InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > The Fish Philosophy: eindelijk werkpret!

The Fish Philosophy: eindelijk werkpret!

The Fish Philosophy: eindelijk werkpret! ‘The Fish Philosophy’ is een trend in het bedrijfsleven die het werk voor letterlijk iedereen plezieriger kan maken. Wat voor baan je ook hebt. De wat - vissenfilosofie? Inderdaad, de term klinkt wellicht niet zo veelbelovend. Maar schijn bedriegt.... Stel je eens voor. Pike Place Fish Company, een bedrijf op een vismarkt in Seattle, Amerika. Het gaat best aardig met de zaken, maar niet opmerkelijk goed. Degenen die binnen het visbedrijf werken zijn niet echt ongelukkig, maar evenmin bovenmatig geinspireerd. Zo prettig is het natuurlijk ook weer niet om in de kou te staan, en in de vislucht. Totdat ergens een vonk van een onverwacht creatief idee ontstaat bij een van de werknemers. Hij begint een beetje te dollen met de vissen, met de collega’s, met de klanten. Het effect is meteen merkbaar. Er gaat een golf(je) inspiratie over de vismarkt.

Gouden vondst

De baas van de spelende werknemer is een liberale ziel. Hij houdt zijn werknemer niet tegen, maar kijkt eens goed wat hier gebeurt, en staat de ontwikkelingen toe. En hier is inderdaad sprake van een gouden vondst. Een waar iedereen wel bij kan varen. Want waarom zou je ook niet een zekere entertainmentfactor aan je werk toevoegen? Waarom zou je niet kijken of je wat plezier kunt toevoegen aan je eigen werk, en aan de beleving van je klanten? Waarom zou vis verkopen, of feitelijk welke soort op het oog routineus en ‘gewoon’ werk ook, per definitie niet méér kunnen zijn dan dat? De rest van het verhaal rond Pike Place is, zou je bijna kunnen zeggen, geschiedenis. De vismarkt is een toeristenattractie geworden, en wordt overladen door belangstellenden.

Vis-entertainment: net als Tom Cruise

Onder andere op Youtube circuleert inmiddels een filmpje van de gang van zaken op de vismarkt, die zowaar professonele entertainment-trekjes heeft gekregen: de verkopers hebben een behendigheid in het onderling heen en weer gooien van vissen die doet denken aan filmster Tom Cruise als de met de cocktailshaker goochelende en gooiende barman in de film Cocktail. Of je ze allemaal waardeert is een kwestie van smaak, maar de grappen van de verkopers vliegen bijna zo constant door de lucht als de vissen. De klanten worden actief betrokken in het geheel. Het gevolg is een sfeer van plezier en creativiteit. De vismarkt vaart er uiteraard wel bij, de zaken, de mensen – alles en iedereen, een klassieke win-winsituatie dus. Maar wat is hier nu precies gebeurd? Feitelijk is meerwaarde en zelfs winst ontstaan door het toelaten van een nieuwe element: spel bij het verkopen. Zo je wilt, een soort kruising tussen circusact en serieus verkoopwerk. Alles draait om het creatief omgaan met mogelijkheden, en het toevoegen van plezier. Niet meer en niet minder. En daar kan iedereen voordeel bij halen. Ofwel: eindelijk werkpret!

Wereldwijd succes

Al snel werd een reportage gemaakt over wat ‘The Fish Philosophy’ was gaan heten. Dat creativiteit en plezier een toegevoegde waarde kunnen bieden die we in de vaak verbeten strijd om het bestaan en de pegels nog lang niet voldoende in beeld hebben, bewijst de manier waarop het bedrijfsleven het principe oppikte. Neem alleen al de trainers en cursusaanbieders, die via The Fish Philosophy of iets dat daarop lijkt proberen werkende zielen het plezier in hun werk terug te geven, of hun plezier in het beste geval verder te vergroten. Het Training Facilities Center in het Nederlandse Velp is er één van. Het bedrijf verwerkt in samenwerking met het bureau Performance Solutions dat gespecialiseerd is in het begeleiden van bedrijven naar optimale prestaties, het principe van The Fish Philosophy in trainingen. Men brengt daarbij ook op DVD de film ‘Vis’ uit, waarin de ‘vissenfilosofie’ uiteen wordt gezet voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in vergroting van het werkplezier van hun werknemers – en daarmee uiteraard ook in ‘boter bij de vis’, ofwel de bedrijfsresultaten.

