InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Duurzame energie, rechtstreeks van de bron

Duurzame energie, rechtstreeks van de bron

Duurzame energie, rechtstreeks van de bron De wereld verandert continue en zo ook de energiemarkten. In een wereld, waar particulieren en bedrijven zelf elektriciteit en/of biogas produceren, verkochten zij dit tot 2014 noodgedwongen aan de grote energiebedrijven. In 2014 is hier een kentering ingekomen, waarbij zij hun energie rechtstreeks aan de consument kunnen aanbieden door gebruik te maken van de diensten van Vandebron en/of Qurrent.

Duurzame energie

Veelal wordt duurzame energie op kleine schaal (in verhouding tot elektriciteitscentrales) opgewekt door particulieren en bedrijven. Zij leveren het overschot terug aan het elektriciteitsnet. Feitelijk is iedere elektriciteit producerende consument, een kleine elektriciteitscentrale. In de meeste gevallen zal de energieopwekking bestaan uit elektriciteit van zonnepanelen of windmolens. Naast elektriciteit is er ook een aanbod van biogas, welke geproduceerd wordt in biovergistingsinstallaties.

Groene stroom

Veel consumenten kopen hun groene stroom van energiereuzen, waarbij zij verwachten dat de energiereuzen investeren in nieuwe duurzame bronnen. Echter veel energiebedrijven maken gebruik van zogeheten “sjoemelstroom”, waarbij grijze stroom geleverd wordt met een groen certificaat van een allang bestaande waterkrachtcentrale. De waterkrachtcentrale produceert weliswaar duurzaam, maar de energiebedrijven voorkomen zodoende dat zij moeten gaan investeren in duurzame energie. Die investering in duurzame energie is voor de consument juist de reden om te kiezen voor groene stroom, onder het motto: "dan draag ook ik mijn steentje bij."

Zelf inkopen bij de producent

Ooit was het ondenkbaar dat de consument rechtstreeks bij de producent kon inkopen, maar de wereld verandert. Met de komst van vele kleine energie producerende particulieren en bedrijven is er ook een nieuwe mogelijkheid ontstaan: rechtstreeks van de bron de elektriciteit (en/of gas) kopen. Vanaf 2014 zijn hiervoor een tweetal mogelijkheden, namelijk Vandebron en Qurrent. Vandebron is na een aanloopperiode in april 2014 daadwerkelijk met haar activiteiten begonnen. Qurrent bestaat al langer, waarbij de levering van duurzame energie een nevenactiviteit is.

Van de bron

Vandebron is een marktplaats waarbij diverse energieproducenten hun energie aanbieden aan de consument. De consument kan hierbij zelf selecteren, waar zijn energie vandaan komt. Het is natuurlijk mogelijk dat er op sommige dagen onvoldoende energie beschikbaar is en dan zorgt Vandebron voor een alternatieve bron van energie.

De biovergassingsinstallatie bij Van De Bron leveren ook gewoon stroom. Het afnemen van aardgas is bij Van de Bron wel mogelijk, waarbij het gebruikte aardgas gecompenseerd wordt middels projecten elders in de wereld.

Qurrent

De consument wordt bij Qurrent niet rechtstreeks in contact gebracht met de producent, maar krijgt wel het voordeel van rechtstreeks bij de producent inkopen. De doelstelling van Qurrent is om onze energie te verduurzamen. Dit betekent dus enerzijds energie duurzaam opwekken en anderzijds energie besparen. Qurrent biedt dan ook de mogelijkheid om accessoires te kopen om energie te besparen of energie op te wekken. In die hoedanigheid gaat Qurrent dan ook verder dan Vandebron

Verdienmodel

Anders dan bij de conventionele energiebedrijven maken zowel Qurrent als Vandebron geen winst over de geleverde energie. De reden hiervoor is dat zij een samenleving met duurzame energie nastreven. Zij streven daarbij een duurzame productie na met een verminderd energieverbruik. In het geval hun winst afhankelijk is van de verkochte hoeveelheden gas en elektriciteit, dan zou hun winst toenemen bij een groter verbruik. Dit laatste staat haaks op het streven naar een duurzame samenleving.
Om toch de kosten te dekken rekenen zij abonnementsgelden (administratiekosten) door, welke min of meer vergelijkbaar zijn met de vastrecht kosten.

