InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Organiseer een teleseminar of een webinar!

Organiseer een teleseminar of een webinar!

Organiseer een teleseminar of een webinar! Er komen allerlei nieuwe mogelijkheden voor ondernemers, om grotere groepen klanten te informeren. Naast de bekende website, nieuwsbrief of reclamefolder, zijn er ook nieuwe online mogelijkheden bijgekomen, waar je klanten rechtstreeks kunt aanspreken. Ofwel: live. Dat kun je bijvoorbeeld doen via een teleseminar of een webinar. Wat is een teleseminar of webinar?

Website

Voor ondernemers is communicatie van levensbelang. Ze zullen hun klanten duidelijk moeten maken, welke producten of diensten zij aanbieden. Op een website of in een nieuwsbrief kun je allerlei producten, mooi gefotografeerd, in beeld brengen. Een omschrijvend verhaaltje erbij, met natuurlijk de prijs. Hopelijk vind je klant de presentatie van je product zo mooi, duidelijk en aansprekend, dat de bewuste klant het product bij je afneemt. Maar een website werkt niet altijd.

Andere diensten

Een website werkt prima bij heldere en concrete producten. Het wordt lastiger, als je geen producten, maar diensten aanbied. Je bent bijvoorbeeld actief in coaching of met cursussen. Dit zijn dingen, die veel lastiger in beeld te brengen zijn. Je kunt natuurlijk een omschrijving van je dienst op je site zetten, maar lang niet al je mogelijke klanten brengen het op om grotere stukken tekst van het beeldscherm te lezen. Je zult een extra inspanning moeten doen, om je klanten te overtuigen van jouw meerwaarde. Een webinar of teleseminar kan uitkomst brengen!

Cursussen

Wie zich specialiseert in het geven van cursussen, kan kiezen voor een live-presentatie. De cursisten komen in een cursuszaaltje bij elkaar, de cursusleider licht de thema’s van de avond toe. Natuurlijk is het prettig om elkaar in levende lijve tegen te komen. Persoonlijke betrokkenheid en aanwezigheid kan een meerwaarde zijn. Maar soms is het ook een belemmering. Zeker als de deelnemers van grotere afstanden moeten komen. Wie voor elke bijeenkomst enkele uren moet reizen, moet wel heel gemotiveerd zijn. Als je online kunt werken met je groep, dan vervalt het reisprobleem, en heb je bovendien geen cursuszaaltje meer nodig. Ook hier kan een webinar of teleseminar uitkomst brengen!

Wat is dat dan, zo’n webinar?

Je kunt een teleseminar het best vergelijken met een groepstelefoongesprek. Bij een teleseminar belt iedereen in op een speciaal telefoonnummer. Alle deelnemers hebben een inlogcode gekregen, waarmee ze toegang krijgen tot het teleseminar. Ook de cursusleider belt in, met een speciale ‘voorzitterscode’. Nu is iedereen telefonisch met elkaar verbonden. In principe kan iedereen elkaar horen, iedereen kan met elkaar spreken. Er is dus persoonlijk contact mogelijk, net zoals in het cursuslokaaltje. De voorzitter heeft echter de mogelijkheid microfoons uit te zetten. Dan kun je nog wel meeluisteren, maar wat jij zegt wordt niet door de anderen gehoord. De voorzitter van de bijeenkomst, de cursusleider, kan zijn les, zijn informatie, geven. Eventuele vragen kunnen door de deelnemers worden gesteld. Staat je microfoon uit, dan kun je toch kenbaar maken dat je een vraag hebt, door een willekeurig cijfer op je telefoon in te toetsen. Het is aan de voorzitter of deze je microfoon open wil zetten. Vergelijk het maar met de schoolklas. Je kunt je vinger opsteken als je een vraag hebt, maar het is de meester of juf die bepaalt of je de vraag ook hardop kunt stellen.

Waarvoor gebruik je het teleseminar?

  • Een teleseminar is prima te gebruiken, als je groepslessen over een bepaald thema wilt geven. Je deelnemers hebben zich voor je cursus ingeschreven en ervoor betaald.
  • Ben je een ondernemer, die klanten voor zijn diensten wil interesseren? Ook dan is een teleseminar een prima middel. Tijdens zo’n sessie kun je informatie geven over de diensten die je aanbiedt, waarbij je hier en daar een klein tipje van de sluier oplicht. Je deelnemers krijgen een beetje nuttige informatie. Willen ze meer, dan zullen ze jouw product moeten afnemen, of het nu een coachingstraject of een cursus is. Dit soort oriënterende teleseminars maak je voor de deelnemers over het algemeen kosteloos.

