Muziek terwijl u werkt

Muziek terwijl u werkt Heerlijk, een ontspannen muziekje in je bedrijfsruimte. Zo'n muziekje komt de productiviteit alleen maar ten goede. Maar let op: er zitten wel regeltjes aan het gebruik van muziek. Realiseer je, dat je voor het afspelen van muziek in veel gevallen wettelijk gezien een bijdrage moet betalen. Buma, Stemra en Sena komen in beeld. Hoe zit dat?

Muziek op het werk

Een mooi, sfeer- of rustverhogend muziekje in de wachtkamer, werkplaats of showroom, dat gaat er wel in. Maar stel je eens de vraag, waar dat muziekje vandaan komt. Mag je dat wel zomaar laten horen? Iemand heeft het muziekstuk gecomponeerd en uitgevoerd. Ook componisten, tekstschrijvers en uitvoerende musici moeten leven, dus het is niet vreemd als zij een vergoeding krijgen voor het gebruiken van hun werk.

De wet, Buma, Stemra, Sena

Je betaalt er voor om legaal muziek te beluisteren / Bron: IMSI Master ClipsJe betaalt er voor om legaal muziek te beluisteren / Bron: IMSI Master Clips
Om de rechten van componisten, tekstschrijvers en uitvoerende musici te beschermen en te waarborgen, is er een wettelijke regeling ingesteld. Je moet betalen, als je gebruik maakt van hun muziek en teksten. Dit is geregeld in de Auteurswet en de Wet op de naburige rechten, waarin bepaald wordt dat musici, schrijvers, componisten en producenten het alleenrecht hebben op het openbaar maken van hun werk. Er zijn organisaties ingesteld, die toezien op het handhaven van deze rechten én de benodigde bedragen innen: Buma, Stemra en Sena.

Praktisch

Het zou niet erg praktisch zijn, om elk afgespeeld nummer apart te turven en af te rekenen. De bijbehorende administratie zou enorm zijn, zodat op al die werkplekken niets anders meer gebeurt. De afdracht van gelden gaat daarom via contributies. Op grond van het aantal vierkante meters van de werkruimte én het aantal fulltime werkplekken, wordt een contributie vastgesteld. Let op, het gaat om fulltime-plekken, je kunt parttime medewerkers dus ‘bij elkaar tellen’. De hoogte van de contributie wordt jaarlijks aangepast en is terug te vinden op de sites van Buma en Sena. Je het ook zelf berekenen door even te surfen naar www.muzieklicentie.nl, waar je de licenties ook centraal kunt regelen.

Altijd betalen?

Het auteursrecht van componisten die meer dan 70 jaar dood zijn, zoals Michael Preatorius, is vervallen. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Het auteursrecht van componisten die meer dan 70 jaar dood zijn, zoals Michael Preatorius, is vervallen. / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
Rechten op muziek en uitvoering daarvan zijn niet onbeperkt. Als componisten van muziek langer dan zeventig jaar geleden zijn overleden, dan vervalt het auteursrecht en hoeven de Buma-rechten niet meer betaald te worden. Dat betekent, dat je de meeste klassieke muziek zonder Buma-bezwaren kunt laten horen. Naast de Buma-rechten betaal je echter ook Sena-rechten, voor de uitvoerende musici. Sena-rechten vervallen, als de betreffende opname langer dan vijftig jaar geleden is gemaakt. Heb je dus opnames van klassieke muziek liggen, die vijftig jaar oud zijn, dan laat je de muziek veelal helemaal kosteloos horen.

Controleren!

Het betalen van Buma- en Sena-contributies is typisch zo’n voorbeeld van een contributie waar je niet meer naar omkijkt. Je hebt één keer het aantal vierkante meters en fulltime-werkplekken bepaald, en met die informatie voldoe je aan je jaarlijkse verplichtingen. Dat is natuurlijk niet verstandig. Controleer elk jaar of alle gegevens nog kloppen. Te weinig betalen levert problemen op en teveel betalen wil je ook niet.

Branchevereniging

Ben je aangesloten bij een branchevereniging? Het is goed om na te gaan of je in de contributie voor de branchevereniging niet ook al Buma- en Sena-rechten betaald. Zo niet, dan is het de moeite na te gaan, of de branchevereniging een kortingsregeling heeft.

Controles

Er worden door medewerkers van Buma en Sena controles uitgevoerd, die tot extra facturen kunnen leiden. Dit soort dingen kun je beter voor blijven!
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Tips & Advies, nr.15, maart 2009
  • www.muzieklicentie.nl
  • Afbeelding bron 1: IMSI Master Clips
  • Afbeelding bron 2: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Muziek terwijl u werkt"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: Maart 2019
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!