InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Postverwerking rond de feestdagen

Postverwerking rond de feestdagen

Ongeveer 40 miljoen poststukken per dag worden er in Nederland rond Kerst en Oud en Nieuw bezorgd. Normaal gesproken gaat het om ongeveer 17 miljoen poststukken per dag, een forse stijging dus. Gelukkig mogen we gebruik maken van de decemberzegel, speciaal voor alle kerst- en nieuwjaarskaarten. Maar wat te doen met rouwpost? En in welke periode mag de kerstpostzegel gebruikt worden? Waar kun je je kerstpost het beste in de bus doen? Allemaal vragen die in dit artikel aan de orde komen.

De kerst- of decemberzegel

Voor de kerst- of decemberzegel geldt een speciaal tarief, 34 cent in plaats van 44 cent. Dit kortingstarief is geldig van 17 november 2009 tot en met 6 januari 2010 voor alle kerst- en nieuwjaarskaarten tot en met 50 gram binnen Nederland. Voor overige post geldt het normale standaardtarief. Na 6 januari zijn de zegels nog wel te gebruiken, maar moet er wel bijgeplakt worden tot het normale tarief. De zegels zijn verkrijgbaar via alle bekende verkoopadressen, zolang de voorraad strekt.

Dit jaar is de kerstpostzegel ontworpen door Blond Amsterdam, het ontwerpbureau dat bekend staat om de kleurige ontwerpen. Het zijn vrolijke kerstzegels die afgebeeld zijn in allerlei kleuren en versierd met cadeautjes of vensters met een binnenkijkje.

De prijs van de zegel die vorig jaar met vijf cent is verhoogd, blijft dit jaar ongewijzigd.

Formaat kerst- en nieuwjaarskaarten

Het is niet toegestaan kaarten met afwijkende afmetingen te versturen met een decemberzegel. Hier gelden de volgende regels voor:

  • Rechthoekige kaarten hebben een maximale afmeting van 16,2 bij 23,5 cm, minimaal 14 x 9 cm.
  • Voor vierkante kaarten geldt de voorkeursafmeting van 11 x 11 cm. Bij deze afmeting is machinale verwerking mogelijk en de kans op beschadiging van de post het kleinst. Absolute minimum afmeting voor handmatige verwerking is 9 x 9 cm.
  • Hebben kaarten een andere vorm, dan moeten deze verzonden worden in een rechthoekige envelop.

Waar inleveren?

Kerstpost

Kerst- en Nieuwjaarspost kan gewoon ingeleverd worden in de buitenbrievenbussen. Speciaal tijdens de kerstperiode heeft TNT Post ook speciale Kerstbussen op alle TNT postkantoren. Er wordt naar gestreefd deze post binnen drie werkdagen te bezorgen.

Rouwpost

Rouwpost moet gefrankeerd worden met het normale tarief en bij voorkeur met een rouwzegel. Omdat het heel belangrijk is dat rouwpost zo snel mogelijk bezorgd wordt, ook in drukke periodes, heeft TNT post een ‘verzendset voor rouwbrieven’ uitgegeven. Deze is verkrijgbaar via TNT, maar ook via de uitvaartondernemer. In een verzamelenvelop dient de rouwpost afgegeven te worden aan de balie van het postkantoor, postagentschap of TNT Post Business Point. Van groot belang is het, de post niet in de straatbrievenbus te gooien. In de weekenden van december en op 1,2 en 3 januari is er een mogelijkheid gebruik te maken van de speciale afhaalregeling voor rouwbrieven.

Gewone (buitenlandse) post

Gewone post die gefrankeerd is met het normale tarief, kan worden ingeleverd in de speciale binnenbrievenbus op het TNT postkantoor. De binnenlandse post wordt in principe de volgende dag bezorgd. Er wordt geadviseerd voor buitenlandse post wel een Priorityzegel te gebruiken.

