InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Winterschilder: korting op het laten schilderen van je huis

Winterschilder: korting op het laten schilderen van je huis

Winterschilder: korting op het laten schilderen van je huis Bij het begrip winterschilder moet niet alleen gedacht worden aan de vakman die zijn werkzaamheden alleen in de koudste periode van het jaar uitvoert, de winter. Want deze bekwame vakman is ook actief in de resterende maanden van het jaar. Het is eigenlijk zo dat de benaming winterschilder staat voor de periode dat de schilder meer ruimte heeft in zijn, of haar, agenda. Oftewel, in deze tijd van het jaar is er minder werk zodat de schilder wat met de prijs kan zakken wanneer hij reageert op een offerte-aanvraag. Op die manier is de schilder ook in de winter verzekerd van inkomen. In principe hebben we het hier dan ook over de periode van ongeveer 21 november tot en met 21 maart. Nog een goede reden voor het laten komen van de winterschilder is dat jij als woningeigenaar het voorjaar kan beginnen met een zojuist geschilderd huis. Dan is dat alvast klaar. Het loont dus de moeite een offerte op te vragen bij de winterschilder!

Winterschilder voor het binnen schilderen van het huis

Het spreekt voor zich dat de weersomstandigheden niet van invloed zijn wanneer de winterschilder binnenshuis aan de slag gaat. Er hoeven geen extra voorzorgsmaatregelen genomen te worden en speciale verf is niet nodig. Schilderwerk binnenshuis is niet seizoensgebonden. Het scheelt vanwege de gegeven korting wel in de portemonnee, wanneer de schilder in de winter de werkzaamheden komt uitvoeren. Wanneer er binnen geschilderd wordt, is het logisch dat de geschilderde kamers voldoende geventileerd worden door ramen en deuren open te zetten. Tijdens een koude winter kan het daarom binnen nogal fris worden.

Winterschilder voor het buitenschilderwerk

Goed buitenschilderwerk vereist een goede voorbereiding. In de winter zijn er extra materialen nodig om de kwaliteit van het schilderwerk te waarborgen. Alleen dit feit is al voldoende reden om een professionele schilder in te schakelen. Normale verf zal bij lage temperaturen niet goed drogen. Sterker, de verf zal dan lang nat blijven zodat door de wind meegekomen zand en vuil aan de verf blijft kleven. Maar speciaal voor winterse omstandigheden zijn er soorten verf ontwikkeld die na het aanbrengen snel drogen, zelfs bij enkele graden boven het vriespunt. Er wordt dan gebruik gemaakt van zogenaamde vierseizoenenverf. Maar mocht het toch vriezen of regenen, dan beschermt de schilder het schilderwerk, en zichzelf, door middel van een zeildoek en zo nodig een warmtekanon. Omdat het dan op de werkplek droog en boven het vriespunt blijft zal het hout droog blijven. Hierdoor zal de verf beter hechten.

Andere klussen die de winterschilder uitvoert

Het vak van schilder is breder dan alleen het aanbrengen van verf op verschillende materialen. Naast dit vakwerk plaatst een schilder bijvoorbeeld ook ramen en kozijnen. Het aanbrengen of vervangen van stucwerk en andere wandbekleding behoort ook tot het vakgebied van schilder. Maar soms ook algemeen tegel- en timmerwerk en verdere onderhoudswerkzaamheden en herstelwerk, schildersgerelateerd. Hij zal ook het voorbereidende werk op zich nemen wat betreft schuren, plamuren en krabben van de ondergrond van het te schilderen oppervlak. Dit zijn allemaal klussen die goed in de winter uitgevoerd kunnen worden, voor minder geld dan in de zomer.

Redenen om een winterschilder in te huren

Er zijn een paar goede redenen te bedenken waarom het inhuren van een winterschilder loont. Omdat een schilder in de winter vaak minder klussen heeft, kan hij relatief snel aan de slag bij degene die een offerte bij hem heeft aangevraagd. In andere seizoenen moet er een wachttijd worden ingecalculeerd door de klant. Dit kan maanden duren.

