resultaten op. Wat blijkt? Veel mensen willen best doorwerken na die 'magische' leeftijdsgrens. Onder voorwaarden, dat wel. Wil dat zeggen dat we de realiteit onder ogen zien? Of is het omdat we werken eigenlijk toch wel prettig vinden? Lees verder voor feiten, cijfers en toelichting. Het kan verrassend zijn, de uitkomst van een onderzoek van Robert Half. Maar bijna de helft ofwel 47% van de Nederlanders antwoordt met 'ja' op de vraag of of ze na hun pensionering nog willen werken. Let wel: Robert Half is gespecialiseerd in managers. Dat kan de zaak deels verklaren, alleen al vanuit de aard van het werk en de mogelijkheden die lijf en geest nog bieden na pakweg veertig jaar op de werkvloer. Maar mét die kanttekening, is het onderzoek toch interessant. Want wat zegt dit onderzoek van onze motivaties om verder te werken? Zien we de realiteit onder ogen? Of willen we graag nog even verder? Wat gaan we veranderen aan ons (werk)leven als de gouden kans eraan komt? En wat zijn de voorwaarden die mensen stellen als het gaat om langer werken?

Wat nodig is, is nodig

Die voorwaarden zijn heel begrijpelijk, zo blijkt. Het merendeel (40%) wil namelijk flexibel kunnen werken. Er zit inderdaad ook een stukje realiteitsbesef vast aan deze flexibele houding. Want bijna driekwart, dat wil zeggen niet minder dan 73% van de Nederlanders, verwacht langer te moeten doorwerken na de vijfenzestigste verjaardag dan in het verleden nodig of verplicht was. Daarmee zitten we op het hoogste percentage van Europa met het onderkennen van die voor sommigen toch wel erg harde realiteit.

Belgen optimistischer

Belgen hebben een heel wat optimistischer houding als het gaat om het moment waarop pensionering voor hen is weggelegd. Slechts 44% van de Belgische respondenten denkt na het vijfenzestigste jaar nog te moeten werken. Je zou kunnen verwachten dat de Duitsers denken dat zij het ergste al hebben gehad. Want daar is in 2007 al besloten de pensioenleeftijd te verhogen naar 67 jaar. En toch denkt 46% van de Duitsers nog niet af te zijn van de pensioenmaatregelen. Bijna de helft van de ondervraagde Duitsers verwacht nog langer te zullen moeten werken tegen de tijd dat hun pensioen in beeld komt.

Zorgeloze Zwitsers?

In Zwitserland is er een pensioenleeftijd die varieert (heel apart!). Mannen werken tot hun 65e jaar en vrouwen tot hun 64e jaar. Zijn Zwitsers zo'n zorgeloos volkje? Zij hebben volgens het onderzoek in elk geval de minste pensioenzorgen. Nog geen 31% denkt te moeten werken na de pensioenleeftijd die nu nog als grens geldt.

Maar het zijn wel de managers

Toch hoeven de zaken niet per se zo rooskleurig te zijn als voorgesteld. Robert Half is zoals gezegd een organisatie gespecialiseerd in managers, dus gaat het onderzoek over managers. Daarmee blijf je netjes buiten de gerechtvaardigde discussie of je van schoonmakers en stratenmakers kunt vragen om dit zware werk nóg wat langer door te zetten. Mét die kanttekening, blijft het onderzoeksresultaat natuurlijk wel positief. Ronald de Zoete, Associate Director of Robert Half, zegt: “Ondanks tegenstand in de politiek en bij de vakbonden, blijkt nu dat bijna de helft van de Nederlandse managers na hun pensionering wil doorwerken. Hiervan zegt 40% dat ze dit wel op een flexibele basis wil doen." Een kolfje naar de hand van Robert Half, immers een organisatie de interimdiensten aanbiedt. Die boodschap is dan wel weer nuttig voor ons allemaal. Als je door wilt, waarom zou je je dan blindstaren op die baan in dat ene bedrijf? Waarom niet flexibel inspelen op de moderne mogelijkheden, die je blik ook nog eens verruimen?

