InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > The Wall; Geluidsmuur én winkelcentrum in een

The Wall; Geluidsmuur én winkelcentrum in een

The Wall; Geluidsmuur én winkelcentrum in een Langs de A2, ter hoogte van Utrecht, is de afgelopen jaren een opvallend geluidsscherm verschenen. Wie daar over de snelweg rijdt zal het honderden meters lange rode geluidsscherm zeker niet ontgaan zijn. Maar wat veel automobilisten zich misschien niet zo snel zullen realiseren, is dat dit scherm één van de gevels vormt van het langste gebouw van Nederland. The Wall, het XXL-winkelcentrum, staat met zijn gezicht naar de VINEX-locatie Leidsche Rijn gericht en zijn rug vormt een geluidsscherm.

The Wall; De bijzondere geluidswal langs de A2

Geluidsschermen zijn er langs de Nederlandse snelwegen in soorten en maten. Maar het project langs de A2 bij Utrecht is in alle opzichten uniek te noemen. Het stedenbouwkundig uitgangspunt voor het project langs de A2 was het realiseren van een geluidsscherm voor de achterliggende woningen van de VINEX-locatie Leidsche Rijn. Naast geluidsscherm moest er tevens een mogelijkheid komen om aan de zijde van de woningen verschillende gebouwen te situeren. In de ontwerpfase is men al vrij snel gekomen met het idee om deze beide wensen te combineren tot één gebouw. In plaats van een geluidsscherm en losse gebouwen is zo een 800 meter lang gebouw ontworpen dat diverse winkelruimtes omvat en tegelijkertijd dienst doet als geluidsscherm. Tevens is voorzien in een enorme parkeergelegenheid op het dak. Er kunnen daar niet minder dan 1700 auto’s parkeren. De auto's rijden via hellingbanen naar het parkeerdek. Deze hellingbanen maken een opvallend onderdeel uit van het ontwerp. Ondanks deze twee heel verschillende functies is er toch een ontwerp gekomen met één duidelijk beeld. Er staat een gebouw met een herkenbare en uniforme uitstraling, voor de automobilisten op de A2 én voor de bewoners van de Leidsche Rijn.
Het uitgestrekte rode lint is het langste gebouw van Nederland.

The Wall; De geluidsmuur of het geluidsscherm

Aan de zijde van de A2 is een prachtige glooiende geluidswal ontstaan. In de eigenlijk wel opvallende kleur rood. Maar deze kleur wordt beslist niet dominant. De vele ramen die in de muur zijn opgenomen zorgen voor een transparante gevel. Tegelijkertijd krijgt de voorbij rijdende automobilist zo een blik op de achterliggende ruimtes en maakt zo even deel uit van de levendigheid van het gebouw.

The Wall; Het XL winkelcentrum

Bedrijvencomplex The Wall heeft een vloeroppervlak van 50.000 m². De verschillende winkelunits worden verhuurd aan de grootschalige detailhandel. Alleen zogenaamde MEGA stores worden hier gevestigd.
Op dit moment is er een XL-store van de volgende winkelketens te vinden:
  • Topshelf
  • ToysXL
  • Loods5
  • SATURN
  • McDonalds
  • BCC
  • KARWEI
Naast deze winkels bevindt zich ook een hotel in The Wall.
Om te veel concurrentie voor de binnenstad van Utrecht en de overige winkelcentra in de stad Utrecht te voorkomen is er bedongen dat er zich geen kleding- en food-concerns in The Wall mogen vestigen.
Overigens is er ook nog voorzien in een congrescentrum.

Parkeren bij The Wall

Parkeren bij The Wall XL stores kan voor een redelijk tarief. Voor €1 per uur. Er zijn 1250 plaatsen beschikbaar en de parkeergarage is 24 uur per dag geopend.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Visitorx, Pixabay
  • http://thewallutrecht.nl/

Reageer op het artikel "The Wall; Geluidsmuur én winkelcentrum in een"

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!