Voordelen

Voor de duurzame energieproducenten betekent het rechtstreekse contact, dat zij een hogere energieprijs kunnen vragen. Door het wegvallen van de energiebedrijven (zoals E.on, Nuon, Essent, etc.) kan een deel van hun marge bij de prijs van de duurzame producent op. Anderzijds geldt dat de prijs dan voor de consument nog altijd lager is dan betrekken van de energiebedrijven. Kortom er doet zich hier een win-winsituatie voor.

Financiering

Zowel Vandebron als Qurrent krijgen steun van diverse partijen. Vandebron heeft een groep investeerders met onder andere:
  • Dutch Greentech Fund
  • Triodos Groenfonds
  • CSI groep

Qurrent is niet zozeer ondersteund door investeerders, maar is een onderdeel van de Stichting Doen. Daarnaast kan Qurrent zich buigen over geld dat zij verkregen heeft door het winnen van diverse prijzen voor innovatie en duurzaamheid. Deze prijzen werden onder meer door de Nationale Postcodeloterij ter beschikking gesteld.

Duurzame maatschappij

Een verduurzaamde maatschappij zal een groot divers aanbod hebben van kleine energie producerende partijen. Na de gedane investering zal iedere producen altijd trachten de beste prijs onder de meest gunstige voorwaarden te bedingen. Een rechtstreeks contact met de uiteindelijke gebruiker leidt sneller tot een hogere prijs. Die hogere prijs zal ook anderen stimuleren om juist energie duurzaam te produceren omdat bij een hogere prijs, de investering eerder terug verdiend wordt en vervolgens winstgevender wordt. De consument aan de andere kant weet bij een dergelijk marktplaats zeker dat zijn energie duurzaam (en in Nederland) opgewekt wordt. Daarnaast kent hij/zij een financieel voordeel in de vorm van een lagere prijs.
© 2014 - 2019 Roboh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Duurzame energie: zijn er ook nadelen?Om de CO2-uitstoot tegen te gaan is het van belang dat er minder gebruik gemaakt gaat worden van de voorraden van nuclea…
De verschillen tussen groene en grijze energieDe laatste jaren wordt er veel gesproken over groene energie. Veel mensen zijn al overgestapt en een groot aantal mensen…
Wind en water als energievormWind en water als energievormOlie en gas worden steeds geringer. Het is tijd om over te stappen op een ander soort energie, en dit volledig te gaan d…
Zijn er ook nadelen aan groene energie?Zijn er ook nadelen aan groene energie?Door de positieve verhalen die we dagelijks horen over het gebruik van duurzame, ook wel groene energie genoemd vergeten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falkenpost, Pixabay
  • Qurrent
  • Vandebron

Reageer op het artikel "Duurzame energie, rechtstreeks van de bron"

Reactie

Masja Wolter, 30-10-2015 11:59 #1
Een duidelijk geschreven artikel met veel info over deze markt. Ik mis alleen info over Qurrent en Co2 gecompenseerd gas. Ik geloof niet dat zij dat hebben, en dat vind ik ook belangrijk! Vandebron heeft dat wel, en dat geeft hen weer een streepje voor. Bij Qurrent kan je daarentegen weer investeren in zonnepanelen en windmolens ook al heb je zelf geen grond of dak daarvoor. Dit lijken mij belangrijke zaken in het afwegen van je keuze voor één van de twee. Reactie infoteur, 02-11-2015
Bedankt voor je reactie.

Het klopt dat Qurrent geen gas levert. Vandebron compenseert de belasting van het geleverde gas met verschillende projecten. De bio-vergassingsinstallaties (bij bronnen van duurzame energie bij Vandebron) wordt ook alleen gebruikt voor het opwekken van elektriciteit (en dus niet geleverd aan het gasnet)

Infoteur: Roboh
Laatste update: 30-05-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!