Een webinar

Een webinar is te vergelijken met een teleseminar. Ook hierbij kun je inbellen, om contact te krijgen met de sessie. Maar het wordt veel mooier, als je contact maakt via het internet. Via een speciaal programma, afhankelijk van de aanbieder van het webinar, maak je contact. Ook hier heb je een inlogcode nodig, om in de juiste sessie te komen. Meestal krijg je zo’n code in de vorm van een weblink, waarmee je én het programma én de juiste sessie start. In een webinar kun je, net als bij een teleseminar, gebruik maken van spraak, maar er kan veel meer. Je kunt ook jezelf in beeld brengen, of afbeeldingen. Bijvoorbeeld van een powerpointpresentatie, waarmee je je verhaal kunt verduidelijken. Ook hier kan de voorzitter van de bijeenkomst microfoons aan of uit zetten. Hier heb je als deelnemer meer mogelijkheden. Je kunt ook zelf je microfoon uitzetten, wat handig kan zijn als er bij jou veel achtergrondlawaai is. Bovendien heb je op het scherm een vakje, waarin je korte chatberichten naar de voorzitter kunt sturen. Zo weet hij dat je met een vraag zit, of met een oplossing wil komen.

Het gebruik van een webinar

  • Ook het webinar is erg goed geschikt voor het geven van groepslessen. Doordat je ook beelden kunt overbrengen, kun je de informatie nog beter verduidelijken. Als je het webinar op deze manier gebruikt, zul je je deelnemers ook hebben laten inschrijven en ervoor laten betalen.
  • Ook het webinar kun je prima gebruiken voor oriënterende informatie, waarbij je mogelijke klanten binnenboord probeert te krijgen. Dit soort webinars maak je voor je deelnemers over het algemeen kosteloos.

De kosten

De kosten voor een webinar of teleseminar vallen over het algemeen erg mee. Er zijn verschillende bedrijven, die zich met dit soort diensten bezighouden. Voor een teleseminar kun je bijvoorbeeld terecht bij www.teminar.nl, een webinar kun je inkopen bij www.gotowebinar.com. Je kunt dit soort diensten meestal wel een keer gratis uitproberen. Gebruik je teleseminars of webinars heel regelmatig, dan kun je een abonnement nemen. Voor teleseminars maakt het aantal deelnemers meestal niet uit, voor een webinar heb je vaak verschillende prijscategorieën, afhankelijk van het aantal deelnemers. Let op, bij een teleseminar heb je naast de onkosten voor het teleseminar zelf natuurlijk ook telefoonkosten naar een 0900-nummer, ongeveer 9 cent per minuut. Je deelnemers betalen dat natuurlijk ook, tenzij jij die kosten voor je rekening wilt nemen.

Prima diensten

Nieuwe mogelijkheden als teleseminars of webinars geven nieuwe kansen aan ondernemers, coaches en leraren om zichzelf en hun diensten voor het voetlicht te brengen. Natuurlijk ontbreekt het fysieke contact, maar er zitten natuurlijk ook voordelen aan het volgen van een les of informatieuurtje via telefoon of computer. Je hoeft er de deur niet voor uit, je kunt in je eigen huis gaan zitten op een lekker rustig plekje, met alle materialen die je nodig hebt bij de hand.
Gerelateerde artikelen
Life Coaching wat houdt dit in?Life Coaching is overgewaaid vanuit Amerika. In Engeland en Amerika is het een vrij snel groeiende vorm van Coaching. Li…
E-coach, voordelen van online coachingE-coach, voordelen van online coachingDe e-coach of coach online wordt steeds populairder. Waarom slaat het online coaching zo aan? Wat zijn de grote voordele…
E-coaching (online coaching)E-coaching (online coaching)E-coaching is een relatief nieuwe manier van coachen waarbij je niet wekelijks op vaststaande momenten bij de coach op b…
Coaching vaardighedenCoaching vaardighedenKan iedereen een coach worden? Kan iedereen een coach zijn? Een deel van de kracht van coaching komt vanuit de coach zel…
Typetopia typecursus: hoe werkt het?Tegenwoordig is blind typen een vaardigheid die bijna essentieel is om mee te kunnen draaien in het dagelijkse leven. Do…

Reageer op het artikel "Organiseer een teleseminar of een webinar!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 03-10-2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!