InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Yammeren - sociaal netwerken binnen een bedrijf

Yammeren - sociaal netwerken binnen een bedrijf

Yammeren - sociaal netwerken binnen een bedrijf Wil je berichten delen met je collega's, of zelfs bepaalde groepen collega's zonder gebruik te maken van email? Dit kan met het programma Yammer. Maar wat is Yammer en wat kan je met dit stukje software? Een netwerk, vergelijkbaar met Facebook, waar je alles kunt delen met collega's binnen hetzelfde bedrijf, zowel op informatie-gebied als met behulp van documentatie en interactief samenwerken.

Wat is Yammer?

Yammer is een combinatie van Social media zoals Twitter en Facebook, maar dan alleen gesitueerd binnen een bepaald netwerk of bedrijf. Het wordt veelal vergeleken met het Intranet, maar er zit wel een verschil in. Het intranet binnen een bedrijf is meestal bedoeld om mensen te informeren en bepaalde delen worden door een bepaald persoon beheerd. Yammer is echter een netwerk waar iedereen iets op kan plaatsen, delen en zelfs iets kan aanpassen, heel wat actiever dus. Yammer wordt wel hoofdzakelijk voor zakelijke berichten gebruikt. Je kunt met je collega's een intern sociaal netwerk opbouwen waar je zowel berichten kunt plaatsen als bestanden, foto's en ook links. Binnen Yammer heb je ook je eigen profiel pagina waar je je eigen gegevens in kunt zetten, zoals waar je je mee bezig houdt, wat je voor werk doet, etc. In tegenstelling tot Twitter, kun je hier wel berichten maken die meer dan 140 tekens lang zijn. Iedereen met met hetzelfde domeinnaam in het email adres kan zich registreren.

Hoe werkt Yammer?

De interface van Yammer ziet er gelijksoortig uit als een pagina op Facebook, met dezelfde berichten iconen. Het is makkelijk te begrijpen en het zal niet lang duren voordat je alles onder de knie hebt. Omdat Yammer een openbaar netwerk is kun je overal op het netwerk inloggen als er maar een internet verbinding is, dus zowel thuis, op het werk, of in de trein bijvoorbeeld. Op de website www.yammer.com kun je je registreren met het email adres van je bedrijf. Zo zie je of er wellicht al andere collega’s Yammer gebruiken. Zo niet, dan kun jij de eerste zijn en andere collega's uitnodigen ook Yammer te gaan gebruiken. Bij Yammer is het zo dat alle deelnemers informatie kunnen plaatsen en deze ook van iedereen kunnen lezen. Net zoals bij Twitter kun je gebruik maken van de zogenaamde “hashtags” (#) als je je informatie of bericht onder een bepaald onderwerp wilt plaatsen. Op deze manier kun je trouwens ook weer bepaalde informatie snel terugvinden.

Netwerken

Er zijn verschillende manieren om te netwerken binnen Yammer. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde personen, groepen of onderwerpen volgen, waar jij denkt wat aan te hebben. Op het moment dat je dus iemand of iets volgt, dan verschijnen de te volgen berichten vanzelf op je Yammer pagina. Het is wel belangrijk om te beseffen dat Yammer een informatie-uitwisselingsnetwerk is en geen nieuw medium om berichten te sturen waar je een (definitief) antwoord op verwacht van mensen. Hiervoor kun je beter de email blijven gebruiken. Je kunt op Yammer ook met een bepaalde groep mensen van je werk een netwerk aanmaken waarin je elkaar van bepaalde informatie voorziet of elkaar op de hoogte houdt. Denk hierbij aan mensen die allen eenzelfde functie hebben of in een bepaalde vakgroep of commissie zitten.

Bestanden delen

In Yammer is het ook mogelijk om bestanden, video’s en presentaties te delen. De documenten kunnen beveiligd worden zodat bijvoorbeeld alleen jij een document kunt bewerken en de anderen het alleen kunnen lezen, maar er zijn ook opties om het mogelijk te maken dat meerdere van je collega’s aan het document werken, zelfs tegelijkertijd! Je kunt ook zien wie op een bepaald moment iets in het document heeft gedaan of er op dat moment mee bezig is. Je kunt er ook voor kiezen om op de hoogte gehouden te worden als mensen een document plaatsen op Yammer, zo ben je altijd van het laatste nieuws op de hoogte.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.wikipedia.org/yammer
  • www.yammer.com

Reageer op het artikel "Yammeren - sociaal netwerken binnen een bedrijf"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 23-11-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!