Benchmarking: verbeteren van een organisatie

Benchmarking: verbeteren van een organisatie Je hebt een goede organisatie, een slechte organisatie, en een middelmatige organisatie. Waar zitten die verschillen nu toch in? Om hier achter te komen kan men zich op benchmarking richten: het uitvoeren van een prestatievergelijking met andere organisaties om de verschillen en mogelijke leerpunten in kaart te brengen.

Wat is benchmarking?

Benchmarking is het vergelijken van onderdelen van een organisatie met andere organisaties om op die manier van en met elkaar leren. Men onderzoekt de prestaties van een organisatie systematisch en evalueert deze.

Wat is het doel van benchmarking?

Het doel van benchmarking is het verbeteren van de prestaties van een organisatie. Door het systematische onderzoek heeft u concrete feedback waarmee u de organisatie beter kunt sturen en mentale coaching kan geven. Een ander doel is de transparantie die men biedt aan de gebruikers van de diensten van uw organisatie. U laat namelijk met het onderzoeksrapport de werkwijze van uw organisatie zien wat gebruikers erg prettig vinden. De prestatievergelijking is een middel, geen doel opzich.

Benchmarking

Opties

  • Zelf een nieuwe benchmark opzetten
  • Een nieuwe benchmark laten opzetten
  • Aansluiten bij een bestaande benchmark
  • Online deelnemen aan een benchmark

Stappen

  1. Verzamelen van gegevens
  2. Vergelijken en analyseren van gegevens
  3. Signaleren van verschillen
  4. Zoeken van een leerpartner (bijvoorbeeld degene die op een bepaalde, belangrijke factor significant beter scoort)
  5. Zoeken naar verbetermogelijkheden en het opstellen van een verbeterplan
  6. Uitvoeren van het verbeterplan
  7. Evaluatie en herstart

Voordelen

  • Men leert kritisch naar de eigen bedrijfsprocessen kijken
  • Men bevordert leerprocessen en verbeteringen in de organisatie
  • Er worden alternatieven en verbeterpunten aangedragen van externe organisatie welke bruikbaar kunnen zijn (je hoeft niet twee keer het wiel uit te vinden)

Lees verder

© 2008 - 2020 Melod, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Total quality management (TQM) en de zeven basisconceptenTotal quality management (TQM) en de zeven basisconceptenTotal quality management is vanaf de jaren 90 van de vorige eeuw populair geworden en deze populariteit neemt sindsdien…
Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Hoe kan een organisatie prestatie meten en verbeteren?Het leveren van prestaties is voor iedere onderneming en ieder bedrijf van essentieel belang; zonder het leveren van pre…
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Human Resource managementHuman resource management,wat is dit precies? en van begin tot eind de stappen hoe je mensen gaat werven voor een organi…

Zakelijke omgangsvormen en etiquettesOmgangsvormen en etiquettes zijn essentieel in het zaken doen en toch worden ze vaak met voeten getreden. Waarom? Het he…
Hoe schrijf je een C.V. (Curriculum Vitae)Hoe schrijf je een C.V. (Curriculum Vitae)Je zoekt een nieuwe baan. Dit is al lastig genoeg, want je moet iets zoeken wat bij jou en je opleiding past en je moet…

Reageer op het artikel "Benchmarking: verbeteren van een organisatie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Melod
Laatste update: 17-08-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!