InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Kosten en kostenbeheersing van een webwinkel

Kosten en kostenbeheersing van een webwinkel

Inzicht in kosten is een belangrijk aspect in het runnen van een webwinkel. Met welke belangrijke kostenposten heeft een webwinkel te maken? Toch zijn niet alle webwinkeliers zich hiervan bewust. Dit artikel gaat daarom ook in op enkele belangrijke kosten en kostenbeheersing van een webwinkel. Het starten van een webwinkel is tegenwoordig een ‘piece of cake’. Diverse aanbieders bieden op eenvoudige wijze gemakkelijke plug en play webwinkels aan die enkel nog maar gevuld te hoeven worden met producten en aanvullende informatie. Een inschrijving bij de Kamer van Koophandel verder en vervolgens kan vanuit iedere garage of overgebleven slaapkamer met eventuele voorraad gestart worden.

Echter, na het starten van de webwinkel en de noodzakelijke inschrijvingen en beslissingen begint het runnen van niet alleen een webwinkel, maar tevens een bedrijf met bijbehorende bedrijfsvoering. Voor sommige mensen is het runnen van een webwinkel een kleine nevenactiviteit naast andere dagelijkse zaken. Andere hebben de ambitie om op een dag van de inkomsten uit de webwinkel te kunnen leven. Voor iedereen geldt dat managen op kosten een belangrijk aspect is binnen de bedrijfsvoering waar vaak het verschil gemaakt wordt. Onderstaand enkele belangrijke kostensoorten:

Handlingkosten (personeel)

Dat personeel een grote kostenpost bedraagt op de bedrijfsvoering is algemeen bekend. Vaak worden binnen kleine en/of startende ondernemingen dan ook geen kosten voor personeel in rekening gebracht zolang er nog geen personeel in dienst is. Toch komen er veel handlingskosten kijken voor een kleine ondernemer die vaak door de ondernemer zelf worden uitgevoerd waarbij het wel van belang is om deze handlingskosten in kaart te brengen. Vervolgens is het een keuze om deze wel of niet door te berekenen in je marge opbouw van een product (of dienst). Onder handlingskosten worden de kosten verstaan die direct verband hebben met het product, zoals inpakken en pakket naar verzendpunt brengen.

Voorraad

Één van de grootste onbekende kostenposten binnen een webwinkel (op eventueel personeel na) is de voorraad/voorraadwaarde van de te verkopen producten. Denk daarom ook niet te licht over je voorraadadministratie en kosten. Voorraad zorgt ervoor dat er voorafgaand aan de verkopen een bedrag geïnvesteerd dient te worden. Voorraadkosten beperken je in drie belangrijke aspecten, namelijk rente, ruimte en risico (de drie R’s). Door de investering vooraf staat het geld niet meer op de spaarrekening, maar is het fysiek geïnvesteerd in spullen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om het geld voor andere doeleinden te gebruiken. Daarnaast wordt de voorraad opgeslagen in ruimte wat niet meer voor andere activiteiten kan worden gebruikt en waarbij de ruimte ook kosten met zich mee draagt (zoals stroomverbruik). Tot slot draagt voorraad altijd risico met zich mee (zoals voorraadverschillen doordat iets kwijt of stuk is geraakt), wat kan leiden tot kapitaalverlies.

Tip: Analyseer regelmatig je voorraad, welke artikelen lopen minder hard of niet en is het noodzakelijk dat deze op voorraad zijn? Probeer je voorraad altijd zo optimaal mogelijk in te richten.

Verzendkosten

Over verzendkosten en het betalen van BTW over verzendkosten bestaat vaak onduidelijkheid. Vele (startende) ondernemers denken nog steeds dat verzendkosten vrijgesteld zijn van de BTW, echter is dit incorrect en geldt dit enkel van particulieren zendingen. Als bedrijf dien je altijd BTW te berekenen over verzendkosten. Wel of niet verzendkosten doorbereken richting de klant is afhankelijk van diverse factoren, zoals de concurrerende markt en marge op product.

Verpakkingen

Wat is nu een doos om een pakket? De inhoud telt, toch? Onderschat de kosten van verpakkingen niet. Reken per pakket uit wat de doos kost en je zult versteld staan van de verpakkingskosten. Door zoveel mogelijk gebruik te maken van een zo klein mogelijke doos (geen lucht verzenden) kan veel geld bespaard worden, ook het hergebruiken van verpakkingsmateriaal is een lekkere besparing.

Indirecte kosten

Buiten bovenstaande voorbeelden van directe kosten, zijn er binnen de bedrijfsvoering ook nog een scala aan indirecte kosten toe te kennen aan een bedrijf. Denk hierbij o.a. aan bedrijfspand kosten, keurmerk, maar ook verzekeringen. Al deze gezamenlijke indirecte kosten dienen te worden betaald uit de marge van producten (of diensten).

Administratie

Tot slot, administratie. Het voeren van een administratie is niet enkel nodig voor de belastingdienst, maar is een perfect hulpmiddel om op ieder moment de stand van zaken te kunnen inzien. Een goede administratie geeft duidelijkheid en inzicht in de grootste kostenposten. Probeer de administratie altijd zo volledig mogelijk op te zetten en deze ook regelmatig te updaten. Een tip is om statistieken uit de administratie te halen, bijvoorbeeld hoeveel kost een verzending gemiddeld, wat is de gemiddelde verkoopmarge en marge per product na alle kosten. Deze statistieken geven inzicht in bedrijfsprestaties en helpen bij mogelijke optimaliseringsslagen, voor zowel assortiment, marketing als bedrijfsvoering.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kosten en kostenbeheersing van een webwinkel"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 26-03-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!