Gemis aan passie moet bestreden

Volgens de cijfers van TFC en Performance Solutions, zijn er inmiddels wereldwijd in dertig landen liefst vijf miljoen mensen die het beeldmateriaal over de ‘vissenfilosofie’ hebben gezien. ‘Het gemis aan passie in het werk is een serieus probleem geworden in de huidige maatschappij. Vis! heeft een fenomenaal vermogen om de passie, die diep in het binnenste van ons allen zit, weer boven water te krijgen,’ zo licht de heer E. Scheffer, directeur van TFC, het succes van ‘Vis!’ toe. ‘Goed is wat werkt,’ zegt Scheffer, ‘en als het dan ook nog helemaal gratis is én geen eisen aan het management stelt, staat dus niets de opmars van deze aanpak in de weg.’ Inmiddels is het succes groot. Zo heb je tal van bedrijfs- en managementtrainingen volgens 'visprincipe' maar ook boeken en zelfs merchandising zoals baseball caps. Het Vis!-boek stond geruime tijd in de managementboeken top-10. Om maar niet te spreken van branchegerichte 'visserijactiviteiten' zoals, in de Verenigde Staten, een film die de zorgsector aan een beetje broodnodige werkpret kan helpen.....

Vis op school

Omdat elk leven op school begint, begint 'vissen' ook op de plek bij uitstek: namelijk op school. Goed, er zit een verdienmodel aan vast - overigens wel met subsidiemogelijkheden - maar het is toch aardig te vermelden dat The Fish Philosophy kant-en-klare pakketten aanbiedt waaronder workshops, vaardigheidstrainingen voor leraren en andere hulpmiddelen om de schoolcultuur creatiever, opener en enthousiaster te maken. Wel in het Engels, trouwens. Kijk alleen al voor de inspiratie eens op www.fishphilosophy.com.

Erkenning van deskundigen

Het succes is dus van onderaf begonnen, maar stoomt op naar boven. Op micro- én macroniveau. Niet alleen binnen het bedrijfsleven, ook onder geleerden en deskundigen neemt de belangstelling voor de mogelijkheden van creativiteit voor prestatieverhoging en concurrentievaardigheid toe. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam concludeerden dat het ‘creativiteitsgehalte’ van de Nederlandse economie een duidelijke stijgende lijn vertoont. Belangrijke trend is hierbij, dat creativiteit en het ontwikkelen van ideeen niet meer voorbehouden is aan het management, en zich niet meer beperkt tot de ‘officieel’ creatieve beroepen. Juist daarin zit de kracht van de ‘Fish Philosophy.’

Plezier in het werk

Wanneer werknemers zich meer (mogen en kunnen) focussen op het vergroten van plezier in het werk en het toepassen van - soms onverwachte - creatieve vondsten, komt dat het bedrijf alleen maar ten goede. De zogenaamde ‘creatieve klasse’, bestaand uit o.a. ontwerpers en kunstenaars, is niet meer de onderscheidende factor. Het welkome besef groeit dat creativiteit van ons allemaal is, en voor ons allemaal. Iets wat ook voor voldoening en plezier in het werk geldt. Juist de gang van zaken op uitgerekend een vismarkt laat zien, dat we feitelijk allemaal kansen hebben om aan ons werk toegevoegde waarde te geven. Dan rest nog de vraag aan de lezer: wat kun en doe je er zelf mee? Kietel je verbeelding en ga aan de slag!

Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
  • Een cursus die totaal niet voor de hand ligt in jouw werk, zoals mime, toneelspelen of iets ander creatiefs.
  • Een boek over iemand uit jouw branche die het helemaal anders heeft aangepakt, of iemand die een heel nieuwe kijk geeft op het werk dat je al zo lang doet.
  • Een managementcursus die heel andere invalshoeken zoekt dan de geijkte, net als de Fish Philosophy dat doet.

En wat je zelf nog meer kunt bedenken... want het belangrijkste kenmerk van de 'vissenfilosofie' zit in jezelf!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingDr. Fish: knabbelende visjes als beautybehandelingSinds een korte tijd is Dr. Fish razend populair. Je komt het in verschillende beautyprogramma's op tv tegen en is ook u…
De virtuele secretaresseDe virtuele secretaresseWe zijn gewend dat een secretaresse zich op kantoor bevindt, haar kamer in de buurt van die van de manager. Dichtbij, zo…
Wat is een trend?Wat is een trend?Je hoort het overal “ iets is een trend”. Wat is een trend nu eigenlijk, hoe ontstaat deze en wat moeten we er mee?
Welke taal is dit? Online vertaalhulpmiddelenWelke taal is dit? Online vertaalhulpmiddelen'Welke taal is dit'? Soms kom je ergens een tekst tegen waarvan je geen idee hebt wat de taal is. Online vertaalhulpmidd…
Help, wat moet ik met mijn werk?Help, wat moet ik met mijn werk?Twijfels over je werk hebben is iets dat vrijwel iedereen wel eens mee zal maken. Hoe kan ik meer plezier krijgen in mij…
Bronnen en referenties
  • Aanvullende bronnen:
  • www.tfc.nl
  • MKB Nieuws
  • Economisch Statistische Berichten (Overheid)

Reageer op het artikel "The Fish Philosophy: eindelijk werkpret!"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 18-08-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Business spiritualiteit
Schrijf mee!