InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?

Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?

Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen? Het Chinese online verkoopplatform AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Producenten uit China en omliggende landen verkopen hier hun producten direct voor zeer lage prijzen. Je kunt hier betalen met creditcard, met iDeal en sommige producten ook met Paypal. Vooral sieraden, kleding en elektronica zijn erg goedkoop omdat je ze veelal bij de fabriek zelf koopt. Er zijn mensen die hierin een handeltje zien. Zij verkopen spullen die zij goedkoop op AliExpress hebben gekocht door aan hun klanten. Vaak met flinke marges. Een lucratieve handel voor slimmeriken? Of gedoemd om te mislukken?

Wat is AliExpress

AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Het is een website waar fabrikanten uit China hun spullen te koop aanbieden. Op Alibaba schaf je spullen in grote hoeveelheden aan, op AliExpress kan het ook per stuk. De prijs is iets hoger, maar nog steeds in veel gevallen lager dan wanneer je het in Nederland zou kopen. Kies je ervoor om de spullen gratis te laten verzenden, dan is het zelfs nog goedkoper. Maar dan moet je er rekening mee houden dat de goederen lange tijd onderweg kunnen zijn. Dit kan oplopen tot drie maanden. Aan de andere kant kun je je bestelling ook al binnen een week verwachten.

Op Aliexpress met PayPal betalen

Alle producten op Aliexpress zijn te betalen met creditcard of met iDeal. Sommige producten kun je betalen met PayPal. Om te weten welke betalingsmogelijkheden er zijn voor het product klik je op de knop Koop nu. Je koopt het dan nog niet echt, je winkelwagentje verschijnt waarin je je koop nog moet bevestigen.

Restricties doorverkopen AliExpressproducten

Het is toegestaan om AliExpress-producten door te verkopen in Nederland, bijvoorbeeld op marktplaats.nl. Maar let op, er zijn restricties wanneer je van buiten de EU importeert. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar planten en bloemen of (nep)merkgoederen importeren. Op de website van de Belastingdienst kun je lezen welke restricties er zijn.

Daarnaast is er ook de warenwet. Iedereen die producten verkoopt moet zich hieraan houden. In deze wet staat beschreven wat je wel en niet mag verkopen, en wat de eisen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld regels voor de etikettering van textielproducten en zijn er regels met betrekking tot voeding. Niet alle producten die op AliExpress worden verkocht voldoen aan deze regels. Controleer dus eerst de producten op hun eigenschappen voordat je ze bestelt.

Afzetmarkt voor je producten uit China

Het is aan te bevelen om eerst te controleren of het product dat je hebt uitgekozen niet al veel wordt verkocht in Nederland. Zo werden er bijvoorbeeld in 2015 op AliExpress hippe memorysticks verkocht die in Nederlandse winkels voor het tienvoudige te koop werden aangeboden. Op marktplaats stonden echter al tientallen advertenties voor deze memorysticks met zelfs dezelfde foto’s. Omdat er zoveel concurrentie was tussen de marktplaatsverkopers onderling verminderde de marge al snel.

Bovendien kan het voorkomen dat een jurk, mp3-speler of bijvoorbeeld een bewegingssensor bij een bekende Nederlandse winkel net zo goedkoop is, of zelfs goedkoper. Mensen zullen dan sneller geneigd zijn om hun spullen daar te kopen, in plaats van bij jou. Het loont dus om eerst marktonderzoek te doen. Check eerst de prijzen en levertijden en -kosten van producten bij Nederlandse winkels.

Waarom een webshop maken

Heb je producten gevonden die aan alle eisen voldoen, en heb je gecontroleerd of er een markt voor is dan ben je nog niet klaar. Je hebt een verkoopkanaal nodig. Dit kan een braderie zijn, een rommelmarkt of marktplaats. De meeste mensen zijn hiermee vertrouwd waardoor het laagdrempelig is. Echter, het nadeel is dat jouw product wordt omgeven door tweedehandsspullen. Wil je je spullen beter presenteren dan zorg je voor een eigen verkoopkanaal. Dit kan een fysieke winkel zijn, of je kunt een webshop maken.

Marges

Marktplaats, Facebook en vergelijkbare sites zijn over het algemeen kosteloze manieren om je AliExpress-producten door te verkopen. Maar je komt er ook tegelijkertijd achter waarom dezelfde producten in (web)winkels veel duurder zijn. Kleding, sieraden en andere mode-artikelen zijn smaakgevoelig. Mensen willen graag kiezen waardoor je meer voorraad moet hebben. Hierbij loop je het risico dat je je voorraad niet kwijt kunt. Daarom moet je een hogere marge rekenen voor je producten zodat je (sneller) uit de kosten kunt raken. Daarnaast wil niet iedereen op marktplaats kopen, ook al gaat het om nieuwe artikelen.