Afgesloten of weggehaalde brievenbussen

Helaas worden brievenbussen in de periode voor Kerst en Oud en Nieuw vaak doelwit van vuurwerkvandalen. Om deze reden worden door TNT preventieve maatregelen genomen. Om schade aan post en brievenbussen te voorkomen, worden brievenbussen op vandalismegevoelige plaatsen weggehaald. Alle overige brievenbussen worden uitgerust met een inwerpversmaller. Dikke poststukken moeten daarom ingeleverd worden bij het Postkantoor of Business Point. Vanaf woensdag 30 december 2009 worden na de laatste buslichting alle brievenbussen die niet zijn verwijderd, afgesloten. Ze worden weer geopend op 2 januari 2010 om 10 uur ’s morgens.
Gerelateerde artikelen
Decemberzegels 2016, geldigheid en tariefDecemberzegels 2016, geldigheid en tariefDe decembermaand is van oudsher de maand waarin de meeste kaarten worden verzonden. Ondanks het feit dat er jaarlijks ve…
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…
Waarom de post vaak te laat wordt bezorgd?Tot een aantal jaren geleden was TNT Post (dat nu PostNL heet) toch een redelijk betrouwbare postbezorger. Sinds PostNL…
Kerstkaarten en decemberzegelsOngeveer 90 procent van de Nederlanders sturen kerstkaarten. Tegenwoordig wordt er ook steeds vaker gekozen voor de e-ca…
Postbezorger worden, wat verdient het?Postbezorger worden, wat verdient het?Als je overweegt om post te gaan bezorgen als bijbaantje, moet je rekening houden met vaste tijden waarop de post bezorg…
Bronnen en referenties
  • www.tntpost.nl

Reageer op het artikel "Postverwerking rond de feestdagen"

Reacties

J. E. Buis-V Leeuwen, 16-01-2012 17:48 #8
L.S. Helaas moeten wij bij ons in de wijk het sinds 1januari 2012 zonder postbus stellen.
Vandalen hebben oudjaarsnachtom half vier met een zeer zware knal de bus opgeblazen aan
de kruising Waranda/Zwanenewater te Nieuw-Vennep.Daar in deze wijk vrij veel ouderen wonen en nu hun post niet meer kwijt kunnen zijn we zeer onthand.Graag zouden wij van u hier weer een nieuwe postbus ontvangen.Met vr.gr.Mevr.Buis Reactie infoteur, 16-01-2012
Deze klacht kunt u het beste uiten bij Post NL. Dit kan via de site: http://www.postnl.nl/voorthuis/klantenservice/klacht.aspx of telefoon 0900 0990 (10 ct/pm).
Veel succes! Groet, Nicolette

Kim, 05-01-2012 23:46 #7
Ik woon in Australie en krijg nu( 5 jan.2012) pas de kerst kaartjes vanuit Nederland in de bus,
de meesten zijn zelfs al in de eerste week van december verstuurd,
daarbij de datum van verzenden en de datum van afstempelen in NL daar zit enorme ruimte tussen van wel 3 weken!
ligt post dan gewoon te liggen in NL en wordt er niks mee gedaan?

R. Ramakers, 30-12-2011 10:13 #6
Word er met nieuwjaar 31 dec gewone post gewoon rondgebracht?

met vriendelijke groet,
R.Ramakers Reactie infoteur, 30-12-2011
Ja hoor! Groet, Nicolette

R. W. Dijkstra, 28-12-2011 20:32 #5
Ik ontving vandaag, 28 december, een kerstkaart gestempeld 12 december, nog wel van iemand uit de buurt. Het formaat van de envelop was 9 x 19 cm. Zou dat de oorzaak van de vertraging zijn geweest? Reactie infoteur, 29-12-2011
Dat is moeilijk te zeggen. Het formaat lijkt me in elk geval niet heel uitzonderlijk/afwijkend.

Rongen, 24-12-2011 19:09 #4
Ik heb vandaag 24 december een aangetekend brief verstuurd met een defecte OV-studentenkaart. Oo tracktrace kan ik zien dat hij vandaag opgehaald is op het PostNL punt
Is de brief as dinsdag 27 december in Amersfoort bij de ontvanger. Graag reactie, kan niet zonder StudentenOVkaart reis.

Coby Marks, 23-12-2011 17:09 #3
Waarom zijn vandaag de brievenbussen al geleegd terwijl er geen sluitingstijd op staat.
16.30u was de box al leeg en wordt niet eerder geleegd dan zondag, is dat normaal?
m.v.gr. C.Marks Reactie infoteur, 24-12-2011
Dit zou u even moeten navragen bij uw plaatselijke postkantoor. Groet, Nicolette

Brouwers, 20-12-2011 13:46 #2
Zijn de decemberzegels van 2010 nu ook nog geldig? Reactie infoteur, 30-12-2011
Zeker. Deze hebben ook het tarief van 0,36.
Oudere kerstpostzegels mogen ook gebruikt worden, maar dan moet bijgeplakt worden tot 0.36. Groet, Nicolette

EXCUSES: pas dit jaar is de verhoging doorgevoerd van 0,34 naar 0,36.
U had dus moeten bijplakken.

Willie Ekkenbus-Janssen, 11-12-2011 15:57 #1
Mag de kerstpostenvelop dichtgeplakt worden ondanks de kerstpostzegel? Reactie infoteur, 12-12-2011
Dat is geen probleem. Alle kerstpost mag tegenwoordig gewoon worden dichtgeplakt.
Groet, Nicolette

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 8
Schrijf mee!