InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Bedrijf DHL, grootste logistieke onderneming ter wereld

Bedrijf DHL, grootste logistieke onderneming ter wereld

Bedrijf DHL, grootste logistieke onderneming ter wereld Vroeger zagen we overal de grote wagens van van Gend en Loos rijden. Het was een begrip in de wereld van het vervoer. Thans zien we DHL. en dit is één van de grootste transportondernemingen ter wereld. We denken bij deze onderneming niet alleen aan vervoer over de weg maar ook door de lucht en over het water. In de havens zie je grote containers die allemaal hun eigen bestemming hebben. In 2019 kunnen we stellen dat DHL marktleider is in logistieke dienstverlening.

Geschiedenis van van Gend & Loos als Nederlandse onderneming

Van Gend en Loos is een bedrijf wat zijn oorsprong vindt bij de Antwerpse herbergier- koetsier J.B. van Gend. Hij trouwde met een meisje van de familie Loos. Deze hadden een diligence onderneming. Zo ontstond van Gend & Loos. Hiermee werden zowel reizigers als geld en goederen vervoerd. Bij de scheiding van België en Nederland bleef het bedrijf in beide landen zijn diensten aanbieden. De spoorwegen werden de eerste belangrijke concurrent. Naarmate er meer goederen per spoor vervoerd werden kreeg men problemen. In 1885 werd van Gend & Loos overgenomen door Hypolyte Colignon die het personenvervoer geheel liet verdwijnen en het stukgoederenvervoer van en naar stations ging ontwikkelen. Hij sloot daarvoor contracten met de spoorwegen af.

Logistiek vervoer via de spoorwegen

Toen de spoorwegen last kregen van het wegverkeer hebben zij de Algemene Transport Onderneming opgericht die zowel bussen als vrachtauto's in hun bezit hadden. Men vond dat zij het vervoer van en naar de stations moesten gaan overnemen. In 1928 werd van Gend & Loos overgenomen door de Nederlandse Spoorwegen en werd een onderdeel van ATO. Van Gend & Loos kreeg de naam: N.V. Expeditie Onderneming van Gend & Loos . Bij de grote stations stonden grote goederenloodsen. Er waren goederenwagons en er werd geladen in grijs met oranje vrachtwagens en kleinere bestelwagens. Het hoofdkantoor was gevestigd in Utrecht. In 1980 vond er een sanering binnen het bedrijf plaats en in 1984 schakelde men volledig op vrachtwagens over. Geen vervoer meer per spoor. In 1986 verkocht de NS het bedrijf aan Nedlloyd en men ging zich vooral richten op het vervoer van pakketten en pallets in België, Nederland en Luxemburg. Vervolgens werd het bedrijf in 1999 door Neddlloyd verkocht aan Deutsche Post. In 2003 volgde een fusie tussen Danzas, DHL Worldwide Express en van Gend & Loos Euro Express tot één bedrijf voor vrachtvervoer, expres vervoer en logistiek onder de naam DHL. De moedermaatschappij blijft Deutsche Post.

Openlucht museum te Arnhem

Om het belang te benadrukken van de geschiedenis van van Gend & Loos is in het Openluchtmuseum te Arnhem sedert 2007 de goederenloods uit Tiel na gebouwd. Binnen zijn enige voertuigen opgesteld. en er is een goederentrein te zien met diesellocomotief.

Waar en hoe is het bedrijf DHL ontstaan

DHL werd 40 jaar geleden opgericht in San Francisco door:
  • Adrian Dalsey
  • Larry Hillblom
  • Robert Lynn.

DHL voor vervoer door de lucht, over zee en over de weg

Deze begonnen in 1969 met het vervoer van documenten van San Fransisco naar Honolulu. Het bedrijf groeide snel uit. Er is een internationaal netwerk in 220 landen. Sedert 2002 was DHL volledig in handen van Deutsche Post World Net. (DPWN) In 2005 werd er een grote overname gedaan en kwam het Britse logistieke bedrijf Exel PLC ook binnen bij DHL. Hierdoor kwamen er 125000 werknemers bij het bedrijf die nu vallen onder DHL luchtvracht afdeling en onder DHL-Exel logistieke afdeling. Het bedrijf is in 2019 werkzaam in 220 landen over de hele wereld. DHL vervoert thans 40 miljoen kilo vracht per jaar met 76000 voertuigen en 250 vliegtuigen. Over de gehele wereld werken 380000 mensen bij dit bedrijf in 2019.

DHL zorgt voor vervoer in de wereld op verschillende gebieden

Men kan een verdeling maken in:
  • Luchtvracht
  • Zeevracht
  • Weg- en spoor transport.

Luchtvracht

DHL is wereldleider op het gebied van luchtvracht. Zij hebben een aandeel van 12% van de wereldmarkt. Het kantoor voor de luchtvaart is gevestigd in Leipzig.

Zeevracht

Op het gebied van Zeevracht is DHL een van de grootste zeevracht providers. Men kan een keuze maken tussen volledige en onvolledige container ladingen.

Weg- en spoortransport vraagt goede logistieke regels

Er vindt weg- en spoor transport plaats door geheel Europa maar ook in delen van het Gemenebest van onafhankelijke staten en Noord Afrika en het Midden Oosten. Ook hier zijn diverse mogelijkheden zoals volledige wagens of gedeeltelijke ladingen zo nodig met extra beveiliging. Deze beveiliging maar ook de verzekering wordt ingezet op de waarde van het transport en niet op het gewicht zoals veel andere vervoerders hanteren. Ook is het mogelijk gebruik te maken van DHL coldchain Hierbij worden de ladingen gekoeld vervoerd binnen Europa zo nodig op een temperatuur van 2- tot 8 graden Celsius. Ook is het mogelijk producten te vervoeren op omgevingstemperatuur tussen 15 en 25 graden Celsius.

DHL heeft verschillende divisies

DHL heeft verschillende sectoren waarin zij werkzaam zijn. De verschillende divisies zijn:
  • DHL Express
  • DHL Parcel
  • Deutsche Post Internationaal
  • DHL Global Forwarding
  • DHL Freight
  • DHL supply chain

De douaneformaliteiten

Het spreekt voor zichzelf dat DHL veel te maken krijgt met douane formaliteiten is verschillende landen. Zij zijn een van s' werelds grootste en complete douanediensten met enkele miljoenen douane afhandelingen per jaar. Daarom zijn zij goed in het bemiddelen bij complexe internationale verzending regels vanuit kantoren in elke belangrijke haven, luchthaven en grenspost.
Gerelateerde artikelen
Postpakket: post verzenden via DHLPostpakket: post verzenden via DHLHet verzenden van post via DHL is relatief goedkoop. DHL maakt onderdeel uit van Deutsche Post en is erg actief op de Ne…
Logistiek & LeanLean, oude wijn in een nieuw jasje? Kan de Lean filosofie gezien worden als ‘logistiek 2.0’ of is het daadwerkelijk een…
Wat is logistiek?In dit artikel wordt het onderwerp logistiek behandeld. Veel mensen denken dat logistiek enkel het vervoer van A naar B…
Inklaringskosten. Wat zijn dat?Je bestelt een product in het buitenland, omdat het daar goedkoper is. Na lang wachten krijg je het eindelijk bezorgd, m…
De Industriële RevolutieDe industrialisatie veranderde de wereld radicaal. Massa's nieuwe uitvinden werden ontdekt, krachtbronnen leidden tot me…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Noyto, Pixabay
  • DHL site
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Bedrijf DHL, grootste logistieke onderneming ter wereld"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!