InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Unilever is wereldleider in voeding en verzorging

Unilever is wereldleider in voeding en verzorging

Unilever is wereldleider in voeding en verzorging Unilever is een wereldleider op het gebied van voeding en verzorgingsproducten. Twee miljard mensen in de wereld gebruiken dagelijks producten van Unilever om er goed uit te zien en zich goed te voelen. Unilever is begonnen met het produceren van zeep en het assortiment is in recordtempo uitgebreid. Over de hele wereld zijn de producten van Unilever bekend. Wat weten we over dit concern dat zo'n enorme groei heeft doorgemaakt?

Ontstaan

Unilever is ontstaan in januari 1930. Het bedrijf werd opgericht door Anton Jurgens, Samuel van den Bergh en William Hesketh Lever. Jurgens en van den Bergh waren margarineproducenten en zij begonnen het bedrijf in margarine in Oss. William Hesketh Lever was groothandelaar in kruidenierswaren in Engeland en de bekende Sunlight zeep was een van de producten van zijn bedrijf. Het doel van Lever was naast winst maken ook om de mensen in het Victoriaanse Engeland het begrip hygiëne bij te brengen. Deze zeep was een nieuw product en de was kon gemakkelijker schoon gemaakt worden met de Sunlight zeep. Het gevolg was dat er vaker gewassen werd. De gezondheid werd bevorderd en er werd bijgedragen aan persoonlijke verzorging. Lever had zijn bedrijf Lever Brothers reeds in 1885 opgericht en vestigde zeepfabrieken in de gehele wereld en in 1917 breidde hij zijn assortiment uit met voedingsmiddelen zoals vis, ijs en conserven. Een fusie tussen Lever en Jurgens en van den Bergh was logisch omdat beide bedrijven elkaar beconcurreerden om dezelfde grondstoffen te gebruiken. Tevens verkochten zij gedeeltelijk dezelfde producten. Het succes van Unilever is beïnvloed door technologische vooruitgang en economische welvaart maar er waren ook wereldoorlogen en een verandering in de leefstijl van consumenten. Oorspronkelijk werden vooral producten gemaakt op basis van oliën en vetten. In de jaren dertig van de vorige eeuw had ook Unilever te maken met de economische crisis en de Tweede Wereldoorlog volgde. Na deze oorlog heeft men gewerkt aan een uitbreiding naar andere productsoorten. Mensen kiezen meestal voor gemakkelijk te bereiden maaltijden. Unilever heeft steeds producten ontwikkeld die mensen helpen om meer uit het leven te halen, voeding is verbeterd en mensen kunnen goed voor hun huis, kleding en zichzelf zorgen.

Hoe ziet het bedrijf Unilever eruit

Unilever kent twee moedermaatschappijen. In Nederland is dit Unilever NV en daarnaast is er het Britse Unilever PLC. Hun aandelen zijn niet uitwisselbaar. Men kent een duale bestuursstructuur. Unilever NV is genoteerd aan de effectenbeurs in Amsterdam terwijl PLC genoteerd is aan de effectenbeurzen in Londen en New York.

Unilever heeft haar hoofdkantoren in Rotterdam Unilever NV. en in Londen Unilever PLC. Zij treden met hun groepsmaatschappijen wel op als één onderneming. De raden van bestuur bestaan uit dezelfde voorzitters. Er zijn twee uitvoerend bestuurders en negen onafhankelijke bestuurders. Het bedrijf is verdeeld in drie regio's te weten:
  • Noord- en Zuid-Amerika.
  • Afrika, Azië en Centraal- en Oost-Europa.
  • West-Europa.

Elke regio is zelf verantwoordelijk voor de omzet en de winst.

Enkele opmerkelijke cijfers

Bij Unilever werken 167000 mensen. In de groep topmanagers zijn twee en twintig nationaliteiten vertegenwoordigd. In 180 landen worden de producten van Unilever verkocht. 53% van de activiteiten vinden plaats in de opkomende markten. In 2010 heeft het bedrijf 928 miljoen euro geïnvesteerd in research en development. Jaarlijks worden tussen de 250 en 300 octrooi-aanvragen ingediend.

De visie van Unilever inzake voeding en verzorging

  • Iedere dag werken aan een betere toekomst
  • Mensen helpen zich goed te voelen en meer uit het leven te halen
  • Mensen inspireren door kleine alledaagse acties
  • Nieuwe manieren van zakendoen ontwikkelen met oog voor het milieu.

