InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Flexwerkplekken voor zzp’ers

Flexwerkplekken voor zzp’ers

Flexwerkplekken voor zzp’ers Als je als zzp’er werkt en niet altijd bij klanten hoeft te zijn, kun je natuurlijk thuis op je zolderkamertje of aan je keukentafel werken. Dat is gemakkelijk, want je hebt geen reistijd en je hebt altijd al je spullen bij de hand. Maar je kunt er wel gestoord worden door je privé-telefoon, mensen die aanbellen of door je partner of kinderen. Bovendien heb je er geen collega’s om je heen. Wil je minder gestoord worden door privézaken en meer gelegenheid hebben om te netwerken, ga dan eens naar een flexwerkplek.

Wat is een flexwerkplek

Rustig op je eigen kamer in je eigen huis werken, kan voordelen hebben. Je hoeft niet ver te reizen en je hebt al je spullen bij de hand. Maar soms is je woning minder geschikt om te werken. Dat kan zijn omdat je er te veel gestoord wordt, of omdat je graag tussen de mensen werkt. Een flexwerkplek is dan een oplossing

Een flexwerkplek is een werkplek in een kantoor dat speciaal is ingericht voor mensen die flexibel willen werken. Wie een ruimte nodig heeft, kan er een huren. Dat kan vaak voor een hele dag, maar ook voor een halve dag of een paar uur. Bij andere bedrijven betaal je per maand, maar dan kun je er terecht wanneer je wilt. Vaak kun je korting krijgen als je een bundel voor meer uren, bijvoorbeeld 25 uur, koopt. Er zijn faciliteiten aanwezig om het je mogelijk te maken te werken: een draadloze internetverbinding, een printer en natuurlijk koffie en thee. En vaak kun je er ook lunchen.

Wat voor soorten flexwerkplekken zijn er

Een bureau om aan te werken

Er zijn verschillende ruimtes beschikbaar. Zo is er ruimte voor mensen die een bureau zoeken om aan te werken. In dat geval zit je in een grotere ruimte met meerdere mensen. Deze mensen kunnen allerlei specialismen hebben, dus dit is een prima mogelijkheid om bij de koffieautomaat iemand aan te spreken. Misschien vind je zomaar iemand waar je goed mee kunt samenwerken.

Concentratiewerkplekken

Als je juist je huis ontvlucht om geconcentreerd te kunnen werken, kun je een concentratiewerkplek huren. Je zit dan alleen in een afgesloten kantoorruimte. Hier kun je ongestoord werken. Je kunt natuurlijk wel gebruik maken van alle faciliteiten die het kantoor biedt. Een vergelijkbare ruimte kun je huren voor een-op-eengesprekken. Je kunt dan ongestoord praten.

Vergaderingen en trainingen

Als je moet vergaderen met mensen uit verschillende delen van het land, dan kun je een vergaderruimte zoeken op een centraal punt in het land. Niemand hoeft dan erg ver te reizen. Ook voor workshops of trainingen is dit een goede mogelijkheid. Deze ruimte moet geschikt zijn voor grotere groepen en er moet gelegenheid zijn om in kleinere groepjes uit elkaar te gaan. Niet elk kantoor heeft deze mogelijkheid in het eigen pand, dus ook voor andere bedrijven dan zzp’ers zijn deze flexwerkplekken interessant.

Wat zijn de voordelen

Flexwerkplekken kunnen heel handig zijn voor zzp’ers. Maar ook voor bedrijven die tijdelijk extra ruimte nodig hebben, zijn ze een uitkomst. De belangrijkste voordelen zijn de volgende:
  • Je kunt werken zonder gestoord te worden door huishoudelijke bezigheden.
  • Je hoeft geen heel kantoor te huren als je af en toe ergens anders dan thuis wilt werken.
  • Je kunt een werkplek kiezen die past bij het werk dat je op dat moment doet.
  • Alle benodigde voorzieningen, zoals internet, print- en kopieervoorzieningen en koffie, zijn aanwezig.
  • Je kunt een plek op een centraal punt uitzoeken als je met meerdere mensen uit verschillende delen van het land moet vergaderen.
  • Je kunt netwerken met mensen uit allerlei disciplines.
  • Bij sommige bedrijven kun je je eigen bedrijf op hun adres laten inschrijven. Dat kan handig zijn als je dat liever niet op je huisadres doet.

Wat zijn de nadelen

Flexwerkplekken hebben niet alleen maar voordelen. Ook de nadelen moet je meewegen als je overweegt een flexwerkplek te gaan huren. De nadelen zijn de volgende:
  • Je moet ernaartoe. Als je vanuit je eigen huis werkt, heb je geen reistijd.
  • Je moet alles wat je nodig hebt om te werken, steeds meenemen. Vergeet je iets, dan moet je weer naar huis.
  • Je bent gebonden aan openingstijden. Als je graag ’s morgens erg vroeg begint of ’s avonds lang door wilt gaan, dan kun je niet overal terecht.
  • Je zit met meerdere mensen in een ruimte. Als zij bellen of onderling praten, kan dat storend zijn.
  • Als je een werkplek huurt op een locatie waar je alleen per maand kunt huren, dan ben je relatief duur uit als je een tijdje niet zo vaak gebruik maakt van de flexwerkplek.

Waar vind je flexwerkplekken

Flexwerkplekken zijn verspreid over het hele land te vinden. Op zzpflexwerkplek.nl vind je een mooi overzicht van locaties. De kantoren staan vaak op plaatsen die goed met de auto bereikbaar zijn. Zo kun je er ook gemakkelijk een tijdje gaan werken als je tussen twee afspraken tijd over hebt. Sommige kantoren staan juist in het centrum van een stad. Deze zijn met het openbaar vervoer beter bereikbaar.
Gerelateerde artikelen
Besparingstips voor ZZP’ersBesparingstips voor ZZP’ersLang niet alle ZZP’ers hebben veel geld te besteden en soms willen ze juist extra geld sparen om meer te kunnen invester…
Managementtool: De 5S-methodeManagementtool: De 5S-methode5S is een management filosofie. 5S stelt de werkplek centraal, voor het verbeteren van de organisatie. Door de werkplek…
Fysieke belasting: tips voor een goede werkhoudingFysieke belasting: tips voor een goede werkhoudingEen goede werkhouding is belangrijk voor lijf en ledematen. Je voorkomt er slijtage, blessures en arbeidsongevallen mee.…
Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken ideaal of niet?Thuiswerken is niet voor iedere baan weggelegd, maar lastig wordt het toch als de mogelijkheid er wel is. Immers, wel of…
Stoel en werkplek goed instellen: advies en tipsStoel en werkplek goed instellen: advies en tipsMensen zitten tegenwoordig steeds meer, ook op het werk. Het is een feit dat grote delen van de werkende bevolking een v…
Bronnen en referenties
  • http://www.zzpflexwerkplek.nl/ geraadpleegd juli 2014
  • http://swunghouse.nl/ geraadpleegd juli 2014, site inmiddels uit de lucht
  • http://www.colorbc.nl/ geraadpleegd juli 2014
  • http://www.flexbusinesspoint.nl/ geraadpleegd juli 2014

Reageer op het artikel "Flexwerkplekken voor zzp’ers"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 09-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!