Interimklussen geaccepteerd in Nederland

De Zoete: "Interim management is een concept dat in de Nederlandse markt goed geaccepteerd is. Dagelijks ontmoeten we nieuwe mensen die in een vroege fase van hun carrière beginnen aan interim management klussen. Bedrijven waarderen deze experts steeds meer. Op dit moment krijgen we veel vragen voor projecten zoals de optimalisatie van projecten en Micro Dynamics NAV of AX. Onze klanten stellen prijs op de flexibiliteit, de ervaring, de brede kennis en de hands-on mentaliteit van onze interim managers. Dit helpt hen om projecten succesvol op tijd af te ronden." Het is wel goed nieuws dat leeftijd dus geen reden hoeft te zijn om verplicht achter die beruchte geraniums te gaan zitten. Zeker In dat opzicht is de houding van maatschappij en regering vaak nog erg lastig: moeten werken, maar slinks via bedrijfspolicies eruit gewerkt of geweerd worden. Zo niet Robert Half dus. De Zoete: "De verantwoordelijkheid om werknemers te vinden met de juiste capaciteiten en ervaring ligt bij Robert Half. Dit zijn voor ons de belangrijkste criteria bij het zoeken naar mensen, zelfs als dat betekent dat iemand dicht tegen pensionering aanzit of al gepensioneerd is."

Over de Workplace Survey

De onderzoeksgegevens komen uit Robert Halfs periodieke 'Workplace Survey'. Dit is internationaal onderzoek, dat door het onafhankelijke onderzoeksbureau Heliview Research is verricht onder ruim 2.400 Finance, Human Resources en Executive Managers in tien landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk,Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland.

Idealen voor je 'pensioentijd'

Toch is de bereidheid om verder te werken in de meeste Europese landen (nog) groter dan in Nederland. Nota bene tweederde van de Duitse respondenten (65%), een bijna even groot percentage Fransen (63%) en toch nog ruim de helft van de Belgen (53%) wil ook wel even doorwerken. Nederlanders hebben echter wel een veel idealistischere 'kleur' als het gaat om de tijdsbesteding. Bijna een derde verwacht rond hun pensioenleeftijd te werken aan maatschappelijke issues, en met 29% is dat een veel hoger percentage dan geldt voor de rest van Europa. Een ander hoog genoteerd ideaal is, van je hobby je werk te maken (20%). Ook populair is de optie consultant te zijn voor andere bedrijven (19%), of voor het bedrijf waar mensen nu al werken (17%). Erg leuk is dat er toch nog 6% is die nog een eigen bedrijf wil gaan opzetten. Waarom zou je ooit ergens te oud voor zijn?

Wel stoppen, want...

En hoe zit het met de tijdsbesteding van de Nederlanders die toch echt willen stoppen na hun pensionering? De meeste van hen willen liever hun tijd gaan besteden aan wat genoemd wordt 'persoonlijke bezigheden' (41%). Een derde ofwel 34% geeft ronduit aan wel lang genoeg gewerkt te hebben. Financiele redenen zijn ook nog in beeld. 13% zegt: ik heb voldoende geld, en dus ga ik nu genieten van een leven zonder werk.

Over Robert Half International

Robert Half International werd opgericht in 1948. Robert Half is marktleider in gespecialiseerde permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling. Er zijn ruim 360 vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. In Nederland bestaan de volgende financiële divisies: Accountemps; specialist in het uitzenden en detacheren van boekhoudkundig en financieel personeel, Robert Half Finance & Accounting; specialist in de werving & selectie van financiële specialisten, Robert Half Management Resources; bemiddelt financiële interim professionals op strategisch, tactisch en operationeel niveau en Robert Half Financial Services Group; gespecialiseerd in het plaatsen van financiële en bancaire professionals. De Nederlands vestigingen zijn te vinden in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Meer informatie? Kijk op http://www.roberthalf.nl.
Gerelateerde artikelen
AOW leeftijd omhoog: wat gebeurt er met aanvullend pensioen?AOW leeftijd omhoog: wat gebeurt er met aanvullend pensioen?Nu de AOW leeftijd verhoogd is naar 67 jaar en zelfs naar bijna 68 jaar (in fasen dat wel) betekent dit ook dat de aanvu…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2019 en 2020 en wanneer…
Langer doorwerken na pensioendatumLanger doorwerken na pensioendatumNa pensionering valt het inkomen meestal terug tot 70 procent of minder. Dan kan je wat extra inkomsten goed gebruiken.…
Niet eerder stoppen met werken, maar minder werkenDe werknemers moeten tegenwoordig doorwerken tot 67 jaar. U kunt er natuurlijk wel voor kiezen om de laatste jaren minde…
Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaardeVrijwel niemand betrekt de pensioenregeling bij een sollicitatieprocedure. Toch is dit één van de belangrijkste arbeidsv…
Bronnen en referenties
  • Persbericht Robert Half International

Reageer op het artikel "Willen we doorwerken na ons 65e? Onderzoek en cijfers"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 11-07-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!