InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Partner van God: mens dient te werken Joodse visie

Partner van God: mens dient te werken Joodse visie

In de Tora staat dat God aan de kinderen van Abraham het land Kanaän heeft gegeven. De Midrash vertelt ons dat Abraham door Aram Naharajiem reisde en dit land niet wilde omdat de bewoners slechts bezig waren met frivole zaken. Abraham wilde daar geen deel vanuit maken. Toen hij bij de ingang van Tzur kwam zag hij de mensen werkten en zei hij tegen God dat hij zijn aandeel in dit land wilde hebben. De mens dient een partner te zijn van God in de Schepping

Mens is geboren om te zwoegen

Het is begrijpelijk dat Abraham liever zijn aandeel wilde hebben onder mensen die werkten en zich juist gedroegen dan onder individuen die zich bezighielden met frivole zaken. Gods belofte "Ik zal je kinderen dit land geven" betekent dat het Joodse volk dit land zou erven en het gehele land zou veroveren. Welke reden bestaat er om Gods belofte te verbinden met gedragingen van de inwoners van het land gedurende de tijd van Abraham?

Waarom laat God mensen hard werken en zwoegen?

Wat is zo belangrijk aan het feit dat de mensen zwoegen en hard werken? Bovendien is God de essentie van Goedheid en het ligt in de aard van iemand die goed is om vriendelijk te handelen. Dan is het vreemd dat Hij de mens laat werken.

Wordt plezier ontleend aan werken?

Het is waar dat de mens plezier beleeft aan het verkrijgen van resultaat door arbeid. Maar dat is niet de reden waarom God de mens liet werken, want het is de aard van de mens te genieten van zijn opbrengsten slechts omdat God hem dit verleent.

Mens wordt een partner van God in de Schepping

Het uiteindelijke doel van de mens is niet om zijn volledige potentie te gebruiken, maar om een niveau te bereiken waar hij gelijk is aan de Schepper zodat hij een partner wordt van God in de Schepping.

Mens verheft zichzelf door arbeid

God schiep de wereld op zo'n manier dat de dingen die de mens nodig heeft voor zijn bestaan niet voor het grijpen liggen. De mens kan zichzelf door arbeid verheffen tot een niveau dat hij zelf 'schepper' is.

Mens krijgt geen plezier door niets te doen

Wanneer een mens niets doet verheft hij zichzelf niet en schaamt hij zich. Zwoegen en inspanning zijn de kenmerken van de pogingen van de mens de wereld te verbeteren. Zo kan hij de Schepping verheffen en een 'partner van God' worden.

'Arbeid in Tora'

Arbeid dat de erkenning en het geloof in God als Schepper en Verzorger inhoudt leidt tot 'arbeid in de Tora' waarbij individuen de hele wereld verheffen tot een niveau boven zichzelf. Door dit te doen schept men een nieuwe entiteit.

Een Heilig Land verheffen uit het wereldse

De arbeid van het Joodse volk in het land Israël bestaat uit werk om een Heilig Land te 'scheppen' dat voorheen werelds was. De eerste stappen werden hiertoe genomen door Gods belofte: "Ik zal je kinderen dit land geven."

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3  2:34)Torastudie 187: relatie God-mens (Leviticus 26:3 2:34)In Parsha Bechukotai (Leviticus 26:3 2:34) staat dat God materiële voorspoed brengt voor degenen die Zijn geboden nale…
Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Voel jij je schuldig om je partner te verlaten?Lang geleden heb je besloten om je partner te verlaten en je relatie of huwelijk te verbreken. In de praktijk doe je ech…
Bronnen en referenties
  • Chabad

Reageer op het artikel "Partner van God: mens dient te werken Joodse visie"

Reactie

Mording (infoteur), 12-04-2015 16:53 #1
Een interessant uitgangspunt dat de mens voorbestemd is op gelijkwaardig niveau van God als creator te functioneren. Als je dit vergelijkt met de standpunten van mensen als Stephen Covey in zijn boeken over 7 gewoonten van succesvolle mensen, dan convergeert dat met de zienswijze die je in dit artikel uitdraagt. In het kort komt het er op nee dat Stephen zegt (geparaphraseerd) : "houd op met anderen beschuldigen en kijk wat je zelf kunt doen. Wat zijn je opties?" Er zit natuurlijk meer aan vast, maar de essentie is, dat je zelf controle neemt over je eigen leven. Dat heeft veel overeenkomsten met jouw visie in dit artikel.

Mijn hartelijke dank voor deze zienswijze.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 31-07-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Jodendom
Reacties: 1
Schrijf mee!