InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Het Nieuwe Werken - Digitaal en papierloos

Het Nieuwe Werken - Digitaal en papierloos

Het Nieuwe Werken - Digitaal en papierloos Het Nieuwe Werken is een populaire manier van werken, aangezien deze manier van werken zowel plaats- en tijd-onafhankelijk is. Dit zal uiteindelijk kosten besparen voor beide werkgever en werknemer en door het verminderen van de files zal het een lagere belasting hebben op het milieu. Voordat je als werknemer klaar bent voor het nieuwe concept van Het Nieuwe Werken, moet er wel wat veranderen. Alle programma’s, software en bestanden kunnen online gevonden en digitaal opgeslagen worden. In dit artikel worden een aantal online programma’s beschreven, zodat je alvast kunt wennen aan de toekomst.

Online software en Cloud-computing

Als je gebruik maakt van de methode Het Nieuwe Werken, werk je niet meer met office-software dat op je server of computer is geïnstalleerd. Alles wat je nodig hebt aan software en documenten staat opgeslagen op een externe server en deze zijn online beschikbaar. De software is geen eigendom van je werkgever maar van een externe organisatie, waardoor de kosten lager zijn. Het enige is om te bepalen van welke beschikbare software programma’s je gebruik zult maken.

Online documenten

Om documenten te kunnen maken, bewerken, delen en te versturen heb je als voorbeeld de volgende software beschikbaar:

Googledocs

Het document is online beschikbaar en je kunt het document delen met meerdere personen. Je kunt met meerdere tegelijkertijd in het document werken en zien wie wat heeft gedaan. Het gebruik van Googledocs is gratis met 1Gigabyte gratis opslagruimte.

Dropbox

Ook een software waar je documenten beschikbaar kunt maken voor anderen en je elke persoon andere rechten kunt geven, zoals jij het wil.

Online vergaderen

Online vergaderen kan veel kosten besparen door minder reiskosten en reistijd. Ook is het beter voor het milieu door minder CO2 uitstoot van auto’s. De online software die beschikbaar is om te kunnen vergaderen heeft de faciliteiten die het praktisch onnodig maken om elkaar in persoon te hoeven ontmoeten.

Microsoft Sharepoint

Sharepoint is een omgeving waar mensen, documenten en processen met elkaar gedeeld worden en waar je heel eenvoudig personen toegang kunt geven tot bepaalde processen en documenten.

Skype

Met Skype kun je makkelijk online vergaderen vanaf elke plek waar je toegang hebt tot het internet. Je neemt gewoon je laptop mee en mocht je de personen aan de andere kant toch willen zien dan neem je een webcam mee. Je kunt met maximaal tien deelnemers tegelijkertijd vergaderen. Je kunt met Skype ook chatten en documenten uitwisselen. Je kunt Skype downloaden via de website: www.skype.com.

Microsoft Lync

Digitaal (video) vergaderen waarbij je elkaar tegelijkertijd ziet en hoort. Ook kun je tegelijkertijd dezelfde documenten bekijken en bewerken.

Online Communiceren

Om online te communiceren heb je verschillende soorten sociale media en programma’s online beschikbaar, waarvan de meest bekende en gebruikte zijn:
  • Twitter – geschikt voor iedereen
  • Yammeren – alleen voor mensen die hetzelfde bedrijfs email-adres hebben
  • Facebook – voor iedereen beschikbaar en vooral populair onder de jongere generatie.
  • MSN – geschikt voor iedereen.
Gerelateerde artikelen
Papierloos kantoor, digitaal dossier en het nieuwe werkenPapierloos kantoor, digitaal dossier en het nieuwe werkenHet papierloze kantoor leek met de komst van de pc steeds dichterbij te komen. Maar in plaats van minder papier, kwam er…
Kiezen voor offline of online software?Kiezen voor offline of online software?Software is er in vele soorten en maten, er is voor elk wat wils. Veel softwarebedrijven spelen hier op in, waardoor vee…
Het hoe en waarom van digitaal archiverenHet hoe en waarom van digitaal archiverenJe kunt je nu al geen werkplek meer voorstellen zonder computer. Alles op papier moeten schrijven is al evenmin van deze…
Met Google Documenten online werkenMet Google Documenten online werkenEr is op internet duidelijk de tendens aanwezig om kantoor suites gratis online aan te bieden, vanuit de cloud. Google i…
Denk vrij met ThinkFree office onlineDenk vrij met ThinkFree office onlineThinkFree is een prima online kantoorsuite dat niet onderdoet voor andere betaalde versies. Presentaties, documenten mak…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cdu445, Pixabay
  • www.microsoft.com
  • www.wikipedia.org/het nieuwe werken
  • www.managementsupport.nl

Reageer op het artikel "Het Nieuwe Werken - Digitaal en papierloos"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 08-02-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!