InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Een unieke domeinnaam is van levensbelang

Een unieke domeinnaam is van levensbelang

Een unieke domeinnaam is van levensbelang Een ondernemer die een beetje met zijn tijd meegaat én zijn kansen op de markt wil behouden kan niet meer om het internet heen. Klanten oriënteren zich in toenemende mate allereerst op het internet voor ze producten of diensten inkopen. Een eigen website is echter niet alleen belangrijk voor ondernemers, het is ook voor verenigingen en particulieren interessant.

Een groot belang

Moderne klanten die gericht naar een bepaald product of een bepaalde dienst op zoek zijn speuren steeds vaker allereerst het internet af. Producten, prijzen en specificaties worden met elkaar vergeleken. Een ondernemer die zich deze beweging niet realiseert en er niet op inspeelt, loopt een bijna zekere kans op het mislopen van klanten en orders en dus ook van omzet. Een herkenbare website, waar de klant eenvoudig en gericht kan vinden wat hij zoekt is dus van levensbelang. Ook voor verenigingen wordt dit belang steeds groter bij het aantrekken van nieuwe leden of evenementen.

Domeinnaam

Als je besluit tot een eigen website dan begin je met een keuze voor de juiste naam, het stukje dat áchter ‘www.’ komt. Het liefst kies je voor de naam van je website dezelfde naam die ook op je bedrijfspand staat, misschien met een toevoeging. Heet je bedrijf bijvoorbeeld ‘de Vulpengigant’, dan is een website als www.devulpengigant.nl (of korter: www.vulpengigant.nl ) een logische keuze. Het laatste deel van de naam ‘.nl’ is de extensie, die op het land van herkomst duidt. ‘. nl’ hoort bij Nederland, ‘.be’ hoort bij België, ‘.de’ hoort bij Duitsland, ‘. Eu’ hoort bij de Europese Unie. In Nederland kun je ook kiezen voor alternatieve extensies, zoals bijvoorbeeld ‘.info’, ‘.net’, ‘.nu’.

Je domeinnaam moet wel uniek zijn!

Het internet kan niets met dubbele namen. Bestaat bijvoorbeeld ‘www.vulpengigant.nl’ al, dan zul je iets anders moeten bedenken. Waarschijnlijk kijk je eerst of een van de alternatieve extensies nog wel beschikbaar is:
  • www.vulpengigant.net
  • www.vulpengigant.nu
  • www.vulpengigant.info

Zijn ze alle drie bezet? Ook de variatie www.devulpengigant.nl etc.? Dan kun je kijken of de toevoeging van bijvoorbeeld de plaatsnaam nog mogelijk is, alhoewel daardoor de website-naam wel erg lang kan worden: www.vulpengigant_amsterdam.nl etc.

Hoe weet je of het uniek is?

Het belang van de unieke naam is duidelijk. Om erachter te komen of een bepaalde naam nog beschikbaar is kun je natuurlijk in je browser alle namen uitproberen om te kijken of je ergens op uit komt. Helaas is die methode niet waterdicht. Veel domeinnamen zijn wel geregistreerd maar nog niet gekoppeld aan een website. Een veiliger methode om te kijken of je domeinnaam nog vrij is, is om je te melden bij een hostingbedrijf. Hier kun je de gekozen naam meteen laten vastleggen. Als die naam niet meer vrij is, dan kun je een andere naam proberen.

Hostingpakket

Als de domeinnaam vrij is, dan kun je deze gaan vastleggen. Hiermee heb je nog geen website, je zult ook een hostingpakket moeten afsluiten bij je hostingbedrijf. Zo’n hostingpakket voorziet je van ruimte op hun servers waarin je alle inhoud van je website kunt neerzetten. Vaak zijn er heel wat extra onderdelen in zo’n pakket beschikbaar en kun je allerlei uitbreidingen inkopen.

Website bouwen

Als je handig bent in het bouwen van websites, dan kun je zelf aan de slag. Realiseer je dat een website het visitekaartje is van je bedrijf of vereniging. Bezoekers die een rommeltje aantreffen met een kakofonie aan kleuren, beelden of animaties, met onduidelijke menu’s of structuren klikken al na een paar seconden weg, waarschijnlijk om nooit meer terug te komen. Je website moet een professionele uitstraling hebben maar toch de bezoekers persoonlijk aanspreken. Je wil dat je bezoekers op je site blijven, dat ze zien wat je allemaal te bieden hebt en vervolgens bij jou diensten of producten inkopen. Overweeg of het niet verstandiger is om je voor zo’n belangrijke klus te melden bij een professional, die precies weet wat er in de wereld van de webdesign omgaat.
Gerelateerde artikelen
Een domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren, tips voor de juiste keuze ervanEen domeinnaam registreren maakt tegenwoordig deel uit van het dagelijkse leven. Bedrijven, verenigingen of gewoon de fa…
Zelf website makenZelf website makenMisschien ben je wel een zelfstandige met een eigen zaak, een particulier met een interessante hobby of je wil gewoon je…

Reageer op het artikel "Een unieke domeinnaam is van levensbelang"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 21-02-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!