InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Gigantisch datacenter Google in Eemshaven Groningen
nieuws uitgelicht

Gigantisch datacenter Google in Eemshaven Groningen

Gigantisch datacenter Google in Eemshaven Groningen Op dinsdag 23 september 2014 maakte Henk Kamp, minister van Economische Zaken, bekend dat Google een datacenter gaat bouwen in de Eemshaven. Deze locatie is aantrekkelijk voor Google omdat er een grote glasvezelkabel ligt die verbonden is met de Verenigde Staten, Amsterdam, Groningen en Hamburg. Als het center gereed is in 2017 zal dit 150 permanente banen opleveren. Het datacenter zal komen aan de rand van Groningen waar men af en toe last heeft van lichte bevingen. Kan dit gevaar opleveren voor het datacenter?

Inhoud artikel

Ontstaan van Google

Google is een Amerikaans techbedrijf en is begonnen als een schoolproject van Sergey Brin en Larry Page in 1996. Zij introduceerden een nieuwe technologie: pagerank. Deze rank wordt bepaald door het aantal verwijzingen naar een website, maar ook de relevantie van de verwijzingen. De domeinnaam Google werd op 15 september 1997 geregistreerd. Eigenlijk was het de bedoeling dat het Googol zou worden (van Googolplex), maar door een spelfout bij het opgeven van de naam werd het Google.

De Eemshaven

In 1972 werd de haven geopend ten gevolge van de West-Europese industriële ontwikkelingen. Maar als industriële haven was de Eemshaven geen topper. In de jaren negentig werd gekozen voor een andere strategie en zocht men het in de logistiek met speciale aandacht voor de Baltische staten, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. De capaciteiten qua opslag en overslag groeiden met 40 procent. De Eemshaven is relatief klein, het is een gebied van circa 1300 hectare. De haven van Rotterdam is een reus vergeleken met de Eemshaven: 12.500 hectare.

Google en de Eemshaven

In 2014 had Google al een klein datacenter in de de Eemshaven met een capaciteit van 20 megawatt. Het nieuwe project is veel uitgebreider, er wordt 600 miljoen euro in geïnvesteerd. De servers die worden gebouwd worden ingezet door Google om de diensten van het bedrijf uit te voeren.

Wat wordt er precies gebouwd?

  • Het gaat om tienduizenden servers.
  • Op een terrein dat zo groot is als 60 voetbalvelden (40 hectare).
  • Op circa 15 hectare van deze grond komt het datacenter (er is dus ruimte genoeg om later uit te breiden.

Waarom in de Eemshaven in Groningen?

  • De belangrijkste reden: er ligt een belangrijk knooppunt van internet op die plaats. Van de 15 internetkabels die Europa en de Verenigde Staten met elkaar verbinden, komen er 11 aan land in Groningen.
  • Het is een aantrekkelijke locatie omdat er mensen beschikbaar zijn die goed ingezet kunnen worden zoals technici die prima zijn opgeleid en bouwvakkers.
  • De energie- en de ICT-infrastructuur zal geen problemen opleveren. In het gebied staan diverse energiecentrales en er is een royaal windmolenpark aanwezig. De voorziening van energie is stabieler dan bijvoorbeeld in de Randstad.
  • Er is voldoende ruimte om iets groots neer te zetten.

Hoeveel banen zal de bouw van het datacenter opleveren?

Er zullen circa 1000 personen werken aan de bouw van het datacenter en als het gereed is dan levert het ongeveer 150 banen op die permanent zijn.

Voor wie is er werk?

  • Computertechnici
  • Elektrotechnici
  • Medewerkers voor de catering
  • Beveiligers
  • Maar ook: taxichauffeurs, serveersters

Wanneer zal het datacenter in gebruik worden genomen?

De verwachting is dat de eerste opslagfaciliteiten begin 2016 in gebruik worden genomen, in 2017 zal de bouw worden afgerond.

Levert het stroomverbruik van het datacenter geen problemen op?

Het datacenter zal per jaar 1.842 gigawattuur gebruiken voor met name de koeling. Dit is heel veel, je kunt het vergelijken met het gebruik van stroom van huishoudens van de provincies Groningen en Drenthe bij elkaar (ongeveer). Dit zal echter geen problemen geven omdat door de economische crisis de vraag naar energie de laatste jaren tegenviel. Er is daarom sprake van een productieoverschot in Nederland. Verder is de keus van duurzame energie flink gegroeid.

Kan het datacenter problemen krijgen door aardbevingen?

Het datacenter komt te liggen aan de rand van Groningen waar wel eens (lichte) aardbevingen zijn. Dit zal waarschijnlijk geen problemen opleveren omdat er bij het ontwerp van het datacenter rekening kan worden gehouden met het risico van aardbevingen. De meeste problemen door aardbevingen komen voor bij bestaande bouw.

Apple

De bouwgrond van 50 hectare is door havenbedrijf Groningen Seaports verkocht aan Google. Mogelijk dat er nog meer datacenters naar de Eemshaven komen. Apple zou bijvoorbeeld ook geïnteresseerd zijn. Verder hebben IBM en Siemens plannen om zich te vestigen in Groningen.

Gerelateerde artikelen
Datacenter Infrastructuur Management - DCIMDatacenter Infrastructuur Management - DCIMDCIM ofwel Datacenter Infrastructuur Management is een verzamelnaam voor het beheren van de infrastructuur in een data…
Bronnen en referenties
  • Nu.nl
  • Nos.nl
  • Bndestem.nl
  • Telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Gigantisch datacenter Google in Eemshaven Groningen"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!