Voorraad

Heb je het juiste artikel te pakken en heb je een goede afzetmarkt gevonden, dan is het verstandig een voorraad aan te leggen. De levertijd kan bij AliExpress namelijk oplopen tot drie maanden en je wilt natuurlijk niet ‘nee’ moeten verkopen wanneer je een bestelling krijgt. Zelfs wanneer je klant er mee instemt drie maanden te wachten is het nog steeds risicovol. Het kan namelijk voorkomen dat een product niet aankomt. Je moet dan met de verkoper gaan mailen om een regeling te treffen. Niet alle AliExpress-verkopers zijn het Engels goed machtig of zijn bereid tot volle tevredenheid mee te werken.

Let ook op bij het ineens kopen van een grote hoeveelheid producten bij dezelfde verkoper. Blijf je onder de 22 euro dan is er niets aan de hand, maar wanneer je hierboven komt ga je extra kosten maken. Denk hierbij aan inklaringskosten, BTW en/of douanerecht. Het is afhankelijk van de totale waarde en of je product er bij de douane uitgepikt wordt ter controle.

Interessant om AliExpress producten door te verkopen?

Spullen doorverkopen die je op AliExpress koopt kan lucratief zijn indien je het juiste product hebt gevonden en de juiste afzetmarkt. In andere gevallen kan het een strop blijken te zijn. In elk geval kun je voor eigen gebruik goedkope artikelen kopen, wat ook weer geld bespaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aliexpress: Weave of nephaar kopenWe willen allemaal weleens een ander kapsel, mooie lange lokken, krullen, een sexy bob of misschien wel een pixie cut. V…
AliExpress, goedkope Chinese webshopAliExpress, goedkope Chinese webshopHet label 'Made in China' wordt al snel geassocieerd met goedkope spullen. In Nederland betaalt u wel een hoger bedrag v…
AliExpress - Betrouwbaar een product uit China bestellenAliExpress - Betrouwbaar een product uit China bestellenAliExpress is een Chinese website waar je veel verschillende producten kunt kopen. De veelal goedkope producten uit Chin…
Goedkope producten importeren uit ChinaGoedkope producten importeren uit ChinaOpzoek naar goedkope producten uit China? In dit artikel vindt u hoe simpel het is om hele goedkope producten vanuit Chi…
Hoe werkt PayPal?Hoe werkt PayPal?Tegenwoordig kun je bijna alles kopen via internet. Handige sites als marktplaats en Ebay maken het mogelijk om van het…
Bronnen en referenties
  • Websites bezocht op 4 januari 2016.
  • http://chinakopen.nl/aliexpress/
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voeding/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-warenwet-in
  • http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/goederen_ontvangen_uit_het_buitenland/wat_niet_zomaar_invoeren/

Reageer op het artikel "Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?"

Reacties

Annemarie, 03-01-2018 01:34 #4
Mag je in kleding van AliExpress je eigen label plaatsen? Reactie infoteur, 27-01-2018
Bedoel je dat je dan het merk van de ontwerper verwijdert en vervolgens je eigen naam / merk er in aanbrengt? Ik zou dat eventjes kort sluiten met de ontwerper, en deze een mailtje sturen. Misschien gaat deze akkoord tegen een vergoeding.

Emiel, 01-12-2017 14:24 #3
Tot voor ongeveer 2 jaar geleden lukte het best om artikelen van Aliexpres of alibaba hier te verkopen, maar nu komen ze zelf hoog in de zoekmachines hier en koopt de consument zelf bij aliexpress voor de prijs waar jij voor inkoopt. Reactie infoteur, 07-12-2017
Dat klopt. Wil je toch verkopen, dan kun je je toegevoegde waarde (service, in het Nederlands communiceren bijvoorbeeld) promoten.

Verschure, 20-11-2017 15:41 #2
Mag je ook de foto's van AliExpress gebruiken wanneer je de producten via een webshop doorverkoopt? Reactie infoteur, 07-12-2017
Ik zou daarvoor contact opnemen met de betreffende verkoper op AliExpress.

Kiesewetter P., 29-08-2016 19:44 #1
Ja, want je kan het product eerst zelf testen/mee spelen, alvorens je het doorverkoopt. Mooi toch 2 vliegen in 1 klap.

Infoteur: Gway
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!