Als de onderneming groeit dan groeit hiermee ook de verantwoordelijkheid naar de klanten en naar de medewerkers in de onderneming. Er zijn gedragsnormen ontwikkeld waar medewerkers zich aan zich aan dienen te houden binnen het bedrijf waar ook ter wereld. Deze zijn:
  • Integriteit: Integer zijn en respect tonen voor mensen en groepen in de samenleving waarmee het bedrijf in aanraking komt.
  • Positieve invloed: De onderneming wil een positieve invloed hebben door de manier waarop men in interactie is met de samenleving.
  • Voortdurend betrokken: Het doel is om op termijn een duurzaam werkende onderneming te worden.
  • Streven vastleggen: Het streven is vastgelegd in een gedragscode die iedereen binnen Unilever dient na te leven.
  • Werken met anderen: Unilever wil samenwerken met leveranciers die werken met dezelfde waarden en normen.

Het logo van Unilever

Het logo van Unilever staat voor vitaliteit en diversiteit. Het is opgebouwd uit 25 symbolen en ieder symbool vertegenwoordigt een facet van de multinational. Zo vinden we in het logo terug een symbool voor: zon, dna, bij, hand, bloem, haar, palmboom, sauzen, lepel, kom, kruiden, vis, schittering, vogel, hergebruik, lippen, ijs, thee, diepvries, deeltjes, golf, druppels, potjes, kleding en hart.
De volledige betekenis is terug te vinden op de volgende link: logo Unilever

Enige belangrijke gegevens over Unilever

  • In 2006 is Unilever een partnership aangegaan met het World Food programma van de Verenigde Naties. Het programma heet: Together for child vitality en hiermee gaat men de strijd aan tegen honger en ondervoeding bij kinderen.
  • In 2011 kan men vaststellen dat 44% van de producten in lijn is met de richtlijnen die gegeven worden op het gebied van verzadigde- en transvetten alsmede suiker en zout.
  • 10% van de landbouwgrondstoffen is afkomstig uit duurzame bronnen.
  • 60% minder waterverbruik heeft men kunnen ontwikkelen per ton productie door de fabrieken in de periode tussen 1995 en 2010.
  • 20 miljoen mensen in India hebben toegang gekregen tot schoon drinkwater door Pureit. Dit is een goedkope waterzuiveraar die men thuis kan gebruiken.
Misschien aardig om te weten dat Mark Rutte na zijn studie gedurende 10 jaar bij Unilever heeft gewerkt. Hij trad in 1992 in dienst als personeelsmanager.

Op welke gebieden heeft Unilever producten

De producten zijn onder te verdelen in:
  • Voeding
  • Huishoudelijke verzorging
  • Persoonlijke verzorging
  • Ik kies bewust
  • Acties

Voeding

Op het gebied van voeding maken ze o.a. merken als Becel, Bertolli, Blue Band, Calvé, Conimex, Knorr, Hertog, Linera, Unox en Lipton.

Huishoudelijke verzorging

Bij huishoudelijke verzorging zien we de merken Andy, Biotex, Glorix, Sun, Sunil en Robijn.

Persoonlijke verzorging

Bij persoonlijke verzorging kun je denken aan: Andrélon, Axe, Dove, Neutral, Prodent, Rexona, Vaseline, Zendium en Zwitsal.

Ik kies bewust

Deze artikelen hebben een logo wat men ook kan terugvinden bij Albert Heijn. De Stichting Ik Kies Bewust heeft de logo's gezonde keuze en bewuste keuze per maart 2011 tot één logo samengevoegd.

Acties

Regelmatig zijn er bij de diverse producten acties. Via prijsvragen zijn er prijzen te winnen.
Gerelateerde artikelen
Voedingsmiddelenproducent UnileverUnilever is een beursgenoteerde onderneming, die op multinationaal gebied actief is met verschillende productcategorieën…
Bekende ijsproducenten: Nestlé, Unilever en anderenBekende ijsproducenten: Nestlé, Unilever en anderenNaast de 2 grootste ijsproducenten (Unilever en Nestlé), zijn er ook andere bekende ijsproducenten aanwezig op de markt:…
Mythe: van avocado word je dikmijn kijk opMythe: van avocado word je dikVan avocado eten val je af. In de avocado zit relatief veel vet, daarom wordt het een vet fruit genoemd. Diëtisten bevel…
Iglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezondIglo diepvriesproducten zijn gemakkelijk en gezondIglo diepvriesproducten zijn niet meer weg te denken uit ons voedingspatroon. Gebleken is zelfs dat diepvriesgroenten ev…
Mythe: linolzuur voorkomt hart- en vaatziektenLinolzuur wordt reeds jarenlang voorgesteld als genezer van de mensheid. Linolzuur werd op een voetstuk gezet als ware h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ecoyou, Pixabay
  • Wikipedia
  • Site Unilever

Reageer op het artikel "Unilever is wereldleider in voeding en verzorging"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 13-12-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!