De schilder wil in de wintermaanden verzekerd zijn van inkomen dus kan er onderhandeld worden over de prijs. Vraag daarom ook bij andere schildersbedrijven offertes aan om diensten en prijzen met elkaar te vergelijken. Schilders weten dat de potentiële klant gaat informeren bij andere aanbieders en zullen daarom concurreren met hun vakgenoten om de opdracht toch binnen te slepen. Het loont dus zeker om schilderwerkzaamheden in de koudste periode van het jaar uit te laten voeren.

In de zomer is het niet gewenst midden in de werkzaamheden te zitten. In de vakantieperiode wil de huisbewoner kunnen genieten van het huis en de tuin. Ook is de drempel hoger om in de zomer een paar weken van huis te zijn terwijl de schilder in de woning aan het werk is. Het is juist een fijn idee het voorjaar te beginnen met een huis dat klaar is. En dat voor een langere tijd. Elke dag geconfronteerd worden met schilderwerk wat nog gedaan moet worden, maar wat uitgesteld wordt, is frustrerend.

Vraag verschillende offertes aan

Elke schilder hanteert weer andere tarieven, hoewel de prijzen niet sterk uiteen zullen lopen. Maar toch loont het om de kansen te spreiden door bij verschillende schildersbedrijven offertes aan te vragen. Ook de gegeven kortingen verschillen van schilder tot schilder. Kortingen kunnen oplopen tot wel 15% of hoger. Er moet rekening gehouden worden met het feit dat een schilder voor snel te schilderen grote oppervlakken een prijs per vierkante meter zal rekenen. Maar gaat het om gedetailleerd werk zoals het schilderen van een trap of kozijnen, dan zal de schilder meestal een uurtarief aanhouden. De winterschilder kan daarom vragen de woning eerst even te bekijken om tot een uiteindelijke prijs te komen.
© 2019 - 2020 Writeright, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schilderen – De prijsopgave of offerte van de schilderSchilderen – De prijsopgave of offerte van de schilderBij het onderhoud en het schilderen van uw woning zult u mogelijk voor de keus staan; of zelf schilderen, of het schilde…
Schilder inschakelen is voor een betere kwaliteitSchilder inschakelen is voor een betere kwaliteitTen onrechte wordt vaak gedacht dat iedereen zelf zijn huis goed kan schilderen, het is echter wel een vak apart. Iedere…
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Huis zelf schilderen bespaart geldHet laten schilderen van uw huis kan u duizenden euro’s kosten. U kunt de klus zelf voor uw rekening nemen, maar weet wa…
Wat kost een schilder?Eens in de vijf jaren zou u uw huis moeten schilderen of laten schilderen. Niet iedereen is handig genoeg om dit zelf te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • https://www.schilder-weetjes.nl/schilder-gezocht/winterschilder/
  • https://wijnandsschilderwerken.nl/tips-en-meer/wat-is-een-winterschilder/
  • http://www.vandeborschilderwerken.nl/schilder-offerte/?gclid=Cj0KCQiAuefvBRDXARIsAFEOQ9H3nsgYE13cqs2nt-HrTEgZWqG7mb2XFmNFHmcJSECu9rlEwaWItH0aAjdxEALw_wcB
  • https://www.achterbergschilders.nl/diensten/schilderwerk/werkwijze-winterschilder/
  • https://www.bertvankruistum.nl/winterschilder-2018-2019
  • https://123-schilderwerken.nl/werkwijze-winterschilder/
  • https://persberichten.biz/winterschilder-schilderen-kan-het-hele-jaar-door

Reageer op het artikel "Winterschilder: korting op het laten schilderen van je huis"

Infoteur: Writeright
Gepubliceerd: 20-12-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!